KÖNYVMELLÉKLET

Jana Bodnárová: Insomnia

  • BSK
  • 2016. május 21.

Könyv

A három önálló szöveget tartalmazó kötet egy költői képekből összefűzött forgatókönyvvel indul. A Mandolin első képsorában magunk előtt láthatunk egy gyárudvaron mandolinon játszó kislányt, aki előtt megelevenednek Piero della Francesca angyalai. A karakterek inkább allegorikusak, semmint konkrét személyek: fogorvos, hentes, pap és papné, restaurátor és egy hajléktalan pár. A lazán fűzött, betétekkel tűzdelt, középre zárt szövegfolyam a kislány tragédiája után kezd történetté válni, hiszen amúgy csak a szedése forgatókönyves.

Nem passzol jobban vászonra, mint az utána következő, hosszan hömpölygő Éjszakai monológ, amely egy olyan éjszaka történetét meséli el, amikor nem történik semmi. Legalábbis kívül. Gondolatok és felbukó emlékek görögnek végig főhősnőnk elméjén, aki három éve eltűnt öccsét keresi. Nem nyomoz, a megtalálás reménye nélkül keres: kóvályog a városban, ahol „nem talált férjet, se egy rendes szeretőt, de még barátot sem”. Az éjszaka a pusztulás emlékét és lehetőségét hordozza magában, hiszen nem tudni, merre tart az elbeszélő. Ahogy a kötet utolsó szövegében, az Utótörténetekben sem. Levelek monogrammal jelölt emberektől, feljegyzések, szabadversek, idézetek keverednek egymással, mint egy szabadnaplóban.

A három szöveget inkább egyfajta atmoszféra, pár visszatérő motívum és a nyelv tartja egyben. A Mandolin forgatókönyvként és prózaként is értelmezhetetlen, és minőségén nem javítanak az ilyen kínosan megfogalmazott mondatok sem: „Mindene aranyból van, csak a seggében az aranyér van szarból.” Ezzel szemben a másik két szöveg elbeszélői pozíciója a reflektáló, önreflektáló én, ami a maga rendszerében tesz értelmezhető és hihető állításokat önmagáról. Nem mutat kifelé, nem produkál újszerű vagy szíven ütő észleléseket, de a szövege megáll magában. Csupán a túlburjánzó, olykor giccsbe hajló képek és mondatok zökkentik ki az olvasót.

 

Fordította: Tóth-Ozsvald Zsuzsa. Gondolat Kiadó, 2016, 140 oldal, 2400 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.