KÖNYVMELLÉKLET

Jana Bodnárová: Insomnia

  • BSK
  • 2016. május 21.

Könyv

A három önálló szöveget tartalmazó kötet egy költői képekből összefűzött forgatókönyvvel indul. A Mandolin első képsorában magunk előtt láthatunk egy gyárudvaron mandolinon játszó kislányt, aki előtt megelevenednek Piero della Francesca angyalai. A karakterek inkább allegorikusak, semmint konkrét személyek: fogorvos, hentes, pap és papné, restaurátor és egy hajléktalan pár. A lazán fűzött, betétekkel tűzdelt, középre zárt szövegfolyam a kislány tragédiája után kezd történetté válni, hiszen amúgy csak a szedése forgatókönyves.

Nem passzol jobban vászonra, mint az utána következő, hosszan hömpölygő Éjszakai monológ, amely egy olyan éjszaka történetét meséli el, amikor nem történik semmi. Legalábbis kívül. Gondolatok és felbukó emlékek görögnek végig főhősnőnk elméjén, aki három éve eltűnt öccsét keresi. Nem nyomoz, a megtalálás reménye nélkül keres: kóvályog a városban, ahol „nem talált férjet, se egy rendes szeretőt, de még barátot sem”. Az éjszaka a pusztulás emlékét és lehetőségét hordozza magában, hiszen nem tudni, merre tart az elbeszélő. Ahogy a kötet utolsó szövegében, az Utótörténetekben sem. Levelek monogrammal jelölt emberektől, feljegyzések, szabadversek, idézetek keverednek egymással, mint egy szabadnaplóban.

A három szöveget inkább egyfajta atmoszféra, pár visszatérő motívum és a nyelv tartja egyben. A Mandolin forgatókönyvként és prózaként is értelmezhetetlen, és minőségén nem javítanak az ilyen kínosan megfogalmazott mondatok sem: „Mindene aranyból van, csak a seggében az aranyér van szarból.” Ezzel szemben a másik két szöveg elbeszélői pozíciója a reflektáló, önreflektáló én, ami a maga rendszerében tesz értelmezhető és hihető állításokat önmagáról. Nem mutat kifelé, nem produkál újszerű vagy szíven ütő észleléseket, de a szövege megáll magában. Csupán a túlburjánzó, olykor giccsbe hajló képek és mondatok zökkentik ki az olvasót.

 

Fordította: Tóth-Ozsvald Zsuzsa. Gondolat Kiadó, 2016, 140 oldal, 2400 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Testvér testvért

  • - turcsányi -

A hely és az idő mindent meghatároz: Szilézia fővárosában járunk, 1936-ban; történetünk két héttel a berlini olimpia előtt indul és a megnyitó napjáig tart.

Vadmacskák

  • SzSz

Kevés kellemetlenebb dolog létezik annál, mint amikor egy kapcsolatban a vágyottnál eggyel többen vannak – persze, a félrelépéseket, kettős életeket és házasságszédelgőket jól ismerjük, ha az elmúlt években feleannyi sorozat készült volna ezekből, akkor is kitehetnénk a „túltermelés” táblát.

Fiúk az úton

Stephen King mindössze 19 éves volt, amikor 1967-ben papírra vetette A hosszú menetelést. A sorshúzásos alapon kiválogatott és a gazdagság és dicsőség ígéretével halálba hajszolt fiatalemberek története jól illeszkedett a vietnámi háború vetette hosszú árnyékhoz.

Bálványok és árnyékok

Egyszerre volt festő, díszlet- és jelmeztervező, költő és performer El Kazovszkij (1948–2008), a rendszerváltás előtti és utáni évtizedek kimagasló figuratív képzőművésze, akinek a hátrahagyott életműve nem süllyedt el, a „Kazo-kultusz” ma is él.

Múzeum körúti Shaxpeare-mosó

Ez a Shakespeare-monográfia olyan 400 oldalas szakmunka, amelyet regényként is lehet olvasni. Izgalmas cselekmény, szex, horror, szerzői kikacsintások, szövegelemzés, színház- és társadalomtörténeti kontextus, igen részletes (és szintén olvasmányos) jegyzetapparátussal.

Akinek nem bűne…

Tatabányán a Bűn és bűnhődéssel kezdik az októbert, és ez a tematika határozza majd meg az egész évadukat, amelyben a súlyosabb műfajok mellett krimi és komédia is színpadra kerül.

A műfaj legnagyobbjaival

Tegye fel a kezét, akinek Bayreuth hallatán először nem Wagner jut eszébe. Nem csoda, hiszen 1876, Wagner Festspielhausának, a kizárólag Wagner-operák előadására épített operaháznak a megnyitása óta a két név elválaszthatatlanul összefonódott. De a városnak van egy másik elsőrangú fesztiválja is.

Furcsa kézfogás

A program az idén másodszor egészült ki a színiiskolák találkozójával. A Szemle Off keretében hét színiiskola nyolc előadása mutatkozott be szeptember 8. és 10. között a margitszigeti Kristály Színtérben.