Könyv

Közel s távol

Székely György: A muzsika valódi hangja a fesztiválok fővárosában – Salzburg

Könyv

A gyönyörű kiállítású, rengeteg fotóval illusztrált kötet a Salzburgi Ünnepi Játékok történetéről, és azon belül hangsúlyosan a legutóbbi bő negyedszázadáról szól.

A szerző, a zenei újságíróként is tevékeny orvos, Székely György évtizedek óta visszajáró látogatója a fesztiválnak, közben intendásokkal és művészekkel közelebbi ismeretségbe kerülve készíti beszámolóit és interjúit a különböző hazai orgánumok számára.

Ezeknek az élményeknek, tudósításoknak és beszélgetéseknek a gyűjteménye a könyv, amely mindenekelőtt hű és informatív áttekintését adja az 1993 óta lezajlott éves eseménysorozatoknak: emlékezetes énekesi kiugrásokról, vitatott megítélésű operarendezésekről és zajos botrányokról egyaránt beszámolva. Az elbeszélés menetébe beillesztve pedig ott sorjáznak a korábban – többnyire a néhai Muzsika folyóirat hasábjain – már megjelent interjúk (Cecilia Bartolitól Solti Györgyön át Schiff Andrásig), és ezek közül számos, most újraolvasva is tartós értékűnek bizonyul. Legfőképpen azok, amelyek a távolabbi múltat pásztázzák: a Végh Sándorral folytatott 1993-as meg az 1996-os Solti-beszélgetés – mindkét esetben üdvösen eleven és félreismerhetetlenül személyes jegyű muzsikusi portrét kirajzolva. Vagy éppenséggel a Herbert von Karajan hajdani bizalmas munkatársával, a 97 esztendősen ma is köztünk élő Csobádi Péterrel készült 1994-es beszélgetés. (Csobádi élettörténeti beszámolóját azóta figyelemre méltóan ellenpontozzák a hosszú éveken át tartó ügy­nöki működéséről nyilvánosságra került információk. Lásd ehhez: Varsányi Erika: Egy szociáldemokrata felemás karrierje a politika és a zene világában, Betekintő 2017/1.)

Az adatokban imponálóan gazdag kötet lapjain a manapság megszokottnál jóval kevesebb sajtóhibát, fésületlenséget lelni, de azért az olyan tévedések mellett nem lehet elmenni, mint hogy A váratlan házasság nem Cimarosa, hanem Paisiello operája (115. o.), Jommelli Salzburgban bemutatott művének címe nem Dermofoonte, hanem Demofoonte (119. o.), a Luisa Miller tavalyi koncertszerű előadásán pedig Plácido Domingo természetesen nem a címszerepet énekelte (216. o.).

A muzsika valódi hangja a legjobb értelemben vett bennfentes munka, amelynek a szerzője, paradox módon, céhen kívüli. Az olvasónak ez, úgy lehet, fel sem tűnne, ha maga a szerző nem irányítaná rá a figyelmünket egyik-másik szövegfordulatával. Például az ilyesfajta közbevetésekkel: „gratuláló leve­lei­nek sorát, mint újságírói munkám egyik legértékesebb elismerését, ma is őrzöm” (39. o.). Pedig a könyv egésze a bizonyság rá, hogy Székely György szakértelmének és tájékozottságának nincs szüksége efféle külső megerősítésekre, munkája értékes kalauz. Ha tehát meghitt ismeretségbe szeretnénk kerülni Mozart szülővárosának 2020-ban éppen százesztendős fesztiváljával, mostantól legjobb lesz indulás előtt az ő kötetét kézbe vennünk.

Magánkiadás, 2019, 288 oldal, 9800 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Helyreigazítás

  • narancs.hu

Helyreigazítás az Egy elképesztő történet: gondnokság alá akarta vetetni egykori barátját, majd bíróságra ment, de a pert is elbukta című cikk miatt.

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.