Mi lesz a sorsa egy nemrég kigyulladt, patinás szolnoki vasúti épületnek?

  • Massay-Kiss Andrea
  • 2024. december 4.

Kis-Magyarország

A közelmúltban kigyulladt egy romos állapotú, legalább 150 éves vasúti épület a megyeszékhelyen. A tüzet eloltották, a ház szerencsére nem semmisült meg. Az épület volt szolgálati lakás és fürdőház is. Ma biztos válasz még arra sincs, hogy kinek kellene kezdeni vele valamit.

A szolnoki Reptártól nem messze, a Tisza-parton lévő, legalább másfélszáz éves vasúti épülethez október végén hívták a tűzoltókat. A tűzeset után a helyi közösségi oldalakon találgatások indultak. A stílusjegyeit még mindig őrző épület felhívta magára a figyelmet, többen aggódtak a sorsa miatt. (Érzékeny téma a vasút Szolnokon, amely vasutas városként is hivatkozik magára. Jász-Nagykun-Szolnok megye székhelye az elsők között volt a vidéki települések közül, ahol megjelent a vasút, már 1847-ben. Ezt követően az egyik legnagyobb munkáltatóvá nőtte ki magát. Nem túlzás azt állítani, a helyi identitás részévé vált; a múlt század hetvenes éveiben a legkorszerűbb vasúti csomópontja volt az országnak, és több évtizede még az volt az elképzelés, itt valósul meg a Vasúttörténeti Park.)

A tűzesetről a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság sajtóközleményében az állt, hogy a Mártírok útján lévő elhagyatott épületben felhalmozott ruhaneműk és hulladékok égtek, és a beizzott födémszerkezetet a tűzoltóság megbontotta. Portálunknak elmondták, a kár miatt nem nyomoznak tovább. A szebb napokat megélt vasutas ház és elhanyagolt környezete az utóbbi időben leginkább illegális szemétlerakóhelyként és drogtanyaként volt ismert.

 
Fotó: A szerző felvétele
 

Személyes emlékeket is őriz a kalandos sorsú, elhanyagolt épület

A Narancs.hu kiderítette, az eredeti funkciójában már régen nem használt épületet az 1920-as évek közepétől az 1980-as évekig vasutas család lakta. D’Arbela Zsuzsanna, aki személyes emlékek miatt nyomon követi a ház sorsát, sokat járt ide; a nagyszülei éltek a házban, nagynénje volt az utolsó lakója. Nagyapja az első világháború után a vasútnál kapott munkát, hét gyermeke közül a fiúk szintén a vasút alkalmazottai lettek. „Mozdonyvezetők, kazánkovácsok voltak, sőt itt laktak a nagyszüleim mellett. A ház szomszédságban már elbontott épületekben is vasutas családok éltek” – mesélt gyerekkori élményeiről.

Mielőtt a nagyszülei odaköltöztek, fürdőház működött benne. Azt mondják, amíg a Tisza Szállóban meg nem nyílt a fürdő, addig ide jártak a vasutasok. De bizonyítja egy régi levelezőlap is, amelyen a címzés mellé pontosításként odaírták, hogy „volt fürdőház”. A fürdőmedencéket bebetonozták, de volt egy, amelyet csak eltakartak. D’Arbela Zsuzsanna emlékei szerint a ház konyhájában, az asztal alatt volt egy nagy rácsos, tömör vaslap, amit ha felemeltek egy lépcső vezetett le az egykori medencébe. A családja ezt élelmiszertárolásra használta.

Azt mondta, miután lakatlanná vált az épület, sokáig nem tűnt fel senkinek, hogy értékes lehet. Észrevette, hogy amint elkezdett romlani az állapota az évek múlásával, többek számára egyre inkább érdekessé vált. „Persze sokat elhordtak belőle, és a környezete is egyre rosszabb lett, mert miután felszedték a síneket, ellepte a gaz a környékét. Ez zavarta a szolnokiakat. Volt olyan, hogy valaki magánakcióban levágta a füvet, kiszabadította a gaztengerből a házat” – mesélte D’Arbela Zsuzsanna.

Eredetileg őrház volt

Szikszai Mihály, a Jász-Nagykun-Szolnok Vármegyei Levéltár nyugalmazott főlevéltárosa, aki több kiadványban és önálló kötetben is foglalkozott a szolnoki vasút történetével, a romos vasutas ház funkciójával és keletkezésével kapcsolatban azt mondja, kettős őrházról van szó, amely az 1870-es években épült. Ezt a Magyar Királyi Államvasutak 1875. évi üzleti jelentésére alapozza, illetve egy korábbi tanulmányában használt hivatkozására, miszerint: „A teherpályaudvar magas építményei a következők voltak: 1 gabona szín (88x10 m), 1 farakodó lejtő, 1 áruszín (12 m 6 kapuval), 1 lakóház, 1 kút, 1 gépház vízemelő géppel, 1 kettős őrház” – azt gondolja, ez utóbbi lehet a mai romos vasutas ház. „Feltételezem, hogy egyidős a Hatvan–Szolnok vasútvonal épületeivel, mivel a vonal szolnoki végállomásának teherpályaudvarához tartozik” – mondta a Narancs.hu-nak, hozzátéve, részleteiben nem kutatta ezt az épületet, pontosat nem tud mondani, de megerősítette: fürdőházként működött később.

Ezért lett fürdő, majd lakóház

Hogy miért veszíthette el nyílt vonali őrház funkcióját a vasutas épület, vagyis miért változott meg a településen a vasút nyomvonala, arra a főlevéltáros Jász-Nagykun-Szolnok megye közlekedéstörténete című kötetében találhatunk magyarázatot. A Szolnok–Debrecen vasútvonalat 1857-ben nyitották meg. Az első elképzelések szerint az egyvágányú pálya a Tisza-parton haladt volna. „Szolnokon a vonal építéséhez szükséges nagymennyiségű sínt és más építési anyagokat az Indóháznál (a jelenlegi Reptár- a szerk.) rakták le. Ez még az Osztrák Államvasút tulajdona volt, amely a tárolást csak magas bérleti díjért vállalta. Ezért a Tiszavidéki Vasút az indóház előtt mintegy 2 kilométerre egy leágazó vágányt létesített, ami a saját rakodótelepére vezetett. Ez utóbb meghatározta a vasút vonalvezetését is Szolnoknál. Amikor ugyanis a vasúttársaság árkalkulációt készített, kiderült, hogy az eredeti tervek a (Tisza-parti vonal) a kisajátítás és a töltésépítés miatt rendkívül megdrágítják a munkát” – írta könyvében Szikszai. Így a vasút a leágazó vágányt meghosszabbítva, a várost északról elkerülve érte el a Tisza-hidat. Ehhez a vonalhoz viszont már új állomásépület is kellett, amit a mai helyén létesítettek. Később a személyforgalom mellett a teherforgalom is ide került.

 
Fotó: A szerző felvétele
 

Kevesen tudják, hogy a romos ház vasúttörténeti kuriózum

Ezt már Áy Zoltán, a szegedi Vasúttörténeti Alapítvány önkéntese, vasúttörténettel foglalkozó kutató mondta a Narancs.hu-nak. Hangsúlyozta, a ház azért is építészeti és vasúttörténeti kuriózum, mert a hazai építészettörténetben rövid ideig alkalmazott romantikus stílusban épült. „A Császári és Királyi Szabadalmazott Tiszavidéki Vasúttársaságnak Bécsben volt a székhelye, így ezt a vasutas házat is ott tervezték” – mesélte lapunknak. Szerinte az épület keletkezése az 1850-es évek végére tehető. „A romantika tulajdonképpen csak 1857 és 1861 között volt jellemző a hazai vasúti építészetben” – mondta.

„Két társaság is alkalmazta ezt a stílust. Az egyik az 1856-ban alakult Tiszavidéki Vasúttársaság, a másik pedig az Első Erdélyi Vasúttársaság, de leginkább az előbbire volt jellemző a romantika a honi vasutas épületek esetében. A Tiszavidéki Vasúttársaság tulajdonában álltak a Szolnok–Debrecen–Tokaj–Miskolc–Kassa, valamint a Püspökladány–Nagyvárad és a Szajol–Arad gerincvonalak, így ezek mentén kell keresnünk a ránk maradt műemlékjellegű építészeti hagyatékot” – jegyezte meg Áy Zoltán.

Nem csak a felvételi épületeket, más néven indóházakat építették romantikus stílusban, hanem az áruraktárakat, a nyíltvonali őrházakat, a fűtőházakat és a vízházakat is. A felvételi épületeket hat osztályba sorolták az adott település lélekszámához igazítva. A romantikában, de a korábbi egész hazai építészettörténetben sem találkozunk a Tiszavidéki Vasúttársaság tevékenységét megelőzően az épületek ilyen nagyszabású tipizálásával. Jász-Nagykun-Szolnok megyében áruraktárból egyetlen egy maradt meg Törökszentmiklóson, az indóházak közül pedig a karcagi, a mezőtúri és a fegyverneki ilyen stílusú, és ezek máig üzemelnek” – magyarázta lapunknak Áy Zoltán. Szerinte a szóban forgó szolnoki vasutas ház méretét tekintve átmenetet képez az őrház és a legkisebb méretű indóház között.

A szakember hozzátette, az épület kuriozitását növeli, hogy nemcsak az utca és a sínek felőli homlokzati sík, hanem az oldalhomlokzatok is gondosan kiképzettek, amely csak a nagyobb városok emeletes indóházaira jellemző. Mindezek miatt a ház kedvező összhatást kelt és bővelkedik a romantikára annyira jellemző festőiségben. A legtöbb esetben az eredeti építészeti formák a világháborús bombázások és a későbbi átépítések miatt tűntek el. Erre a sorsra jutott a Tiszavidéki Vasúttársaság szolnoki indóháza is, amely már a mostani pályaudvar helyén állt, és az 1900-as évek elején bontották el. A Tisza-parti vasutas őrháznak az volt a szerencséje a kutató szerint, hogy távol esett a nyílt pályától, így nem esett áldozatul sem átépítésnek, sem bombatámadásnak. 

 
Fotó: A szerző felvétele/Massay-Kiss Andrea
 

„Egykor innen koordinálták a folyami átrakodást, ugyanis a ház mellett, a teherpályaudvarként üzemelő szolnoki régi Indóháztól három iparvágány vezetett a Tiszához. Az 1960-as években készült műholdfelvételeken is jól kivehető, hogy ezeknek a rakodóvágányoknak a váltói a ház előtt helyezkedtek el. Valószínűleg ebből a házból irányíthatták a tolatási műveleteket” – mesélt Áy Zoltán a ház korabeli szerepéről.

Most kinek a tulajdona?

A mellőzött vasúti épülettel kapcsolatban a legfontosabb kérdés az, hogy kinek a tulajdona. Érdeklődtük a MÁV Zrt. Kommunikációs Igazgatóságánál és mint kiderült, a ház 2013-ig az államvasút tulajdona volt, ekkor átkerült a magyar államhoz, az Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-hez (MNV). Megkerestük az MNV Zrt.-t, van-e tervük az épülettel. Azt a választ kaptuk, hogy az ingatlan Szolnok Megyei Jogú Város tulajdona. A városházától pedig azt válaszolták, hogy a telek, melyen a ház áll vegyes tulajdonú: egy része az önkormányzaté, másik része magántulajdon. A telek értékes, fejlesztendő terület, a szolnoki repülőmúzeum, a Reptár folytatását képzelték ide. Ez forráshiány nem időszerű, ráadásul azt sem tudni, hogy a magántulajdonos.

Amíg ez tisztázódik, addig az őrház tovább romlik. Akár menthetetlenül is. Ha elpusztul, Szolnok egyetlen romantikus stílusú vasúti épülete semmisül meg, a város vasúttörténetének egy kis szelete.

Maradjanak velünk!


Mi a Magyar Narancsnál nem mondunk le az igazságról, nem mondunk le a tájékozódásról és a tájékoztatás jogáról. Nem mondunk le a szórakoztatásról és a szórakozásról sem. A szeretet helyét nem engedjük át a gyűlöletnek – a Narancs ezután is a jó emberek lapja lesz. Mi pedig még többet fogunk dolgozni azért, hogy ne vesszen el végleg a magyar igazság. S közben még szórakozzunk is egy kicsit.

Ön se mondjon le ezekről! Ne mondjon le a Magyar Narancsról!

Vásárolja, olvassa, terjessze, támogassa a lapot!

Figyelmébe ajánljuk

Halál kasmírpulóverben

Almodóvar öregszik. E tény új dolgokra sarkallja: megjött az étvágya, hogy az öregedésről és a halál egyre nyomasztóbb közelségéről meséljen, és el-elkalandozik spanyol anyanyelvétől.

Mi végre, mi végre?

A Láthatáron Csoport új produkciójának az alcíme – részvételi boldogulás 90 percben – csak első pillanatban tűnik furcsának, hisz’ mindenki próbál valahogyan boldogulni. Együtt, külön, akárhogy. De van-e értelme az egésznek?

Dubček dadogása

2023. október 17-én Pekingben, ahová Kína önfényező „Egy övezet, egy út” fórumára Orbán Viktor egyedüli uniós politikusként utazott el, a magyar kormányfő Vlagyimir Putyinnal is tárgyalt.

Sorcsere Brüsszelben

Az Európai Parlament október 27-én jóváhagyta az Ursula von der Leyen vezette második Európai Bizottság névsorát, rajta a magyar Várhelyi Olivérrel. Az EU új végrehajtó szerve, „kormánya” december 1-jén kezdte meg munkáját, és a 2029-es európai választásokig lesz hivatalban. Ugyanekkor történt őrségváltás az állam- és kormányfők testületében, az Európai Tanácsban is, ahol a belga liberális Charles Michel helyére a portugál szocialista António Costa lépett elnökként. Ezzel teljessé vált a tisztújítás az uniós intézmények élén.

Digidemokrácia

  • Bretter Zoltán

Az elmúlt években sokszor tettem fel magamnak azt a kérdést, hogy vajon hol marad a „román Orbán Viktor”? Az elnökválasztás november 24-én tartott első fordulójának másnapján Romániában mindenki azt kérdezte, hogy honnan bukkant föl Orbán Viktor románsággal súlyosbított változata?

A tétovák és a rutinos betartók

Két hónap után sem jutottak dűlőre egymással a frakciók a Fővárosi Közgyűlésben a főpolgármester-helyettesek ügyében, és nem tűnik úgy, hogy közelednének az álláspontok. A Tisza Párt mintha továbbra is keresné a helyét a fővárosi politikában.

Mennyek és poklok

Jövő márciusban lejár Matolcsy György mandátuma az MNB élén, utóda Varga Mihály pénzügyminiszter lesz. Mit köszönhetünk Matolcsy jegybankelnöknek a Pallas Athéné Alapítványokon, a „kőgazdag” fián és a még mindig magas alapkamaton kívül?

„Ezt ma egy magyar bíró nem meri kimondani”

Másfél évtizede dekorálja ki a kormány társadalmi célú hirdetéseknek álcázott propagandaplakátjait a pécsi jogász, akit ezért elmarasztalt a bíróság. Nem adja fel, az elzárást is vállalja a szabad véleménynyilvánításért. Örül annak, hogy az „óbaloldal” eltűnőben van, de szerinte a Tisza Párt nem tud választást nyerni ellenállási mozgalom nélkül.

„Megjelent egy elefánt”

Mit tesznek a szakemberek a hortobágyi őslovak védelméért, s hogyan kell elaltatni a Budapesti Állatkert egyik rinocéroszát – a Spektrum új, saját gyártású műsorából ez is kiderül, de a nézők a jegesmedvéktől kezdve a bölényeken át a viperákig rengeteg állattal találkozhatnak a nyolc epizódban. A Dr. S.O.S. – Vészhelyzet a vadonban két főszereplőjével beszélgettünk.

Felöltözhet, Mrs. Robinson

Miközben a média és a művészet a feminizmustól hangos, észre sem vesszük, hogy női egyenjogúság címen néha még mindig férfivágyakat kiszolgáló képeket, történeteket adnak el. A gerontoszex témáját feldolgozó filmeket olykor már önmagukban progressziónak tekintik – de vajon valódi reprezentálást nyújtanak-e az érintett nőknek, vagy csak mélyítik a problémát?