Melléklet az e heti Narancsban

Fiatalság, bolondság, gyerekkönyvek

  • narancs.hu
  • 2012. december 1.

Könyv

Csütörtökön megjelent számunkban újra jönnek az ifjúsági és gyerekkönyvek, nagy dózisban. Berg Judit és Patrick Ness nyilatkozik, kritikusaink sikerlistát gyártanak és kritizálnak, és megvizsgáljuk azt is, mire megy a magyar gyerekirodalom külföldön. Ízelítő.

Régóta futó szépirodalmi sikerlistánk, a Minimum tizenegyes! sikerén felbuzdulva indítottuk útjára a gyerek- és ifjúsági irodalom rangsorát. A Maximum tizenegyes! persze nem a megfellebbezhetetlen igazság, de 11 kiváló szakember véleményét összesíti – érdemes tehát odafigyelni rá. Május végén, a Narancs első gyerekmellékletében a magyar mezőnyt futtattuk meg, és Lakatos István, Zalán Tibor és Máté Angi szakította át elsőként a célszalagot (a további helyezéseket lásd itt). Idén a külföldiek álltak rajthoz, és bár az eredményekért egyelőre nyomtatott lapszámunkhoz utaljuk a kedves olvasót, annyit elárulunk, hogy került bele kamaszregény és kicsiknek szóló képeskönyv, nyomasztó és vidám, kalandos és lelkizős, romantikus és kisrealista, újító és hagyományos – és Patrick Ness nagyot szakított.

A Chaos Walking-trilógia sokat támadott és sokat dicsért, világsztár szerzője a listán való szerepléséről mit sem sejtve nyilatkozott nekünk Londonban. Nagy Boldizsár interjújából idézünk:

 

false


Fotó: Debbie Smyth

„Magyar Narancs: A Chaos Walking-trilógia rengeteg aktuális problémát feszeget: fajirtás, nőgyűlölet, posztkoloniális kritika, testközelbe hozza a háborút, és kiderül az is, hogy a főhőst két meleg férfi nevelte fel. Mennyire akart üzeneteket, tanulságokat elrejteni a szövegben?

Patrick Ness: Őszintén? Semennyire. Olyan dolgokról írok, amelyek körülvesznek bennünket, amelyek fontosak, mert szembetűnőek, kikerülhetetlenek, de nem szeretném osztani az észt semmiképpen. Te jó ég, ugye nem ezt tettem? A háború és a gyilkolás természete gyerekkorom óta érdekel és felzaklat, ehhez pedig szorosan kapcsolódik a kirekesztés, a szexizmus és a rasszizmus, egyik téma hozta magával a másikat. A melegség kilóg ebből a felsorolásból, már csak azért is, mert a meleg karaktereimnek semmi problémát nem okoz az életükben az, hogy történetesen melegek. Todd szüleit Todd szemszögéből látjuk, és mivel számára normális, hogy ők szeretik egymást, ez fel sem merül problémaként."

Klasszikusaink kelendőek

Kritikát közlünk Benyovszky Anita, Richard Adams, Erdős Virág, George Mann és Szécsi Noémi új könyveiről, és riportban próbálunk utánajárni, mi lehet az oka az újabb magyar gyerekirodalom visszafogott külföldi sikerességének, miközben Janikovszky Éva vagy – főleg – Marék Veronika több helyen borzasztó népszerű. Aki pedig látta már a legújabb szám címlapját, az tudja, hogy a melléklet Berg Judittal kezdődik!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.