Földényi F. László

Túl mennyen és poklon

A Szépművészeti Múzeum Blake és kortársai kiállítása kapcsán

  • Földényi F. László
  • 2025. október 29.

Képzőművészet

Hogyan győzi le a Menny a Poklot – a keresztény mitológia számára mi sem kézenfekvőbb. Miként gyűri maga alá a Pokol a Mennyet – Marquis de Sade óta ez is része az európai kultúrának. Ám hogy a kettő házasságban egyesüljön – ilyesmire egyedül Blake gondolt. Ráadásul e házasságnak a gyümölcse is foglalkoztatta. Mi születik ebből a frigyből? Egy új Megváltó? Vagy egy kentaur?

„Semmi kétség, hogy ez a szegény ember bolond volt”, írta Blake-ről kortársa, William Wordsworth. De, folytatta, van valami a bolondságában, „ami jobban érdekel, mint Lord Byron és Walter Scott józansága”. Blake egész életében különcnek számított. Négyéves korától, amikor előbb Isten benézett az ablakán, majd később egy angyalokkal teli fát pillantott meg, élete végéig többnyire a látomásaira hallgatott. A maga korában jószerivel ismeretlen maradt, és még halála után is sokáig szánni való bolondként tartották nyilván. Hatóköre azonban ma már túlszárnyalja a nagy kortársaiét, Keatsét, Byronét vagy Shelley-ét. Allen Ginsberg 1968-ban Chicagóban a vietnámi háború elleni nagy tüntetésen Blake verseivel lelkesítette az egybegyűlteket. A Doors együttes a nevét köszönhette Blake-nek. De hatott a festő Francis Baconre, a filmrendező Jim Jarmuschra vagy a költő-zenész-performer Patti Smithre, aki Londonban Blake-koncertet adott. Bob Dylan Allen Ginsberggel együtt megzenésítette a verseit. És persze jóval korábban a szürrealisták is benne látták egyik ősüket. Bárhol mutatják be a műveit, az több egyszerű képzőművészeti kiállításnál. Igaz, ő sem arra törekedett, hogy csupán költőként vagy képzőművészként tartsák nyilván. A szellem élharcosának tartotta magát. Az ilyesmit persze nemcsak csodálat, hanem gyanakvás is övezi.

A pokol módszereivel

Aki csak verseskötetekből ismeri Blake-et, a költőt, abban éppúgy egyoldalú kép alakul ki róla, mint aki csak a képzőművészt látja benne. Forradalmi újítása ugyanis a szöveg és a kép összekapcsolása volt, amihez az úgynevezett reliefmetszésnek egy új módszerét találta ki. Nem rávéste a szöveget és a képet a lemezre, hanem saválló folyadékkal ráírta és rárajzolta, majd ezt követően az üresen maradt felületet savval lemaratta. A folyamat során a képek és a betűk szép lassan kiemelkedtek a síkból. A rézlemezben, mondta Blake, eleve ott lappang a leendő vers és kép, úgy, ahogyan Michelangelo nyers márványtömbjében a későbbi szobor. A látomás erejétől függ, mondta, hogy ki mit tud kibontani a nyers, megmunkálatlan lemezből. A maratás technikájával, állította, nem egyszerűen felszínre hozza a rejtett tartalmakat, hanem a végesben lappangó végtelent teszi láthatóvá. Őt idézve: „…ezt a Pokol módszereivel fogom elvégezni, mert marószerekkel nyomtatok, amelyek (…) leolvasztják a látszólagos felszínt, s feltárják az alatta rejlő végtelent.” Kép és szöveg egységének Blake egzisztenciális jelentőséget tulajdonított. Számára ez nemcsak a véges és végtelen egységét jelentette, hanem a test és a lélek, az érzékelhető és az érzékelhetőn túli egyégét is. És természetesen a menny és a pokol házasságát is. Mindez több volt pusztán költészeti vagy képzőművészeti kihívásnál. Magának a létezésnek a megváltására törekedett és úgy gondolta, hogy a festészet és költészet radikális újraértelmezésével a világot is képes lesz újjáformálni. Vagy legalábbis felforgatni. Avantgárd művész volt, még mielőtt a jelző megszületett volna.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.