Könyv

Bolla Zoltán: Újlipótváros építészete

  • - kg -
  • 2020. április 5.

Könyv

Első 18 évem többnyire modern stílben telt, köszönhetően (Sipkói) Kellerman László „népi-nemzeti és antik art deco iparművészeti részletekkel, a nyíregyházi Komlós manufaktúra népies kerámiáival, kívül-belül díszített” épületének, a Kresz Géza 38.-nak. A gyermekkor e lappangó, de soha el nem múló modernségérzetét csak erősítette a közeli, Visegrádi–Csanády-sarok: ide Krausz Gábor tervezett bérházat, és bár a Komlós manufaktúra kerámiáit a nyáron is hűs épületben nélkülözni kellett (könnyű szívvel viseltük a hiányt), a „matyó népviseletes anya gyermekével” szobor kellő kárpótlást jelentett a kerámiaszalmán megpihenő kerámiaparaszt lépcsőházi csendéletéért (Kresz 38., 1. emeleti pihenő) cserébe. Mégsem volt teljesen zavartalan e modernség, iskolába menet hol az art decóba hajló neobarokk, hol a szecesszió (ennek is a népi geometrikus és romantikus részletekkel felturbózott változata) borzolta az ifjúi kedélyeket, nem csoda, hogy ilyen zűrzavarban nem mindig sikerült beérni a nulladik órára. Kora kamaszkori építészeti emlék még, hogy A Jedi visszatért egy Balzac utcai Hoffstätter-épületben sikerült megtekinteni: stílustalan őrbódé állt a lépcsőházban, úgy tudtuk, valami fontos ember miatt. Nem kizárt, hogy Aczél Györggyel egy házban láttam a Jedit, bár ez semmit nem von le az élményből.

Elkalandoztunk, de egy ilyen kötetnél ez műfaji velejáró: e nagyszabású katalógus, Újlipótváros 1861-től 1945-ig (a gőzmalomtól a felszabadulásig) tartó időszakának építészeti feltérképezése 700 épület fotójával és építészeti adataival segíti az elkalandozást.

Ariton Kft., 2019, 312 oldal, 8990 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.