„Ennyi minden nem juthat ki egyetlen embernek” – Színházi előadás ihletője lett cikkünk

A szegedi hajléktalan nőkről szóló írásunk nyomán színházi előadás készül a Tisza-parton. A nem mindennapi sorsokat Geréb Ágnes és Papadimitriu Athina adja elő.

„Megdöbbentő volt számomra a magyarnarancs.hu januári cikke, és drámai értelemben is nagyon erős” – mondja Réczei Tamás, a Kecskeméti Katona József Színház művészeti vezetője, aki Városszél címmel felolvasó színházi projektet indított a szegedi Regionális Művészeti Központban (REÖK). A májusig tartó programsorozatnak kettős tematikája van: páratlan hónapokban a Délmagyarország archív cikkei közül kerül egy feldolgozásra, páros hónapokban pedig olyan szegedi jelenségekről lesz szó, amelyek nem kapnak nagyobb nyilvánosságot.

Réczei Tamás

Réczei Tamás

Fotó: Németh Dániel

Olyat, amiről nem beszélnek

Réczei Tamás nem először viszi színházba az utcán heverő valóságot. Kecskeméten csinált már hírszínházat, illetve egy Tetthely című sorozatot, amely során bűneseteket dolgoztak fel diákok előtt, az előadás végén pedig pszichológus részvételével elemezték ki a látottakat. „A színház sokkal többre is képes, mintsem szórakoztatni, vagy gondosan kidolgozni egy egykoron született szöveget. Hatásában is tud élesebb lenni, közvetlenebb, ha kíván” – véli Réczei, aki nem polgárpukkasztásra készül, pusztán azt szeretné elérni, hogy az emberek máshogy gondolkozzanak, ha meglátnak – például – egy hajléktalant. „Ne előítélettel vagy közönnyel menjenek tovább, ha észlelnek egy ilyen embert, hiszen nagyon keveset tudnak erről a kérdésről, a látott sors valódi hátteréről. A nő, akiről szól a darab, felfoghatatlan dolgokat élt meg” – meséli Réczei annak a Zsuzsának a történetét, akiről a kedd esti előadás szól. Noha Szlavkovits Rita említett cikke öt asszony sorsáról szól, Réczei előadása végül egy hatodik nő történetét meséli el. „Amikor leírtam Zsuzsa történetét, azt éreztem, nem biztos, hogy jól lehet majd bírni, mert ennyi minden nem juthat ki egyetlen embernek” – mondja.

Képünk illusztráció

Képünk illusztráció

Fotó: MTI

Zsuzsa sorsa több ponton megrázó. A negyvenes éveiben járó nőnek van három gyermeke, akiket Zsuzsa anyja nevel. A hajléktalanná vált asszony kiskamasz kora óta pánikbeteg, és rendszeresen olyan férfiak mellett köt ki, akik szinte halálra verik. „Egyszer lett volna lehetősége arra, hogy újra a családjával éljen, normálisabb körülmények között, azonban ez nem sikerült neki, visszavágyott a hajléktalan létbe. Emellett egy kései színész aspiráns, hiszen úgy mondta el nekem a Kései sirató t, ahogy kevesen” – avat be a részletekbe a rendező. Zsuzsa egyébként nézőként jelen lesz az előadáson, a bevétel egy részét pedig neki fogják felajánlani. „Nem hiszem, hogy tudja mit jelent az, hogy színházban színre kerül a sorsa, kíváncsi vagyok a reakciójára, hiszen nem lesz egyszerű más emberek előtt végighallgatni a saját életet, lehet megtisztító hatása éppúgy, mint elborzasztó számára.”

A darab háromnegyed órás lesz, ezalatt Geréb Ágnes és Papadimitriu Athina felváltja olvassa fel Zsuzsa életének drámai eseményeit. „Nagyon drámai, amikor arról beszél, hogy például szülés után nagyon felületes kórházi ellátás után engedték haza, amelynek következtében rengeteg vért vesztett és elájult. Zsuzsa végül arra eszmélt, hogy ismét kórházban van, ahol el kellett távolítani a méhét” – mondja Geréb, aki szerint üdvözlendő, hogy a hajléktalanság témájában egy egyén sorsát mesélik el. „Ez hozzásegíti az embereket ahhoz, hogy ne egy masszaként lássák az utcán élő embereket, hanem egyedi történetekkel rendelkező személyeknek” – teszi hozzá. Az előadás során Geréb olvassa majd a tényeket, Papadimitriu pedig az eseményekre rálátó, azokat elemző monológokat mondja el. A kétfős felállás a későbbiekben is megmarad, a tervek szerint minden darabnál egy híres ember és egy színész lenne a színpadon. „Nehéz csak a tényekkel becsábítani egy ilyen előadásra a nézőket, ezért döntöttem úgy, hogy mindig lesz a színész mellett egy ismertebb ember is” – mondja a rendező.

Geréb Ágnes

Geréb Ágnes

Fotó: Németh Dániel

Az egyetem besegít

Megtudjuk azt is, hogy színházi sorozat kidolgozásánál fontos szempont volt, hogy valamilyen módon az egyetemisták is részt vegyenek a munkafolyamatban. Februártól a Szegedi Egyetem néprajz szakos hallgatói kutatószeminárium keretein belül olyan történeteket keresnek majd, amely a sorozathoz hűen Szegedhez köthető, és olyan témát dolgoz fel, amelyről a városban nem szoktak beszélni. Réczei a fúziótól – ami egyébként Herczeg Tamás, a Szegedi Szabadtéri Játékok vezetője ötlete volt – azt reméli, hogy népszerűsíteni tudja a színházba járást az egyetemistáknál, illetve, olyan kérdésekre irányíthatja a fiatalok figyelmét, amelyekkel eddig nem foglalkoztak. „Sok színháznál probléma, hogy a fiatal felnőttek nem járnak színházba, ezért, amikor Miskolcon meghallották, hogy ilyen módon kívánom bevonni az egyetemistákat a munkafolyamatba, azonnal jelezték, hogy ott is szeretnének hasonló sorozatot indítani” – mondja.

Réczei Tamás és Geréb Ágnes

Réczei Tamás és Geréb Ágnes

Fotó: Németh Dániel

A Városszél sorozat májusig tart az NKA támogatásával, ha sikeres lesz, valószínűleg folytatni fogják. A következő előadások valamelyikén, a tematikát tartva, Réczei szeretne a gyermekszegénységgel foglalkozni. Ezzel kapcsolatban olyan darabot képzel el, amely halmozottan hátrányos helyzetű és nélkülöző gyerekek álmairól szól, arról, hogy hogyan képzelnék el azt az életet, amelyben mindennap lenne mit enniük. Ha ez megvalósul, akkor a bevétel egy részét azoknak adnák oda, akiknek a történeteit feldolgozták. „Lehetőséget kívánok adni arra, hogy az emberek megértsék azt, amit az utcán, a valóságban látnak. De ez nem csak a megértésről szól, és az eredmény nem kizárólag az előadás. Keresem azt a fajta színházat, amelyik úgy gondolkodtat el, hogy az tovább tart a kabátfelvételnél, és esetleg még valamilyen tettre is sarkall.”

A Szlavkovits Rita cikke által ihletett előadás december 15-én, este hét órakor kezdődik a szegedi REÖK-ben. Részletek itt.

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.