Könyvmelléklet

Kim Stanley Robinson: 2312

  • - sepi -
  • 2014. május 24.

Könyv

A 24. századra az emberiség kirajzott a Naprendszerbe, lakhatóvá tette a környező bolygókat és aszteroidákat, miközben a tönkrevágott Föld - nyomorgó lakóival együtt - afféle manifeszt rossz lelkiismeretként kering régi pályáján.

A címbeli évszám újabb paradigmaváltások idejét jelzi (eddigre túlestünk többek között a jégtakarók elolvadásán, a nemek forradalmán, az emberi test radikális átalakítása már hétköznapi lehetőség), de az csak a kötet zárlatában válik egyértelművé, hogy a következő fordulópont miben is áll. A 2312-ben két transzhumán lény bimbódzó szerelme és a gyanús szabotázsakciók utáni nyomozásuk adja Robinson apropóját arra, hogy minél részletesebben feltérképezze a kirajzás utáni civilizációt, precízen felvázolva a balkanizálódott Naprendszer gazdasági, politikai és kulturális viszonyrendszereit. Korábbi könyveihez (mint a Mars benépesítésének folyamatát vagy a globális felmelegedés következményeit taglaló trilógiái) hasonlóan Robinsont ezúttal sem izgatja különösebben a témában rejlő akció- és kalandpotenciál: a 2312-ben Bradburyt idéző lírai jelenetek (séta a Merkúron, állatok újratelepítése a kanadai vadonban) váltakoznak nagyrészt közérthetően fogalmazott okfejtésekkel forradalmakról és a kapitalizmus utáni világrendről. Ezért bár felütése a jövőben játszódó krimit ígér, Robinson regényében a rejtélymegoldás folyamata és az ehhez kapcsolódó, sokszor egy-két mondattal letudott dramaturgiai csúcspontok nagyrészt elsikkadnak az olvasóra zúdított, gondolatgazdag információk és a két főhős rezdüléseinek leírásai között. A 2312-ben a világteremtő aprólékosság maga alá gyűri ugyan a narratívát, viszont az érzékeny karakterrajzok és a pontos társadalmi megfigyelések mégis újraolvasásra ingerelnek - kiváltképp néhány különösen kompakt, szinte novellaként is működőképes fejezet esetében.

Fordította: Farkas Veronika. Agave, 2014, 576 oldal, 3780 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."