Festészetünk a világpiacon: Egy lapon említve

Néhány nap múlva több mint ötven magyar képre lehet licitálni a világ egyik legnagyobb aukciósháza, a Sotheby´s londoni árverésén.

Igaz, hogy Orbán Dezsőből Deszö, Csinszkából Czinska lett a katalógusban, üsse kő, viszont Nagybányát, Ady Endrét és Márffy Ödönt helyesen írják, s pontosak az ékezetek Munkácsy Mihály és Mednyánszky László, Czóbel, Iványi-Grünwald és Kádár Béla nevében. A tálalás komoly, mint bármié, amivel a Sotheby´s foglalkozik, legyen az angol bútor, kínai kerámia vagy a régi mesterek festészete. Június 3-án az 1744-ben alapított aukciósház Bond Street-i helyiségében árverést rendeznek 19. századi európai festményekből, köztük - miként a vaskos katalógus címlapján áll - német, osztrák, magyar és szláv, valamint skandináv művekből (szláv alatt cseheket és lengyeleket értenek, az európai jelző pedig leginkább franciákat, belgákat és hollandokat takar). A több mint 270 tételt tartalmazó, hárommenetes árverés délelőtti adagjában kalapács alá kerülő 117 alkotásból 55 a magyar.

New York, London

"A magyar képzőművészet piaca okvetlenül növekszik" - válaszolta a Narancs kérdéseire az árverés két szakértője, Claude Piening és Tessa Kostrzewa. - "A kommunista rendszer idején a magyar művészet jószerével hozzáférhetetlen volt a Magyarországon kívül élő műgyűjtők számára. Miután az ország a 80-as években ismét nyitottá vált, újjáéledt a gyűjtők érdeklődése, mind a Magyarországon kívül élő magyar származású emberek, mind pedig a magyar képzőművészet belső értékei iránt vonzódó nemzetközi gyűjtők széles körében. A Sotheby´s magyar árverései e megnövekedett keresletre reflektálnak. Azzal, hogy a magyar képzőművészetet a gyűjtők tágabb köre számára is hozzáférhetővé tesszük, egyúttal a kereslet további növekedését is elősegítjük."

A mostani aukció nem az első és feltehetőleg nem is az utolsó a sorban. Előzményének három tavalyi esemény nevezhető. Április 24-én New Yorkban 185,5 ezer dollárért kelt el Munkácsy Mihály egy műve, november 19-én pedig Londonban ért el 160 650 fontos rekordot Paál László egyik képe, több mint megötszörözve induló árát. Mindkettőt 19. századi európai anyagban kínálták. Tavaly április 9-én Londonban a Sotheby´s első alkalommal rendezett árverést 19. századi német, osztrák, magyar és szláv festményeknek: itt mintegy száz tétel között tizenhat magyar mű szerepelt, közülük a legmagasabb, rekordnak számító árat Újváry Ignác képe érte el 26 290 fonttal, de csaknem ugyanennyiért kelt el egy Paál László is. Mindezt a Sotheby´s egyértelmű sikerként értékelte - erre utal a magyarok arányának növekedése a mostani aukció kínálatában.

Nagybánya, München, Párizs

Habár az árverés anyagában bőven találhatók a 20. század első két-három évtizedében keletkezett művek is, ezek bizonyára figurativitásuk és festésmódjuk miatt kerültek a 19. századi társaságba: az avantgárd izmusok közül legfeljebb a fauve-ok hatása mutatható ki az alkotások némelyikén. Ilyen például Iványi-Grünwald Béla műve, a Lido, melyet az érdeklődők orientálása végett Raoul Dufy hasonló témájú képének társaságában mutat be a katalógus, vagy Vaszary János festménye, a Tengerparton, szintén egy Dufy és egy André Derain mellé helyezve; mindkettő ismertető sorai kitérnek festőik nagybányai periódusára és az őket Párizsban ért hatásokra. Iványi-Grünwald képének becsült ára 15-20 ezer, Vaszaryé 30-50 ezer font (a becslés szintén csak az orientációt szolgálja, a leütési ár jócskán meg is haladhatja azt, de előfordulhat, hogy el sem kel a mű). Vaszaryéval azonos árfekvésben kínálják Glatz Oszkár plein air tájképét gyerekekkel; a katalógus piciben közli mellette Monet és Ferenczy Károly egy-egy hasonló képét, s olyan magától értetődő természetességgel ír Németh Lajos tanulmányából is idézve az akadémizmus ellen lázadó nagybányai iskoláról, Hollósy Simonról, Ferenczyről, Iványi-Grünwaldról, a magyar festők müncheni és párizsi útjairól, hogy a potenciális vásárlóként feltételezett olvasó "aha élményt" kapjon (ja persze, hát ezek a magyarok is európaiak), de főleg bizonyosságot, hogy minőségbe fekteti be a pénzét.

30-40 ezer fontra lövik be Markó Károly 1851-52-es tájképét, 25-35 ezer fontra Paál László erdei, Orbán Dezső tengerparti tájképét és Frank Frigyes - megint csak a katalógus szerint Matisse, Soutine, Bonnard és Chagall hatását mutató - festményét kézimunkázó múzsájáról, Mimiről. A 20-30 ezer font körül becsült tartományba került Tornai Gyula, Paál, Munkácsy, a 10-20 ezer körülibe többek között Markó András, Hermann Lipót, Faragó Géza, Prohászka József, Iványi-Grünwald, Kalivoda Kata, Egry József, Csók István, Czóbel, Vaszary. Rippl-Rónai rajzát, Mednyánszky kis tájképeit, Márffy Csinszka-portréját 4-6000, Kádár Béla festményét 6-8000 fontra becsülik, az egyik legnagyobb magyar rajzolóként bemutatott Zichy Mihály egyik lapját 1000-1500-ra.

A két legmagasabb áron induló magyar mű Fényes Adolfé és Munkácsyé: az előbbi első ránézésre realista, mégis meseszerű, 1931-es tájképét 40-60 ezer fontra taksálják, Munkácsy 1872-es dob nélküli dobosát pedig 60-80 ezerre - ennek festésmódját Courbet kőtörőket ábrázoló képével, témáját pedig Manet egyik művével rokonítja a katalógus, szépen meg is mutatva ezeket.

Stockholm, Helsinki, Oslo

A Sotheby´s szakértői szerint a számukra hazai pályán rendezett aukciókon elérhető árak - a korábbi, náluk született magyar rekordok tanúsága szerint - magasabbak, mint amilyenekre magyarországi lebonyolítás esetén számíthatnának: Londonban szélesebb vevőkört tudnak megmozgatni, mint Budapesten. "Egyes ismert művészek (mint Munkácsy és Paál) bárhol jó eredményt érhetnek el, szinte függetlenül attól, hogy hol kínálják őket, de a Sotheby´s szerepe meglehetősen fontos abban, hogy piacot nyit a kevésbé ismert művészek számára is." (Magyarországi árverezés jelenleg nem szerepel a cég terveiben, habár egy itteni forráskutató iroda felállítása szóba jöhet valamikor.)

Az említett piacnyitásban jelentő-sége van az árverezendő művek kiállí-tásának (az elmúlt hetekben a skandináv anyag megjárta Stockholmot, Helsinkit, Oslót és Koppenhágát, a német, osztrák, magyar, cseh és lengyel pedig Bécset és Münchent), valamint annak is, hogy mely festők mely műveinek közvetlen közelségében kínálják az egyes képeket. Az ügyesen kialakított sorrend jót tehet a kevéssé ismert alkotóknak és alkotásoknak. Az például, hogy a magyar szecessziót képviselő Faragó Géza festményét a nemzetközi sztárnak számító - és őt egyébként Párizsban tanító - cseh Alphonse Mucha hat rajza közé ékelték, nemcsak a nevét vezeti be az úri társaságba, hanem remélhetőleg a licitre is élénkítőleg hat.

Az elérhető árak magassága természetesen viszonylagos. Az aukció legtöbbre tartott magyar műve, a 60-80 ezer fontra becsült Munkácsy valamivel megelőzi a Courbet egyik festményéért várt 40-60 ezer fontot, de messze van a skandináv anyag élén állóktól. Viszont a 4-6000 fontra becsült Rippl-rajzhoz képest Delacroix vagy Courbet rajzának 6-8000, illetve 10-15 ezer fontja nem is olyan sok. Zichy egyelőre még más dimenzióban mozog. A lényeg, hogy egy lapon vagyunk említve. A Sotheby´s-nagyüzem számára ez csak egy - igaz, új színeket is hozó - árverés, a magyar képzőművészet világpiaci jelenléte szempontjából azonban idén alighanem a legfontosabb.

Szőnyei Tamás

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.