Építészet: Mindennek van teteje (A székesfehérvári prépostsági templom)

  • Rostás Tibor
  • 2002. június 13.

Könyv

A középkori Magyarország egyik legfontosabb épületmaradványa, a fehérvári Nagyboldogasszony prépostsági templom romja a közelmúltban millenáris helyreállításon esett át. Botrányos körülmények között. (Az ügyről lapunk egy ízben már megemlékezett: Romokban hever, MaNcs, 2000. február 24.)

A középkori Magyarország egyik legfontosabb épületmaradványa, a fehérvári Nagyboldogasszony prépostsági templom romja a közelmúltban millenáris helyreállításon esett át. Botrányos körülmények között. (Az ügyről lapunk egy ízben már megemlékezett: Romokban hever, MaNcs, 2000. február 24.)Napjaink egyik legnagyobb műemlékes beruházásával (az építészeti feladatokra 1,2 milliárd forint állt rendelkezésre) vasbeton födém és sétaút, illetve védőtető épült a romok fölé. A mű indulatokat kavart, tiltakozásra sarkallt, majd a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériumánál kivizsgálását kezdeményezték, és lebontását fontolgatták. Az utóbbi időben nemcsak a botrány csendesedett, de a munkálatok is elakadtak, pedig megoldásra váró feladat akadna bőséggel.

Nemzeti Emlékhely

A székesfehérvári prépostsági templom a magyar középkor alapvető fontosságú objektuma, amely különleges történeti, művészettörténeti és régészeti jelentőséggel bír egyrészt maradványai által, másrészt szellemiségében. Első királyunk speciális, személyes műve ez, amelyhez különleges, a középkori magyar államot meghatározó jogok kapcsolódtak. Itt tartották az évenkénti törvénylátó napot, itt zajlott a királykoronázás, királyaink közül itt lett eltemetve Szent István mellett például Károly Róbert, Nagy Lajos és Mátyás is.

A templom maradványait és az azt keretbe fogó helyreállítást újabban Nemzeti Emlékhelyként emlegetik. Ez azért is figyelemre méltó, mert a templom a művészettörténeti irodalomba, majd innen a köztudatba "bazilika", "királyi bazilika" néven vonult be, míg az 1938-as Szent István-évre Lux Géza által tervezett, a Szent István-szarkofágot magában foglaló mauzóleumot és az árkádokkal megnyitott kőtárat a templommaradványokkal együtt egyszerűen romkertnek nevezték el. Az átkeresztelést a kultuszteremtés célja hívta életre, amellyel összefüggésben felújították a bazilikában feltárt csontmaradványokat magában foglaló sírszerű osszáriumot is. Ez egyszerre jelent egyfajta nemzeti panteont, és jelképezi a templomalapító, az államszervező király, a bazilikában eltemetett szent sírját. Vagyis magát a kultuszhelyet, amely fölött a szent ünnepén, augusztus 20-án köztisztviselők közreműködésével állami szinten lehet emlékezni - gyakorolni a kultuszt.

Nem szerencsés azonban, ha egy történeti objektumra rátelepszik a politika, ha egy történeti objektumot újabb, járulékos jelentéstartalmakkal ruháznak fel. Az épületet Nemzeti Emlékhely helyett titulusának és funkciójának megjelölésével Nagyboldogasszony prépostsági templomnak illene hívni - úgy, ahogy a középkori forrásokban is előfordul, és egyáltalán, ahogy egyházi intézményeket tradicionálisan nevezni szoktak.

A romok építészeti foglalata

Azt hiszem, sokakkal ellentétben gondolom azt, hogy az az építészeti struktúra, amelyet Oltai Péter hozott létre a rommező fölött, jó színvonalú, modern alkotás. Szándékosan beszélek modernségről a posztmodern helyett, hiszen az acélszerkezetes, áttetsző polikarbonát-lemezes tető és a kelet-nyugati irányú gyalogosforgalmat elvezető széles járda vasbeton szerkezetei, vagyis az anyaghasználat és a felfogásmód a modern építészet tradicionális jellemzőit mutatja. A tető részletmegoldásai is megfelelően kidolgozottak. Például az íves acélvázban lefutó vápákhoz domborított műanyag felületek vezetik el a vizet, ahonnan csöpögőkön át jut a föld alatti elvezető csatornába.

Városépítészetileg is átgondolt munka, nemcsak a gyalogosközlekedést oldja meg a belváros fontos kelet-nyugati tengelyében, a Centrum Áruház és a központ között, de a romok melletti egyetlen házsor homlokzatainak dominanciáját sem vonja kétségbe sem magasságával, sem rikító, öncélú ötletekkel.

Az építményt azonban nem ezek a szempontok hívták életre, hanem valami egészen más, a város közepén elterülő prépostsági templom csekély, még meglévő maradványainak védelme. A terv tehát mindenekelőtt műemlékvédelmi okokból született, tervezője pedig az Állami Műemlék-helyreállítási és Restaurációs Központban dolgozó, műemlékes gyakorlattal rendelkező építész. Mindezek ellenére a romok építészeti foglalata a legcsekélyebb mértékben sem veszi figyelembe a megőrizni kívánt maradványokat.

A sétány és a tető együttese értelmetlenül szabdalja értelmezhetetlen részletekre a valaha egységes épületkomplexum maradványait. A nyugati átrium, a délnyugati, Ozorai Pippo által újjáépített torony, a déli hajófal és a kerengő romja a járda vasbeton lemeze alá került. Az így kialakított betonterek néhol aluljárószerű, máshol bunkerszerű formát mutatnak. A megoldás méltatlan a hely szelleméhez, arról nem is beszélve, hogy a részletek tanulmányozása egyes helyeken csak négykézláb mászva lehetséges.

Az oldalfalak nélküli védelem, azaz a védőtető építésének elhatározása a fagyveszély miatt lehetetlenné tette a régészeti objektumok, a padlómaradványok és sírok bemutatását. A tető a fal- és pillérmaradványok esetében is mindössze az esővíz ellen véd, a csapóeső és az említett fagy ellen már nem. A talaj közelében szabad széljárást enged, így a rom a hó ellen sincs biztosítva.

A sétány és a védőtető távolról sem fedi le a romterület egészét. Nemcsak a rom északi mellékhajója, de az Árpád-kori keleti végződés, a négyszöges téregységpárral kísért apszis maradványa is szabad ég alatt áll, a külső, lizénás tagolásával együtt. A Mátyás-kori, óriási szentélybővítés alapjai sem kaptak semmilyen védelmet. A délnyugati torony előtt a tető és a járda találkozása nincs megoldva, a toronytól keletre eső rész fedetlen maradt. Az ide eső maradványokat éppúgy, mint az apszis falait, az elkészült védelem után is nádazással és fóliával kell télire betakarni.

A romok védelmére emelt építmény azonban nemcsak alkalmatlan feladata betöltésére, hanem - és ez a legelképesztőbb a történetben - kétféle módon is aktívan rombolja a maradványokat. Először is az acélszerkezetet és a sétautat tartó vasbeton pilléreket a déli mellékhajóra és támpilléreire, illetve a délnyugati torony falmaradványaira terhelték, és ahol azok a teherviselésére alkalmatlannak bizonyultak, ott szétfúrva őket, beléjük alapoztak, vagy egyszerűen elbontották őket. Megengedhetetlen, hogy műemlékvédelem címén jelentős szakaszokon pusztítsák el a védendő objektum középkori falazatait. Másodszor, a cement nátrium- és káliumtartalma víz hatására kisózódást okoz a környezetében lévő falazatokban, minek következtében azok néhány évtized alatt tönkremennek. Az anyagot annak ellenére alkalmazták, hogy a folyamat kémiája közismert, a korábbi betonkiegészítések "eredménye" pedig több helyen tanulmányozható. Meg annak ellenére is, hogy a geológiai és geofizikai kőzetvizsgálatok során javaslat született még például a konzerválás során használható, a bazilika kőanyagának megfelelő habarcsösszetételre is.

Az eddigieket kiegészíti, hogy az építési felvonulás a területre (értsd: munkagépekkel) az előtt indult meg, hogy a régészeti munka befejeződött volna, továbbá az építkezés kutatatlan helyeket olyan mértékben érintett, hogy azok információértéke a tudomány számára egyszer s mindenkorra elveszett.

Két epizód

Az építkezést a prioritásokra igen jellemzően két ügylet fogta keretbe. Még 1996-ra készült el az 1938-as mauzóleumépület Aba Novák Vilmos által készített, harsány politikai töltetű falképeinek újrafestése. Újrafestése, hiszen a seccók szinte a felismerhetetlenségig tönkrementek, azokból egyetlen ecsetvonás sem eredeti. Kétségtelen, hogy a replika színvonalasra sikerült, ámde a kritikus dicsérete már nem a művész, hanem csak a restaurátorok keze nyomára vonatkozhat.

A másik történet eleje a prépostság kőfaragványairól szól. A töredékek a különféle, több szempontból is méltatlan tárolási helyről összegyűjtve előbb a volt szovjet laktanyába kerültek, majd a Csók István Képtár időszakos kiállítóterében nagyszabású, remek kiállítást rendeztek belőlük. Sajnos csak időszakosat, amit bár meghoszszabbítottak, végül nem kerülhette el sorsát: bezárták. A köveket viszszaszállították a laktanyába. Az akció folytatásaként felszámolták a kiállítóteret is, melynek helyén Aba Novák Vilmosnak az 1937-es, párizsi világkiállításra készített pannóiból hoztak létre állandó kiállítást. A megszüntetett fehérvári képtár olyan kiállításoknak adott helyet, mint a ´63-as Csontváry, a ´78-as Árpád-kori kőfaragványok, a ´82-es Nagy Lajost és korát bemutató. Emellett az intézmény a Kádár-korszak tűrt vagy tiltott progresszív művészeinek az egyik legfontosabb megmutatkozási terepe volt - nem véletlenül vidéken.

Számomra e két epizód ugyanarról szól, mint amit a fő szál cselekményéből is kiolvashatunk: a tudományos tevékenységnek a műemlékvédelem perifériáira szorulásáról és a szakmai szempontok helyett az ideológiaiak dominanciájáról.

Elszalasztott lehetőségek

A romkertet a felerősödött környezeti ártalmak, elsősorban a savas eső miatt nem lehetett az 1938-as állapotában meghagyni. Mivel pedig egy ilyen csekély, a fűből alig kilátszó épületmaradványra ráépíteni nem lett volna szabad, a környezeti behatások ellen olyan oldalsó térlehatárolással is rendelkező, az épületmaradványoktól függetlenített, könnyűszerkezetes védőépülettel lehetett volna megvédeni, amely a teljes rommezőt egységesen lefedi. Ezt olyan pontokon kellett volna alátámasztani, hogy régészeti maradványok ne sérüljenek. (Ilyen területek természetesen rendelkezésre álltak, és az ásató régész meg is határozta őket javaslatában.) A megfelelően klimatizált védőépületen belül bemutathatók lettek volna a feltárt padlórészletek, sírok és egyéb régészeti maradványok is, amelyek fölött a látogatók például függesztett üvegpadlón vagy üveghidakon közlekedhettek volna. A védőépület belsejében mód nyílhatott volna a templom faragványainak kiállítására is, rekonstrukciós rajzvariációkkal, a templom különböző építési periódusait bemutató makettekkel együtt.

A fenti gondolatsor megvalósulásának veszélye nem fenyeget. Már csak azért sem, mert úgy látszik, a millenáris építmények lebontásának gondolata egyelőre lekerült a napirendről. Ám ha szándék lenne is rá, csak a védőtető lebontásáról lehetne szó, mivel a rom anyagát fokozatosan emésztő tonnányi betonmonstrumot csak a maradványok újabb jelentős pusztításával lehetne eltávolítani.

Meglévő esélyek

A rommező építészeti védelme a millenniumi munkálatoknak csak az egyik célja és feladata lett volna. Emellett és részben ezt megelőzően tudományos, muzeológiai és restaurálási feladatok vártak megoldásra. Mivel az elméleti lehetőség e részben legalább már megkezdett tevékenységek befejezésére most is adott, érdemes őket számba venni.

A prépostsági templommal kapcsolatos kutatások eredményeinek szisztematikus feldolgozására 1995-ben munkaközösség alakult. A művelet magában foglalja az ásatások kiértékelését, az írott és képi források összegyűjtését és értelmezését, a csontleletek antropológiai vizsgálatát, a prépostsági templom történetének és építéstörténetének összefoglalását, a kőfaragványok feldolgozását és a kőfelméréseket. Az eredményeket tematikus, négykötetes monográfiában kellett volna közreadni, a jelentős tudományos eredményeket hozó többéves munka a pénzforrások elapadása miatt azonban félbeszakadt, és ez idáig egyetlen kötet sem jelent meg.

Szükség lenne a félbeszakított feltárások folytatására, hogy az épületmaradványból mindazon információtartalmat kinyerhessük, amelyet jelenlegi módszereinkkel egyáltalán megszerezhetünk. Konzerválni kellene a romokat.

Gondoskodni kellene a prépostsági templom másfél ezer tételes kőanyagának hosszú távú elhelyezéséről, bemutatásáról és védelméről. Mint említettem, a faragványok újra a volt laktanyaépületben vannak, a tervezett múzeum a hozzá kapcsolódó raktárakkal, a megfelelő kutatói infrastruktúrával és a közönséget kiszolgáló létesítményekkel talán a tervasztalon ha létezik.

A millennium Fehérvárnak kultuszélesztést, öncélú építkezést és Aba Novák rehabilitálását hozta. Hogy mi lesz ezzel a szellemi és anyagi produktummal, mi és hogyan valósul meg a hiányzó teendők közül, vagyis hogy mire van igény és szándék az elkövetkezendő évek magyar műemlékvédelmében, azt csak a jövő tudja majd megmondani.

Rostás Tibor

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.