drMáriás: A balkáni tahó

  • - urfi -
  • 2012. december 1.

Könyv

"Ha meg ez valakinek nem tetszik, itt bármikor megtalál, eljöhet, aztán jól bekaphatja." Ez a végszó, amelyet a főhős egy hullahalom tetején haldokolva, szimbolikus erővel ágaskodó hímtaggal kiált bele az olvasó arcába. Amennyiben lehet, mi más módját keresnénk ellenérzéseink artikulálásának, azért idézzük mégis e megkapó záróképet, mert igen lendületes vonásokkal rajzolja meg az egész könyv hangulatát. Ha ugyanis azt állítanánk, hogy bombasztikus baromságok láncolata a regény, még akkor is három helyen pontatlanok lennénk: a "baromság" enyhe kifejezés, a "láncolat" a szerkesztettség látszatát kelti, de még a "regény" is túldimenzionálás volna.

Pedig az elszánás iránya és heve biztató volt: lépjünk túl a Kusturica-filmek és a diszkósított tánczene üzleti ihletésű dáridóján! De a végtermék semmivel sem izgalmasabb, eredetibb vagy igazabb azoknál: itt a Balkán büdös lábú, nőverő barbárok hazája, akik közül a legértelmesebbek sem okosabbak a hozzájuk gyengéd szálakkal kötődő kecskéknél. Címszereplő innen indul Amerikába, hogy Elvisszel együtt énekeljen (ugye, milyen buta? Még azt sem tudja...), de csak egy svájci foglaltházig jut. Ami az olvasó számára is igazi csapás, így ugyanis a fingós poénok mellé felzárkóznak a végeérhetetlen antikapitalista tirádák, amelyeket különböző hippik vezetnek elő oldalakon keresztül. Ezután még annyi történik, hogy a mi balkáni tahónk megerőszakol és megöl egy csomó embert, tulajdonképpen ezt a kettőt váltogatja - jó, néha lop is közben. Azt még nem említettük, hogy a balkáni bunkók ellenpárjaként a nyugatiak mind puhányok, aberráltak, pénzéhesek és drogosok - és ezzel fel is vázoltuk a könyvben kibomló, hát, világnézeti konfliktust.

A nagyon hamar unalmassá váló túlhajtott brutalitás, a modoros mondatok és az együgyű történetmesélés közben néhány frappáns káromkodás jelenti a könyv magaslati pontjait.

Noran Könyvesház, 2012, 239 oldal, 2999 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.