Könyv

Bolla Zoltán: Újlipótváros építészete

  • - kg -
  • 2020. április 5.

Könyv

Első 18 évem többnyire modern stílben telt, köszönhetően (Sipkói) Kellerman László „népi-nemzeti és antik art deco iparművészeti részletekkel, a nyíregyházi Komlós manufaktúra népies kerámiáival, kívül-belül díszített” épületének, a Kresz Géza 38.-nak. A gyermekkor e lappangó, de soha el nem múló modernségérzetét csak erősítette a közeli, Visegrádi–Csanády-sarok: ide Krausz Gábor tervezett bérházat, és bár a Komlós manufaktúra kerámiáit a nyáron is hűs épületben nélkülözni kellett (könnyű szívvel viseltük a hiányt), a „matyó népviseletes anya gyermekével” szobor kellő kárpótlást jelentett a kerámiaszalmán megpihenő kerámiaparaszt lépcsőházi csendéletéért (Kresz 38., 1. emeleti pihenő) cserébe. Mégsem volt teljesen zavartalan e modernség, iskolába menet hol az art decóba hajló neobarokk, hol a szecesszió (ennek is a népi geometrikus és romantikus részletekkel felturbózott változata) borzolta az ifjúi kedélyeket, nem csoda, hogy ilyen zűrzavarban nem mindig sikerült beérni a nulladik órára. Kora kamaszkori építészeti emlék még, hogy A Jedi visszatért egy Balzac utcai Hoffstätter-épületben sikerült megtekinteni: stílustalan őrbódé állt a lépcsőházban, úgy tudtuk, valami fontos ember miatt. Nem kizárt, hogy Aczél Györggyel egy házban láttam a Jedit, bár ez semmit nem von le az élményből.

Elkalandoztunk, de egy ilyen kötetnél ez műfaji velejáró: e nagyszabású katalógus, Újlipótváros 1861-től 1945-ig (a gőzmalomtól a felszabadulásig) tartó időszakának építészeti feltérképezése 700 épület fotójával és építészeti adataival segíti az elkalandozást.

Ariton Kft., 2019, 312 oldal, 8990 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.