Törőcsik Marival is szembementek a kormánypártok – Jordán Tamásért tüntettek, de nem nevezték ki

  • Kupi Györgyi
  • 2017. március 3.

Kis-Magyarország

Szombathelyen megtelt a Fő tér csütörtök este. Ám végül ez is kevés volt.

Egy baráti jó tanácsot adott a városházán épp a tüntetés alatt tanácskozó képviselőknek dr. Szendrő-Németh Tamás jogász, aktivista a tüntetésen: „Addig válasszák meg Jordán Tamást színházigazgatónak, ameddig nem dönt úgy, hogy elindul polgármesternek, mert ilyen támogatás mellett nekifutás nélkül megnyerné.”

false

Jordán támogatottsága valóban nagy. A támogatására hívó Facebook-oldalon tízezernél is több tetszésnyilvánítás érkezett, és a csütörtök délután 5 órakor kezdődő, a Fő térre szervezett tüntetésen is megjelentek majd ezren, ami Szombathelyen rekordnak számít. A tömegben voltak a város ismert értelmiségijei és egyszerű polgárai, színházlátogatói, és olyanok is, akiket ritkán látunk a színházban.

Mi történt eddig? Miért volt ez a tüntetés?

Szombathely 2007 októberében alapította meg a Weöres Sándor Színházat a közgyűlés teljes támogatása mellett. Alapító-igazgatónak Jordán Tamást kérték fel ugyancsak konszenzussal. Első ötéves ciklusa után már a fideszes többségű közgyűlés ugyancsak neki szavazott bizalmat. Jordán megbízása ez év szeptember végén lejár, a decemberben kiírt igazgatói pályázatra ő és Dér András jelentkezett. Jordán a pályázati határidő után nyilvánossá tette pályázatát, Dérét viszont a nyugat.hu hozta nyilvánosságra később.

A színház társulata február elején egy Facebook-oldalt hozott létre, amelynek az volt a célja, hogy a közgyűlés március 2-ai döntéséig 9700 tetszésnyilvánítást gyűjtsenek össze Jordán mellett - ez sikerült is nekik. Röviddel ezután Dér András „botrányos körülményekre” hivatkozva visszavonta pályázatát.

A pályázatot bíráló szakmai bizottság február 21-én ült össze, de döntést nem hozott, mivel négy tag úgy gondolta, hogy Dér pályázatának kiszivárgása és Dér visszalépése miatt sérült a tiszta verseny. Ezután a Nemzet Színészei írtak nyílt levelet a közgyűlésnek, amelyben kérték, hogy Jordán mellett döntsenek. A kérést Törőcsik Mari videóüzenetben is tolmácsolta. Ezután megindult – már nem csak a társulat által létrehozott közösségi oldalon – a Jordánt támogató nyilatkozatok áradata. Társulatok, szakmai szervezetek és szombathelyi civil szervezetek kérték a Jordán melletti döntést. Előbbiek a színidirektor Weöres Sándor Színházban elért eredményeire hivatkoztak, utóbbiak arra, hogy Jordán érdeme, hogy Szombathelynek lett színháza, amit nagyon megszeretett a város közönsége. Jordán Tamással készített friss interjúnk itt olvasható.

 

A szombathelyi tüntetést a V, mint Vas Egyesület és az Éljen Szombathely Egyesület hívta életre. Az eseményen Varga Tamás, az egyesület elnöke nyitott, szónoklatát egy mondatban foglalta össze: „Folytassa Jordán.”  Mint mondta: a színidirektor egy olyan városban vitt sikerre egy új intézményt, amelyben „tíz éve még csak álmodoztunk róla, hogy színháza lesz”. Fűzfa Balázs irodalomtörténész egy álmát osztotta meg: egy olyan Szombathelyen járt, ahol minden és mindenki a helyén van. És itt Jordán Tamás most (még) a helyén van. Idézett Jordán nemrégiben megjelent önéletrajzából, amelyben a színigazgatói pályájának minden helyszínét a Szombathelyre vezető út egy-egy állomásának tartja.

false

 

Benke Éva (a hajdani Berzsenyi Dániel Tanárképző Főiskola Radnóti-díjas tanára, színházesztétikát tanított) nem titkolta, hogy boldog, és úgy gondolta, hogy más is, mert olyan dologért fognak össze, amelynek „helyes voltát tudják, hiszik”. Arra kérte a városvezetést, hogy fogadják el az egyetlen érvényes pályázatot, hiszen a pályázat érvényességét nem befolyásolja, hogy ő maradt az egyetlen jelölt.

Jordán mellett a város civil szervezetei is kiálltak, a helyi Lions Club generálására három elit klub (Soroptimist, Zonta, Rotary), a nyugdíjasok szövetsége és a dr. Kiss Gyula Kulturális Egyesület is. Közös nyílt levelüket a városban köztiszteletnek örvendő dr. Kneffel Pál szülész-nőgyógyász főorvos olvasta fel, megtudtuk azt is, hogy Jordán és társulata minden jótékony célú megmozdulásra kapható. (Jordán ötlete volt, hogy a színház is szálljon be a hiányszakmákat tanító iskolák növendékeinek toborzásába, a tüntetésen egy archív felvételen ajánlotta a „gyerekek” figyelmébe a lakatos-, műszerész-, hegesztő- és ápolói szakmát.)

Törőcsik Mari a nemzet színészeinek kérését tolmácsolta (ugyancsak felvételről), sokan megtapsolták, még meg is könnyezték. Benkő László, az Omega együttes szombathelyi születésű tagja telefonon jelentkezett be: lehetetlennek tartja, hogy ne Jordán vezesse tovább a szombathelyi színházat.

Közben eleredt az eső, és a közönség vastapssal köszönte meg Jordán munkáját, „hogy bent is hallják, mit kíván Savaria népe”. A tüntetés után kezdődő közgyűlésen egy hosszú, de annál méltatlanabb vita után Puskás Tivadar polgármester név szerinti szavazást rendelt el. Az előterjesztés arról szólt, hogy nyilvánítsák eredménytelenné a pályázatot. A baloldal kilenc képviselője és Molnár Miklós alpolgármester (Pro Savaria Egyesület) nem szavazatot adott, Balassa Péter (Jobbik) nem vett részt a szavazáson, így nem nyert többséget a polgármester indítványa, ezért kénytelenek voltak mégis dönteni a színigazgató személyéről.

Több fideszes képviselő tartózkodott a szavazástól, a polgármester is, a jobbikos képviselő megint csak nem vállalta fel a véleményét, így nem kapott Jordán többséget. A közgyűlés új pályázatot ír ki a következő közgyűlésen. Az egyik ellenzéki képviselő, Czeglédy Csaba megjegyezte, hogy kész csoda, ha egy jelentkező is lesz ezek után.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult.