Földényi F. László

Túl mennyen és poklon

A Szépművészeti Múzeum Blake és kortársai kiállítása kapcsán

  • Földényi F. László
  • 2025. október 29.

Képzőművészet

Hogyan győzi le a Menny a Poklot – a keresztény mitológia számára mi sem kézenfekvőbb. Miként gyűri maga alá a Pokol a Mennyet – Marquis de Sade óta ez is része az európai kultúrának. Ám hogy a kettő házasságban egyesüljön – ilyesmire egyedül Blake gondolt. Ráadásul e házasságnak a gyümölcse is foglalkoztatta. Mi születik ebből a frigyből? Egy új Megváltó? Vagy egy kentaur?

„Semmi kétség, hogy ez a szegény ember bolond volt”, írta Blake-ről kortársa, William Wordsworth. De, folytatta, van valami a bolondságában, „ami jobban érdekel, mint Lord Byron és Walter Scott józansága”. Blake egész életében különcnek számított. Négyéves korától, amikor előbb Isten benézett az ablakán, majd később egy angyalokkal teli fát pillantott meg, élete végéig többnyire a látomásaira hallgatott. A maga korában jószerivel ismeretlen maradt, és még halála után is sokáig szánni való bolondként tartották nyilván. Hatóköre azonban ma már túlszárnyalja a nagy kortársaiét, Keatsét, Byronét vagy Shelley-ét. Allen Ginsberg 1968-ban Chicagóban a vietnámi háború elleni nagy tüntetésen Blake verseivel lelkesítette az egybegyűlteket. A Doors együttes a nevét köszönhette Blake-nek. De hatott a festő Francis Baconre, a filmrendező Jim Jarmuschra vagy a költő-zenész-performer Patti Smithre, aki Londonban Blake-koncertet adott. Bob Dylan Allen Ginsberggel együtt megzenésítette a verseit. És persze jóval korábban a szürrealisták is benne látták egyik ősüket. Bárhol mutatják be a műveit, az több egyszerű képzőművészeti kiállításnál. Igaz, ő sem arra törekedett, hogy csupán költőként vagy képzőművészként tartsák nyilván. A szellem élharcosának tartotta magát. Az ilyesmit persze nemcsak csodálat, hanem gyanakvás is övezi.

A pokol módszereivel

Aki csak verseskötetekből ismeri Blake-et, a költőt, abban éppúgy egyoldalú kép alakul ki róla, mint aki csak a képzőművészt látja benne. Forradalmi újítása ugyanis a szöveg és a kép összekapcsolása volt, amihez az úgynevezett reliefmetszésnek egy új módszerét találta ki. Nem rávéste a szöveget és a képet a lemezre, hanem saválló folyadékkal ráírta és rárajzolta, majd ezt követően az üresen maradt felületet savval lemaratta. A folyamat során a képek és a betűk szép lassan kiemelkedtek a síkból. A rézlemezben, mondta Blake, eleve ott lappang a leendő vers és kép, úgy, ahogyan Michelangelo nyers márványtömbjében a későbbi szobor. A látomás erejétől függ, mondta, hogy ki mit tud kibontani a nyers, megmunkálatlan lemezből. A maratás technikájával, állította, nem egyszerűen felszínre hozza a rejtett tartalmakat, hanem a végesben lappangó végtelent teszi láthatóvá. Őt idézve: „…ezt a Pokol módszereivel fogom elvégezni, mert marószerekkel nyomtatok, amelyek (…) leolvasztják a látszólagos felszínt, s feltárják az alatta rejlő végtelent.” Kép és szöveg egységének Blake egzisztenciális jelentőséget tulajdonított. Számára ez nemcsak a véges és végtelen egységét jelentette, hanem a test és a lélek, az érzékelhető és az érzékelhetőn túli egyégét is. És természetesen a menny és a pokol házasságát is. Mindez több volt pusztán költészeti vagy képzőművészeti kihívásnál. Magának a létezésnek a megváltására törekedett és úgy gondolta, hogy a festészet és költészet radikális újraértelmezésével a világot is képes lesz újjáformálni. Vagy legalábbis felforgatni. Avantgárd művész volt, még mielőtt a jelző megszületett volna.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.