Cipó nemzeti szalaggal

  • Sz. T.
  • 2003. június 26.

Képzőművészet

A kitalált hagyomány címmel kiállítás nyílik Péter-Pál napján az új kenyér ünnepének kultúrtörténetéről. A Néprajzi Múzeum tárlata két közhiedelmet is megcáfol: nem ősi magyar néphagyományról és nem is szimpla szovjet átvételről van szó.

A kitalált hagyomány címmel kiállítás nyílik Péter-Pál napján az új kenyér ünnepének kultúrtörténetéről. A Néprajzi Múzeum tárlata két közhiedelmet is megcáfol: nem ősi magyar néphagyományról és nem is szimpla szovjet átvételről van szó.Mióta az eszünket tudjuk, augusztus 20-án, ezen a magyaros vegyestál-ünnepen körmenetből, vízi és légi parádéból, alkotmányból, új kenyérből és tűzijátékból áll össze a menü. Ember legyen a talpán, aki képes kiigazodni rajta, mit is kéne ilyenkor ünnepelnünk - egy biztos, hogy nem a vakáció végének közeledtét.

Két éve, amikor megjelent Kovács Ákos etnográfus Játék a tűzzel című kötete a magyarországi tűzijátékok és díszkivilágítások 15-20. századi történetéről, már tudni lehetett, hogy augusztus 20-hoz is kapcsolódó kutatása szerves folytatásaként hozzálátott a szertartás elválaszthatatlan részének tűnő új kenyér átadása kultúrtörténetének feltárásához (Magyar Narancs, 2001. augusztus 16.). Azóta elkészült munkájának eredménye a Néprajzi Múzeumban június 29-én nyíló kiállításon látható és a - sajnos majd csak késve megjelenő - katalógusban olvasható.

Ha csak belegondolunk a dátumokba, agráripari szakképzettség nélkül is gyanakodni kezdhetünk az ünnep mesterkélt jellegével kapcsolatban: mit is keres az új kenyér az augusztus 20-i asztalon? Hiszen az aratás kezdete - s egyúttal a hagyományos aratóünnep ideje - június 29-e, Péter és Pál napja, amikor még eleve nem lehet új kenyér, ami viszont augusztus 20-ra már rég meg is száradt. Ha valamikor ideje van az új kenyérnek, az július közepe: addigra learatnak, kicsépelnek, s az új búzából őrölt lisztből meg lehet sütni az első kenyeret - a középkorban így is történt, július 15-én vitték az első kenyeret a templomba megszentelni (a kenyér szentsége Krisztusig vezethető vissza, aki a Biblia szerint tanítványainak átnyújtván saját testének nevezte azt).

E népszokásra alapozhatott 1899-ben

Darányi Ignác

földművelési miniszter, aki az aratósztrájkok leszerelése, a "patriarchális jó viszony" helyreállítása érdekében leiratot adott ki az aratóünnepek felújításáról (pontosabban két leiratot, mert az elsőnek nem lett foganatja). Volt is, ahol összegyűltek az aratók, átnyújtották az aratókoszorút a földesúrnak, népies rigmusokban hálát adtak neki a munkalehetőségért, ő pedig némelyik hű cselédjét ki is tüntette. E mesterségesen kreált ünnepnek éppoly direkt politikai funkciója volt (a mezőgazdasági munkabéke megteremtése), mint a 19. század utolsó harmadától a századfordulóig Európa-szerte megrendezett látványos rituáléknak, melyeket a hatalmon lévők találtak ki uralmuk legitimálására - ezt a jelenséget írta le Eric Hobsbawn kitalált hagyományként, innen a kiállítás címe.

A helyi jellegű ünnepségek után az első országos show-ra 1937-ben, Péter-Pál napján Szegeden került sor, ahol a város népművelési titkárának, Hübner Józsefnek a javaslatára az idegenforgalom fellendítése érdekében megrendezték a Magyar Kenyér (egyes tudósítások szerint újkenyér) ünnepét. Ceremóniamestere a fővárosból érkezett Paulini Béla, a néprajzi hitelességet szabadon kezelő

Gyöngyösbokréta-mozgalom

atyja volt, aki 1941. július 27-én a második új kenyér ünnepét is levezényelte a szabadkai Hitler téren, ahol Horthy Miklóst köszöntötték új kenyérrel - itt persze nem a kenyér, hanem Bácska visszacsatolásának megünneplése volt a lényeg. A győzedelmes Horthyt ugyanazokkal a "népies" külsőségekkel fogadták, mint 1945-ben a Kecskemétre bevonuló Rákosi Mátyást.

Ha a szónoklatok változtak is - az 50-es évek elején még kulákokat emlegettek, idén majd nyilván az európai uniós kihívásokat -, a látvány gyakorlatilag ma is ugyanaz. Vezető elvtárs/úr ingujjban, népviseletbe öltözött leány és legény, nemzeti szalaggal átkötött, méretes cipó (ami nélkül kisgazda szeánsz végképp elképzelhetetlen a rendszerváltás óta). A 80-as évek egyik augusztus 20-i parádéján a Dunából feljövő, oxigénpalackos búvárok hoztak új kenyeret a párt- és állami vezetőknek. Ennyire mulatságos példát mostanában sajnos aligha láthatunk az ideológia eltűnésére, a rítus teljes kiüresedésére, de hogy maga a kitalált hagyomány mennyire eleven, azt a 2000-es millenniumi ünnepségeken készült több száz amatőr fotó is bizonyítja: ezeken mind új kenyeret ad vagy vesz át, szeg meg a helyi főember. Spontán hagyományként él hát tovább a valaha felülről diktált szertartás, nyilván, mert a Szent István-napi ünnepnek - ami maga is kitalált hagyomány (1891-ben iktatták törvénybe, nemzeti ünneppé téve egy katolikus vallási ünnepet) - szüksége van az új kenyér átadásának világi toposzára. A kiállítás dokumentumok és tárgyi rekvizitumok segítségével vezet végig az új kenyér ünnepének történetén. Nem szólja le azokat az embereket, akik számára máig az életet jelenti a gabonatermés, de figyelmeztet arra - s egyáltalán nem lényegtelen, hogy éppen a Néprajzi Múzeumban -, hogy nem ártana óvatosabban bánni a hagyománynyal, hiszen ha az elmúlt száz év során a néprajztudomány mint olyan kritikusan viszonyul az aratóünnep, majd az abból kialakított új kenyér ünnepe politikai célú felhasználásához, akkor ma talán nem kéne magyarázgatni, hogyan is született.

Sz. T.

Figyelmébe ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.