Földényi F. László

Túl mennyen és poklon

A Szépművészeti Múzeum Blake és kortársai kiállítása kapcsán

  • Földényi F. László
  • 2025. október 29.

Képzőművészet

Hogyan győzi le a Menny a Poklot – a keresztény mitológia számára mi sem kézenfekvőbb. Miként gyűri maga alá a Pokol a Mennyet – Marquis de Sade óta ez is része az európai kultúrának. Ám hogy a kettő házasságban egyesüljön – ilyesmire egyedül Blake gondolt. Ráadásul e házasságnak a gyümölcse is foglalkoztatta. Mi születik ebből a frigyből? Egy új Megváltó? Vagy egy kentaur?

„Semmi kétség, hogy ez a szegény ember bolond volt”, írta Blake-ről kortársa, William Wordsworth. De, folytatta, van valami a bolondságában, „ami jobban érdekel, mint Lord Byron és Walter Scott józansága”. Blake egész életében különcnek számított. Négyéves korától, amikor előbb Isten benézett az ablakán, majd később egy angyalokkal teli fát pillantott meg, élete végéig többnyire a látomásaira hallgatott. A maga korában jószerivel ismeretlen maradt, és még halála után is sokáig szánni való bolondként tartották nyilván. Hatóköre azonban ma már túlszárnyalja a nagy kortársaiét, Keatsét, Byronét vagy Shelley-ét. Allen Ginsberg 1968-ban Chicagóban a vietnámi háború elleni nagy tüntetésen Blake verseivel lelkesítette az egybegyűlteket. A Doors együttes a nevét köszönhette Blake-nek. De hatott a festő Francis Baconre, a filmrendező Jim Jarmuschra vagy a költő-zenész-performer Patti Smithre, aki Londonban Blake-koncertet adott. Bob Dylan Allen Ginsberggel együtt megzenésítette a verseit. És persze jóval korábban a szürrealisták is benne látták egyik ősüket. Bárhol mutatják be a műveit, az több egyszerű képzőművészeti kiállításnál. Igaz, ő sem arra törekedett, hogy csupán költőként vagy képzőművészként tartsák nyilván. A szellem élharcosának tartotta magát. Az ilyesmit persze nemcsak csodálat, hanem gyanakvás is övezi.

A pokol módszereivel

Aki csak verseskötetekből ismeri Blake-et, a költőt, abban éppúgy egyoldalú kép alakul ki róla, mint aki csak a képzőművészt látja benne. Forradalmi újítása ugyanis a szöveg és a kép összekapcsolása volt, amihez az úgynevezett reliefmetszésnek egy új módszerét találta ki. Nem rávéste a szöveget és a képet a lemezre, hanem saválló folyadékkal ráírta és rárajzolta, majd ezt követően az üresen maradt felületet savval lemaratta. A folyamat során a képek és a betűk szép lassan kiemelkedtek a síkból. A rézlemezben, mondta Blake, eleve ott lappang a leendő vers és kép, úgy, ahogyan Michelangelo nyers márványtömbjében a későbbi szobor. A látomás erejétől függ, mondta, hogy ki mit tud kibontani a nyers, megmunkálatlan lemezből. A maratás technikájával, állította, nem egyszerűen felszínre hozza a rejtett tartalmakat, hanem a végesben lappangó végtelent teszi láthatóvá. Őt idézve: „…ezt a Pokol módszereivel fogom elvégezni, mert marószerekkel nyomtatok, amelyek (…) leolvasztják a látszólagos felszínt, s feltárják az alatta rejlő végtelent.” Kép és szöveg egységének Blake egzisztenciális jelentőséget tulajdonított. Számára ez nemcsak a véges és végtelen egységét jelentette, hanem a test és a lélek, az érzékelhető és az érzékelhetőn túli egyégét is. És természetesen a menny és a pokol házasságát is. Mindez több volt pusztán költészeti vagy képzőművészeti kihívásnál. Magának a létezésnek a megváltására törekedett és úgy gondolta, hogy a festészet és költészet radikális újraértelmezésével a világot is képes lesz újjáformálni. Vagy legalábbis felforgatni. Avantgárd művész volt, még mielőtt a jelző megszületett volna.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.