Cipó nemzeti szalaggal

  • Sz. T.
  • 2003. június 26.

Képzőművészet

A kitalált hagyomány címmel kiállítás nyílik Péter-Pál napján az új kenyér ünnepének kultúrtörténetéről. A Néprajzi Múzeum tárlata két közhiedelmet is megcáfol: nem ősi magyar néphagyományról és nem is szimpla szovjet átvételről van szó.

A kitalált hagyomány címmel kiállítás nyílik Péter-Pál napján az új kenyér ünnepének kultúrtörténetéről. A Néprajzi Múzeum tárlata két közhiedelmet is megcáfol: nem ősi magyar néphagyományról és nem is szimpla szovjet átvételről van szó.Mióta az eszünket tudjuk, augusztus 20-án, ezen a magyaros vegyestál-ünnepen körmenetből, vízi és légi parádéból, alkotmányból, új kenyérből és tűzijátékból áll össze a menü. Ember legyen a talpán, aki képes kiigazodni rajta, mit is kéne ilyenkor ünnepelnünk - egy biztos, hogy nem a vakáció végének közeledtét.

Két éve, amikor megjelent Kovács Ákos etnográfus Játék a tűzzel című kötete a magyarországi tűzijátékok és díszkivilágítások 15-20. századi történetéről, már tudni lehetett, hogy augusztus 20-hoz is kapcsolódó kutatása szerves folytatásaként hozzálátott a szertartás elválaszthatatlan részének tűnő új kenyér átadása kultúrtörténetének feltárásához (Magyar Narancs, 2001. augusztus 16.). Azóta elkészült munkájának eredménye a Néprajzi Múzeumban június 29-én nyíló kiállításon látható és a - sajnos majd csak késve megjelenő - katalógusban olvasható.

Ha csak belegondolunk a dátumokba, agráripari szakképzettség nélkül is gyanakodni kezdhetünk az ünnep mesterkélt jellegével kapcsolatban: mit is keres az új kenyér az augusztus 20-i asztalon? Hiszen az aratás kezdete - s egyúttal a hagyományos aratóünnep ideje - június 29-e, Péter és Pál napja, amikor még eleve nem lehet új kenyér, ami viszont augusztus 20-ra már rég meg is száradt. Ha valamikor ideje van az új kenyérnek, az július közepe: addigra learatnak, kicsépelnek, s az új búzából őrölt lisztből meg lehet sütni az első kenyeret - a középkorban így is történt, július 15-én vitték az első kenyeret a templomba megszentelni (a kenyér szentsége Krisztusig vezethető vissza, aki a Biblia szerint tanítványainak átnyújtván saját testének nevezte azt).

E népszokásra alapozhatott 1899-ben

Darányi Ignác

földművelési miniszter, aki az aratósztrájkok leszerelése, a "patriarchális jó viszony" helyreállítása érdekében leiratot adott ki az aratóünnepek felújításáról (pontosabban két leiratot, mert az elsőnek nem lett foganatja). Volt is, ahol összegyűltek az aratók, átnyújtották az aratókoszorút a földesúrnak, népies rigmusokban hálát adtak neki a munkalehetőségért, ő pedig némelyik hű cselédjét ki is tüntette. E mesterségesen kreált ünnepnek éppoly direkt politikai funkciója volt (a mezőgazdasági munkabéke megteremtése), mint a 19. század utolsó harmadától a századfordulóig Európa-szerte megrendezett látványos rituáléknak, melyeket a hatalmon lévők találtak ki uralmuk legitimálására - ezt a jelenséget írta le Eric Hobsbawn kitalált hagyományként, innen a kiállítás címe.

A helyi jellegű ünnepségek után az első országos show-ra 1937-ben, Péter-Pál napján Szegeden került sor, ahol a város népművelési titkárának, Hübner Józsefnek a javaslatára az idegenforgalom fellendítése érdekében megrendezték a Magyar Kenyér (egyes tudósítások szerint újkenyér) ünnepét. Ceremóniamestere a fővárosból érkezett Paulini Béla, a néprajzi hitelességet szabadon kezelő

Gyöngyösbokréta-mozgalom

atyja volt, aki 1941. július 27-én a második új kenyér ünnepét is levezényelte a szabadkai Hitler téren, ahol Horthy Miklóst köszöntötték új kenyérrel - itt persze nem a kenyér, hanem Bácska visszacsatolásának megünneplése volt a lényeg. A győzedelmes Horthyt ugyanazokkal a "népies" külsőségekkel fogadták, mint 1945-ben a Kecskemétre bevonuló Rákosi Mátyást.

Ha a szónoklatok változtak is - az 50-es évek elején még kulákokat emlegettek, idén majd nyilván az európai uniós kihívásokat -, a látvány gyakorlatilag ma is ugyanaz. Vezető elvtárs/úr ingujjban, népviseletbe öltözött leány és legény, nemzeti szalaggal átkötött, méretes cipó (ami nélkül kisgazda szeánsz végképp elképzelhetetlen a rendszerváltás óta). A 80-as évek egyik augusztus 20-i parádéján a Dunából feljövő, oxigénpalackos búvárok hoztak új kenyeret a párt- és állami vezetőknek. Ennyire mulatságos példát mostanában sajnos aligha láthatunk az ideológia eltűnésére, a rítus teljes kiüresedésére, de hogy maga a kitalált hagyomány mennyire eleven, azt a 2000-es millenniumi ünnepségeken készült több száz amatőr fotó is bizonyítja: ezeken mind új kenyeret ad vagy vesz át, szeg meg a helyi főember. Spontán hagyományként él hát tovább a valaha felülről diktált szertartás, nyilván, mert a Szent István-napi ünnepnek - ami maga is kitalált hagyomány (1891-ben iktatták törvénybe, nemzeti ünneppé téve egy katolikus vallási ünnepet) - szüksége van az új kenyér átadásának világi toposzára. A kiállítás dokumentumok és tárgyi rekvizitumok segítségével vezet végig az új kenyér ünnepének történetén. Nem szólja le azokat az embereket, akik számára máig az életet jelenti a gabonatermés, de figyelmeztet arra - s egyáltalán nem lényegtelen, hogy éppen a Néprajzi Múzeumban -, hogy nem ártana óvatosabban bánni a hagyománynyal, hiszen ha az elmúlt száz év során a néprajztudomány mint olyan kritikusan viszonyul az aratóünnep, majd az abból kialakított új kenyér ünnepe politikai célú felhasználásához, akkor ma talán nem kéne magyarázgatni, hogyan is született.

Sz. T.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.