Könyv

Közel s távol

Székely György: A muzsika valódi hangja a fesztiválok fővárosában – Salzburg

Könyv

A gyönyörű kiállítású, rengeteg fotóval illusztrált kötet a Salzburgi Ünnepi Játékok történetéről, és azon belül hangsúlyosan a legutóbbi bő negyedszázadáról szól.

A szerző, a zenei újságíróként is tevékeny orvos, Székely György évtizedek óta visszajáró látogatója a fesztiválnak, közben intendásokkal és művészekkel közelebbi ismeretségbe kerülve készíti beszámolóit és interjúit a különböző hazai orgánumok számára.

Ezeknek az élményeknek, tudósításoknak és beszélgetéseknek a gyűjteménye a könyv, amely mindenekelőtt hű és informatív áttekintését adja az 1993 óta lezajlott éves eseménysorozatoknak: emlékezetes énekesi kiugrásokról, vitatott megítélésű operarendezésekről és zajos botrányokról egyaránt beszámolva. Az elbeszélés menetébe beillesztve pedig ott sorjáznak a korábban – többnyire a néhai Muzsika folyóirat hasábjain – már megjelent interjúk (Cecilia Bartolitól Solti Györgyön át Schiff Andrásig), és ezek közül számos, most újraolvasva is tartós értékűnek bizonyul. Legfőképpen azok, amelyek a távolabbi múltat pásztázzák: a Végh Sándorral folytatott 1993-as meg az 1996-os Solti-beszélgetés – mindkét esetben üdvösen eleven és félreismerhetetlenül személyes jegyű muzsikusi portrét kirajzolva. Vagy éppenséggel a Herbert von Karajan hajdani bizalmas munkatársával, a 97 esztendősen ma is köztünk élő Csobádi Péterrel készült 1994-es beszélgetés. (Csobádi élettörténeti beszámolóját azóta figyelemre méltóan ellenpontozzák a hosszú éveken át tartó ügy­nöki működéséről nyilvánosságra került információk. Lásd ehhez: Varsányi Erika: Egy szociáldemokrata felemás karrierje a politika és a zene világában, Betekintő 2017/1.)

Az adatokban imponálóan gazdag kötet lapjain a manapság megszokottnál jóval kevesebb sajtóhibát, fésületlenséget lelni, de azért az olyan tévedések mellett nem lehet elmenni, mint hogy A váratlan házasság nem Cimarosa, hanem Paisiello operája (115. o.), Jommelli Salzburgban bemutatott művének címe nem Dermofoonte, hanem Demofoonte (119. o.), a Luisa Miller tavalyi koncertszerű előadásán pedig Plácido Domingo természetesen nem a címszerepet énekelte (216. o.).

A muzsika valódi hangja a legjobb értelemben vett bennfentes munka, amelynek a szerzője, paradox módon, céhen kívüli. Az olvasónak ez, úgy lehet, fel sem tűnne, ha maga a szerző nem irányítaná rá a figyelmünket egyik-másik szövegfordulatával. Például az ilyesfajta közbevetésekkel: „gratuláló leve­lei­nek sorát, mint újságírói munkám egyik legértékesebb elismerését, ma is őrzöm” (39. o.). Pedig a könyv egésze a bizonyság rá, hogy Székely György szakértelmének és tájékozottságának nincs szüksége efféle külső megerősítésekre, munkája értékes kalauz. Ha tehát meghitt ismeretségbe szeretnénk kerülni Mozart szülővárosának 2020-ban éppen százesztendős fesztiváljával, mostantól legjobb lesz indulás előtt az ő kötetét kézbe vennünk.

Magánkiadás, 2019, 288 oldal, 9800 Ft

 

Figyelmébe ajánljuk

Mi az üzenete a Hadházy Ákos és Perintfalvi Rita elleni támadásoknak?

Bő húsz éve elvetett mag szökkent szárba azzal, hogy egy önjelölt magyar cowboy egyszer csak úgy döntsön: erővel kell megvédenie gazdáját a betolakodótól – ha jóindulatúan szemléljük a Hadházy Ákossal történteket. Ennél valószínűleg egyszerűbb a Perintfalvi Ritával szembeni elképesztően alpári hadjárat: nem könnyű érveket hozni amellett, hogy ez valaminő egyéni ötlet szüleménye.

Mi nem akartuk!

A szerző első regénye a II. világháború front­élményeinek és háborús, illetve ostromnaplóinak inverzét mutatja meg: a hátországról, egészen konkrétan egy Németváros nevű, a Körös folyó közelében fekvő kisváros háború alatti életéről beszél.

Mit csinálsz? Vendéglátózom

Kívülről sok szakma tűnik romantikusnak. Vagy legalábbis jó megoldásnak. Egy érzékeny fotográfus meg tudja mutatni egy-egy szakma árnyékos oldalát, és ezen belül azt is, milyen azt nőként megélni. Agostini, az érzékeny, pontos és mély empátiával alkotó fiatal fotóművész az édesanyjáról készített sorozatot, aki a családi éttermükben dolgozik évtizedek óta.

Baljós fellegek

A múlt pénteki Trump–Putyin csúcs után kicsit fellélegeztek azok, akik a szabad, független, európai, és területi épségét visszanyerő Ukrajnának szorítanak.

A bűvös hármas

Az elmúlt évtizedekben három komoly lakáshitelválság sújtotta Magyarországot. Az első 1990-ben ütött be, amikor tarthatatlanná váltak a 80-as években mesterségesen alacsonyan, 3 százalékon tartott kamatok. A 2000-es évek elejének támogatott lakáshiteleit a 2004 utáni költségvetések sínylették meg, majd 2008 után százezrek egzisztenciáját tették tönkre a devizahitelek. Most megint a 3 százalékos fix kamatnál tartunk. Ebből sem sül ki semmi jó, és a lakhatási válság is velünk marad.