Könyv

Közel s távol

Székely György: A muzsika valódi hangja a fesztiválok fővárosában – Salzburg

Könyv

A gyönyörű kiállítású, rengeteg fotóval illusztrált kötet a Salzburgi Ünnepi Játékok történetéről, és azon belül hangsúlyosan a legutóbbi bő negyedszázadáról szól.

A szerző, a zenei újságíróként is tevékeny orvos, Székely György évtizedek óta visszajáró látogatója a fesztiválnak, közben intendásokkal és művészekkel közelebbi ismeretségbe kerülve készíti beszámolóit és interjúit a különböző hazai orgánumok számára.

Ezeknek az élményeknek, tudósításoknak és beszélgetéseknek a gyűjteménye a könyv, amely mindenekelőtt hű és informatív áttekintését adja az 1993 óta lezajlott éves eseménysorozatoknak: emlékezetes énekesi kiugrásokról, vitatott megítélésű operarendezésekről és zajos botrányokról egyaránt beszámolva. Az elbeszélés menetébe beillesztve pedig ott sorjáznak a korábban – többnyire a néhai Muzsika folyóirat hasábjain – már megjelent interjúk (Cecilia Bartolitól Solti Györgyön át Schiff Andrásig), és ezek közül számos, most újraolvasva is tartós értékűnek bizonyul. Legfőképpen azok, amelyek a távolabbi múltat pásztázzák: a Végh Sándorral folytatott 1993-as meg az 1996-os Solti-beszélgetés – mindkét esetben üdvösen eleven és félreismerhetetlenül személyes jegyű muzsikusi portrét kirajzolva. Vagy éppenséggel a Herbert von Karajan hajdani bizalmas munkatársával, a 97 esztendősen ma is köztünk élő Csobádi Péterrel készült 1994-es beszélgetés. (Csobádi élettörténeti beszámolóját azóta figyelemre méltóan ellenpontozzák a hosszú éveken át tartó ügy­nöki működéséről nyilvánosságra került információk. Lásd ehhez: Varsányi Erika: Egy szociáldemokrata felemás karrierje a politika és a zene világában, Betekintő 2017/1.)

Az adatokban imponálóan gazdag kötet lapjain a manapság megszokottnál jóval kevesebb sajtóhibát, fésületlenséget lelni, de azért az olyan tévedések mellett nem lehet elmenni, mint hogy A váratlan házasság nem Cimarosa, hanem Paisiello operája (115. o.), Jommelli Salzburgban bemutatott művének címe nem Dermofoonte, hanem Demofoonte (119. o.), a Luisa Miller tavalyi koncertszerű előadásán pedig Plácido Domingo természetesen nem a címszerepet énekelte (216. o.).

A muzsika valódi hangja a legjobb értelemben vett bennfentes munka, amelynek a szerzője, paradox módon, céhen kívüli. Az olvasónak ez, úgy lehet, fel sem tűnne, ha maga a szerző nem irányítaná rá a figyelmünket egyik-másik szövegfordulatával. Például az ilyesfajta közbevetésekkel: „gratuláló leve­lei­nek sorát, mint újságírói munkám egyik legértékesebb elismerését, ma is őrzöm” (39. o.). Pedig a könyv egésze a bizonyság rá, hogy Székely György szakértelmének és tájékozottságának nincs szüksége efféle külső megerősítésekre, munkája értékes kalauz. Ha tehát meghitt ismeretségbe szeretnénk kerülni Mozart szülővárosának 2020-ban éppen százesztendős fesztiváljával, mostantól legjobb lesz indulás előtt az ő kötetét kézbe vennünk.

Magánkiadás, 2019, 288 oldal, 9800 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.