Egy szó a magyar válogatotthoz: Köszönjük!

  • - ngm -
  • 2016. június 26.

Kispálya

Így ki lehet kapni, még 4-0-ra is. Bátor játékkal, nyílt sisakkal, sok helyzettel. 12 nap menetelés után esett ki Magyarország Belgium ellen – de ami most a legfontosabb: büszkén.

A magyar csapat három (Ausztria, Izland, Portugália) irgalmatlanul izgalmas meccs után vasárnap este Belgium ellen lépett pályájára a franciaországi labdarúgó-Európa-bajnokságon, immár a nyolcaddöntőben. Pár éve aligha volt olyan józan ember az országban, aki egyáltalán elképzelhetőnek tartotta azt, hogy a magyar focicsapat – többek közt halálosan felidegesítve egy olyan világsztárt, mint C. Ronaldo – egy világtornán továbbjusson a csoportjából. Ez most mégis megtörtént.

Vasárnap este viszont már Belgiumot kellett volna legyőzni ahhoz, hogy a magyar válogatott még tovább fokozza azt váratlan és katartikus élményt, amit eddig okozott. Ez végül nem sikerült, és Belgium, az eredményből (4-0) kiindulva úgy tűnik, mintha simán nyert volna, de ez csak részben volt így.

A belga meccs után

A belga meccs után

Fotó: MTI

 

Mert a végeredmény ellenére ezen a meccsen több mint 80 percig lehetett kiabálni, szurkolni és reménykedni, hogy mégis sikerül az, ami talán nem reális, ami lássuk be, túl hízelgő lett volna ránk nézve: az, hogy egyenlítsünk ez ellen a bivalyerős, és az első, olaszok elleni vereség után egyre jobb formában futballozó, száguldó belga válogatott ellen. A magyar–belga meccs nagy ajándéka mégis az volt, hogy ezt az irreális távolságot, a világklasszis csapat elleni esélyt 80 percig átélhető valósággá tette számunkra.

Ami azért kurva nagy dolog.

Aztán rúgtak a belgák három gólt – na és akkor mi van? Mert az, hogy a belga csapat jobb, mint a magyar, azt az első 10-12 perc után a vak is látta. Belgium más fordulatszámon játszott, olyan üres területeket futottak be, hogy csak néztünk, és igen, ehhez jöttek még a szép keresztlabdák és gyors kombinációk, na meg az, hogy a magyar védelem két elég érthetetlen gólt kapott: mindkettőt centerezés után, úgy, hogy a belső bekkjeink közül legalább egy nem volt a helyén egyik alkalommal sem. (Ez volt az első két belga gól, ami el is döntötte a meccset.)

Persze az, hogy Kleinheisler épp a bemelegítésnél esett ki, nyilván összezavarta a csapatot – írjuk a javukra, hogy ez nem okozott káoszt és fejetlenséget. (Miközben Kleinheisler hiánya végig ott lebegett a pálya felett, mert hiányzott még Dzsudzsák és az amúgy remekül játszó Lovrencsics mellé még egy kreatív támadó játékos.) A védelem kapitulálása mellett visszatérő hiba volt a labdák gyermeteg elpasszolása, eladása a középpályán (vagy a kapunkhoz még közelebb), amiből aztán az eszeveszett gyors belga csapat csak azért nem rúgott még több gólt, mert Király Gábor vasárnap este világklasszis formában védett. De megint jól játszott a higgadt Kádár Tamás és a jobbak közt volt Nagy Ádám is, ahogy Szalai Ádám is óriási formajavuláson ment át a torna kezdete óta.

Ezt jó volt látni. Ahogy a nyolcaddöntő kellemes meglepetése volt a második félidő bátor magyar támadójátéka, a váratlan megoldások (gondoljunk csak Pintér vagy Elek helyzetére), és egyáltalán az a többször is visszatérő látvány, hogy a magyar csapat higgadtan passzolgat, és araszolgat előre a belga kapu felé, amit néha-néha el is ért. Ezt pedig felemelő volt nézni egy világversenyen; a fiatalabb nézőknek ismeretlen, nagyszabású tapasztalat volt ez.

A bulinak azonban egyelőre itt van vége, megyünk haza, most már hátradőlve nézhetjük a további meccseket. De nagyszerű volt ez a 12 nap a magyar csapattal, a menetelést pedig stílszerűen zártuk, egy pörgős, sok helyzetet hozó, kifogástalan meccsel. Itthonról nézve a legjobb talán az volt, hogy a magyar válogatottért való szurkolás közösségi élményt jelentett. Várjuk a folytatást, az eddigieket pedig köszönjük, fiúk!

Figyelmébe ajánljuk

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.