Könyvmelléklet

Kim Stanley Robinson: 2312

  • - sepi -
  • 2014. május 24.

Könyv

A 24. századra az emberiség kirajzott a Naprendszerbe, lakhatóvá tette a környező bolygókat és aszteroidákat, miközben a tönkrevágott Föld - nyomorgó lakóival együtt - afféle manifeszt rossz lelkiismeretként kering régi pályáján.

A címbeli évszám újabb paradigmaváltások idejét jelzi (eddigre túlestünk többek között a jégtakarók elolvadásán, a nemek forradalmán, az emberi test radikális átalakítása már hétköznapi lehetőség), de az csak a kötet zárlatában válik egyértelművé, hogy a következő fordulópont miben is áll. A 2312-ben két transzhumán lény bimbódzó szerelme és a gyanús szabotázsakciók utáni nyomozásuk adja Robinson apropóját arra, hogy minél részletesebben feltérképezze a kirajzás utáni civilizációt, precízen felvázolva a balkanizálódott Naprendszer gazdasági, politikai és kulturális viszonyrendszereit. Korábbi könyveihez (mint a Mars benépesítésének folyamatát vagy a globális felmelegedés következményeit taglaló trilógiái) hasonlóan Robinsont ezúttal sem izgatja különösebben a témában rejlő akció- és kalandpotenciál: a 2312-ben Bradburyt idéző lírai jelenetek (séta a Merkúron, állatok újratelepítése a kanadai vadonban) váltakoznak nagyrészt közérthetően fogalmazott okfejtésekkel forradalmakról és a kapitalizmus utáni világrendről. Ezért bár felütése a jövőben játszódó krimit ígér, Robinson regényében a rejtélymegoldás folyamata és az ehhez kapcsolódó, sokszor egy-két mondattal letudott dramaturgiai csúcspontok nagyrészt elsikkadnak az olvasóra zúdított, gondolatgazdag információk és a két főhős rezdüléseinek leírásai között. A 2312-ben a világteremtő aprólékosság maga alá gyűri ugyan a narratívát, viszont az érzékeny karakterrajzok és a pontos társadalmi megfigyelések mégis újraolvasásra ingerelnek - kiváltképp néhány különösen kompakt, szinte novellaként is működőképes fejezet esetében.

Fordította: Farkas Veronika. Agave, 2014, 576 oldal, 3780 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.