Zenei élet Szombathelyen

Nincs pénzük, de hívják a tenort

  • Kupi Györgyi
  • 2012. április 21.

Kis-Magyarország

José Carreras mellé két operát és egy musicalt ígérnek az Iseumi Szabadtéri Játékok szervezői az idei rendezvényre. Az ígéret nem csak anyagilag áll gyenge lábakon, de a város zenekara is rég nem látott nehéz helyzetben van. Logikus így ez a vállalás?

Rendhagyó lehet a július végétől augusztus közepéig zajló Iseumi Szabadtéri Játékok, mert a szombathelyi rendezvény szervezője – a Savaria Szimfonikus Zenekar – egy fillér önkormányzati támogatást sem kér a 144 milliós költségvetésű projekt megvalósításhoz. Ezt nemrég Mérei Tamás, a zenekar igazgatója jelentette be újságírók előtt.
A vállalkozás így meglehetősen merésznek tűnik, mert bár a programot már részletesen bemutatta a vezető (lásd keretes írásunkat), a finanszírozásról egyelőre csak feltételes módban beszélhetünk. A kiadások több mint egyharmadát (55 millió forintot) jegyárbevételből remélik (az 1250 fős lelátóra a legolcsóbb jegy 3500 forint, a Carreras-estre 7500 forint). A bevétel másik részét szponzoroktól várják: eddig két állami cég, a Magyar Fejlesztési Bank és a Szerencsejáték Zrt., valamint két multi, a Telenor és a Mercedes jelezte támogatási hajlandóságát, de mint az igazgatótól megtudtuk, egyikkel sincs még aláírva a szerződés. A büdzsé harmadik lába a Nemzeti Kulturális Alapprogram lehet, a pályázatot már be is adták – akárcsak a zenei fesztivállal nagyjából egy időben zajló másik kiemelt szombathelyi rendezvény, a Savaria Történelmi Karnevál. Az viszont kérdéses, hogy mekkora eséllyel kap támogatást a városban nagyjából ugyanakkor zajló két rendezvény – Mérei szerint a kettő nem zárja ki egymást.

 

José Carreras


José Carreras

Fotó: MTI


A hiányzó 27 millió
Ugyanakkor a két rendezvényt nemcsak a hely és idő, hanem Mérei személye is összeköti: ő ugyanis tavaly óta a karnevált szervező alapítvány kuratóriumának elnöke is. Karneváli tisztségében épp egy támogatás miatt került nemrég kényes helyzetbe: jóhiszeműen elköltötte azt a harmincmillió forintot, amelyet Szőcs Géza kulturális államtitkár tavaly a sajtó nyilvánossága előtt ígért a karneválnak, de amelyből 27 millió – az Alon.hu államtitkári információja szerint – már soha nem érkezik meg. A hiányzó összeget a közgyűlés a városi költségvetésből pótolta utólag, hogy a beszállítókat ki lehessen fizetni. Emiatt Méreit kemény szavakkal bírálta – főként a helyi ellenzék.


Maga a zenekar sincs könnyű helyzetben, noha a saját bevételeit tekintve a hazai élmezőnyben van, ám január 1-jétől fenntartót „váltott”: a megyétől a városhoz került, így egyszerre két támogatóját vesztette el. A megye még a decemberi béreket és az utolsó számlákat is a városra testálta – ezt a városi fideszes többség tudomásul is vette. A kieső megyei támogatás (99 millió forint) elnyerése az államtól viszont – Sági József kulturális bizottsági elnök szerint – kizárólag a város lobbiképességétől függ. Csakhogy már a város sem támogatja a zenekart – az idei költségvetésben a korábbi 65 millió helyett nulla forint lett beállítva, hisz az önkormányzat örül, ha az alapfeladatait el tudja látni. A zenekar fenntartása nem tartozik azok közé.

 


A fejsze és a nagyobb fa
Az egyelőre délibábnak tetsző szabadtéri játékok kapcsán Mérei így fogalmazott: „Ha az ember sokkal nagyobb fába vágja a fejszéjét, mint ami racionális lenne, akkor lehet, hogy könnyebben dől ki a fa.” Azaz a zenekarvezető az előremenekülés stratégiáját választotta. Azt is mondta, hogy a Savaria megkaphatja a „nemzeti” besorolást, ami kedvezőbb állami finanszírozással jár. Ehhez viszont – túl az egyébként sikeres működésen – valami extrát is fel kellene mutatni. Ez lehetne például az Iseumi Szabadtéri Játékok.
Ha tehát egy ekkora, de a város adófizetői közül keveseknek elérhető rendezvényt városi közpénz igénybevétele nélkül sikerül megvalósítania – ami egyébként üdvözlendő elgondolás –, akkor a mennyekbe menesztik Méreit. Ha nem, ismét pellengérre állíthatják.

A fellépők
A fesztiválon színre kerül Puccini Turandotja, Mozart Figaro házassága című operája, valamint Andrew Llyod-Webber Evitája. A rendezők Vidnyánszky Attila, Káel Csaba és Gajdos József lennének a tervek szerint. Az előadók között Medveczky Ádám, Roberto Massi, Koós Réka, Miller Zoltán nevét találhatjuk. A három színpadi produkció mellett jönne José Carreras egy dalesttel. A szerződésen az igazgató szerint az utolsó simításokat végzik.

Figyelmébe ajánljuk

A gépben feszít az erő

  • - minek -

A kanadai performer-zenész-költő jó másfél évtizede olyan szereplője az elektronikus tánczene kísérletező vonulatának, aki sosem habozott reflektálni saját közegére és a rideg, technológia-központú világra.

A bogiság és a bogizmus

  • Forgách András

bogi – így, kisbetűvel. Ez a kiállítás címe. Titokzatos cím. Kire vonatkozik? Arra, akit a képek ábrázolnak, vagy aki a képeket készítette?

Az igazi fájdalom

Reziliencia – az eredetileg a fizikában, a fémek ellenállására használt kifejezés a pszichológia egyik sűrűn használt fogalmává vált a 20. század második felében.

Ezt kellett nézni

Lehet szeretni vagy sem – mi is megtettük már mindkettőt ezeken az oldalakon –, de nem nagyon lehet elvitatni Kadarkai Endrétől, hogy elképesztő szorgalommal és kitartással építi műsorvezetői pályáját.

Sohaország

Az európai civilizáció magasrendűségéről alkotott képet végleg a lövészárkok sarába taposó I. világháború utolsó évében járunk, az olasz fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia hadseregének egy katonája megszökik a századától, dezertál.

Hol nem volt Amerika

A mese akkor jó, ha minél inkább az olvasóról szól, és persze mindig kell bele főgonosz, akibe az elaludni képtelen néző a lappangó félelmeit projektálhatja, hogy a hős kardját kivonva leszámolhasson vele.

Kiágyazódás az autokráciából

  • Fleck Zoltán

Királyi út nincs. A sötét és büdös autokrá­ciából szűk, bizonytalan ösvények, apró lépé­sek vezetnek ki. Bármennyire is türelmetlenek vagyunk, meg kell becsülnünk ezeket; sok kis elmozdulás adhat lendületet a demokratikus fordulathoz.