Cipó nemzeti szalaggal

  • Sz. T.
  • 2003. június 26.

Képzőművészet

A kitalált hagyomány címmel kiállítás nyílik Péter-Pál napján az új kenyér ünnepének kultúrtörténetéről. A Néprajzi Múzeum tárlata két közhiedelmet is megcáfol: nem ősi magyar néphagyományról és nem is szimpla szovjet átvételről van szó.

A kitalált hagyomány címmel kiállítás nyílik Péter-Pál napján az új kenyér ünnepének kultúrtörténetéről. A Néprajzi Múzeum tárlata két közhiedelmet is megcáfol: nem ősi magyar néphagyományról és nem is szimpla szovjet átvételről van szó.Mióta az eszünket tudjuk, augusztus 20-án, ezen a magyaros vegyestál-ünnepen körmenetből, vízi és légi parádéból, alkotmányból, új kenyérből és tűzijátékból áll össze a menü. Ember legyen a talpán, aki képes kiigazodni rajta, mit is kéne ilyenkor ünnepelnünk - egy biztos, hogy nem a vakáció végének közeledtét.

Két éve, amikor megjelent Kovács Ákos etnográfus Játék a tűzzel című kötete a magyarországi tűzijátékok és díszkivilágítások 15-20. századi történetéről, már tudni lehetett, hogy augusztus 20-hoz is kapcsolódó kutatása szerves folytatásaként hozzálátott a szertartás elválaszthatatlan részének tűnő új kenyér átadása kultúrtörténetének feltárásához (Magyar Narancs, 2001. augusztus 16.). Azóta elkészült munkájának eredménye a Néprajzi Múzeumban június 29-én nyíló kiállításon látható és a - sajnos majd csak késve megjelenő - katalógusban olvasható.

Ha csak belegondolunk a dátumokba, agráripari szakképzettség nélkül is gyanakodni kezdhetünk az ünnep mesterkélt jellegével kapcsolatban: mit is keres az új kenyér az augusztus 20-i asztalon? Hiszen az aratás kezdete - s egyúttal a hagyományos aratóünnep ideje - június 29-e, Péter és Pál napja, amikor még eleve nem lehet új kenyér, ami viszont augusztus 20-ra már rég meg is száradt. Ha valamikor ideje van az új kenyérnek, az július közepe: addigra learatnak, kicsépelnek, s az új búzából őrölt lisztből meg lehet sütni az első kenyeret - a középkorban így is történt, július 15-én vitték az első kenyeret a templomba megszentelni (a kenyér szentsége Krisztusig vezethető vissza, aki a Biblia szerint tanítványainak átnyújtván saját testének nevezte azt).

E népszokásra alapozhatott 1899-ben

Darányi Ignác

földművelési miniszter, aki az aratósztrájkok leszerelése, a "patriarchális jó viszony" helyreállítása érdekében leiratot adott ki az aratóünnepek felújításáról (pontosabban két leiratot, mert az elsőnek nem lett foganatja). Volt is, ahol összegyűltek az aratók, átnyújtották az aratókoszorút a földesúrnak, népies rigmusokban hálát adtak neki a munkalehetőségért, ő pedig némelyik hű cselédjét ki is tüntette. E mesterségesen kreált ünnepnek éppoly direkt politikai funkciója volt (a mezőgazdasági munkabéke megteremtése), mint a 19. század utolsó harmadától a századfordulóig Európa-szerte megrendezett látványos rituáléknak, melyeket a hatalmon lévők találtak ki uralmuk legitimálására - ezt a jelenséget írta le Eric Hobsbawn kitalált hagyományként, innen a kiállítás címe.

A helyi jellegű ünnepségek után az első országos show-ra 1937-ben, Péter-Pál napján Szegeden került sor, ahol a város népművelési titkárának, Hübner Józsefnek a javaslatára az idegenforgalom fellendítése érdekében megrendezték a Magyar Kenyér (egyes tudósítások szerint újkenyér) ünnepét. Ceremóniamestere a fővárosból érkezett Paulini Béla, a néprajzi hitelességet szabadon kezelő

Gyöngyösbokréta-mozgalom

atyja volt, aki 1941. július 27-én a második új kenyér ünnepét is levezényelte a szabadkai Hitler téren, ahol Horthy Miklóst köszöntötték új kenyérrel - itt persze nem a kenyér, hanem Bácska visszacsatolásának megünneplése volt a lényeg. A győzedelmes Horthyt ugyanazokkal a "népies" külsőségekkel fogadták, mint 1945-ben a Kecskemétre bevonuló Rákosi Mátyást.

Ha a szónoklatok változtak is - az 50-es évek elején még kulákokat emlegettek, idén majd nyilván az európai uniós kihívásokat -, a látvány gyakorlatilag ma is ugyanaz. Vezető elvtárs/úr ingujjban, népviseletbe öltözött leány és legény, nemzeti szalaggal átkötött, méretes cipó (ami nélkül kisgazda szeánsz végképp elképzelhetetlen a rendszerváltás óta). A 80-as évek egyik augusztus 20-i parádéján a Dunából feljövő, oxigénpalackos búvárok hoztak új kenyeret a párt- és állami vezetőknek. Ennyire mulatságos példát mostanában sajnos aligha láthatunk az ideológia eltűnésére, a rítus teljes kiüresedésére, de hogy maga a kitalált hagyomány mennyire eleven, azt a 2000-es millenniumi ünnepségeken készült több száz amatőr fotó is bizonyítja: ezeken mind új kenyeret ad vagy vesz át, szeg meg a helyi főember. Spontán hagyományként él hát tovább a valaha felülről diktált szertartás, nyilván, mert a Szent István-napi ünnepnek - ami maga is kitalált hagyomány (1891-ben iktatták törvénybe, nemzeti ünneppé téve egy katolikus vallási ünnepet) - szüksége van az új kenyér átadásának világi toposzára. A kiállítás dokumentumok és tárgyi rekvizitumok segítségével vezet végig az új kenyér ünnepének történetén. Nem szólja le azokat az embereket, akik számára máig az életet jelenti a gabonatermés, de figyelmeztet arra - s egyáltalán nem lényegtelen, hogy éppen a Néprajzi Múzeumban -, hogy nem ártana óvatosabban bánni a hagyománynyal, hiszen ha az elmúlt száz év során a néprajztudomány mint olyan kritikusan viszonyul az aratóünnep, majd az abból kialakított új kenyér ünnepe politikai célú felhasználásához, akkor ma talán nem kéne magyarázgatni, hogyan is született.

Sz. T.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.