Könyvmelléklet

Norman Manea: Odú

  • Parászka Boróka
  • 2014. május 24.

Könyv

Újrajátszás is lehetne a regény címe, amely egyetlen, szerteágazó, gazdag szövegfolyamba rendezi mindazt, ami a román (kelet-európai) társadalomban lejátszódott a második világháború alatt és után, illetve a rendszerváltás előtt és után.

Mindezt távoli perspektívából: hősei amerikai emigránsok, akik hozzák magukkal régi, megoldatlan konfliktusaikat, sérelmeiket, szembesülnek egymással és önmagukkal. Megismerkedhetünk a rendszerek kritikusaival, ellenállóival és kiszolgálóival, akiknek sorsa összefonódik. A kulcsregény kulcsfigurái a román kultúra két fontos személyiségét idézik, de a leleplezés és az elhallgatás stratégiái követhetők azok számára is, akik nem ismerik az Eliade-Culianu-konfliktust. Az értelmezésben és a nyomkövetésben két emigráns professzor, Augustin Gora és Peter Gaspar vesz részt, akiket a szerző alteregóiként tart számon a kritika. A társadalom- és kultúrtörténeti tabló politikai krimivé válik. Ez az átalakulás bonyolult folyamat: Augustin Gora "hobbi-nekrológíró", kedvtelésből, személyes érdeklődésből-érdekből összegzi és értékeli a felbukkanó sorsokat, és kollégájával, Peter Gasparral folytat valós és elképzelt beszélgetéseket. A történések álmokban, telefonbeszélgetésekben bonyolódnak. Lassú és nagyon figyelmes olvasást igényel a fikciós szintek követése, amelyeket irodalmi referenciarendszerek tesznek még komplexebbé. Borges, Thomas Mann, Kafka, Rilke, Nabokov szövegei, karakterei épülnek be a párhuzamos világok regényébe. Nehéz leküzdeni a gyanút, hogy a töredékes-vallomásos szöveg, a karakterek állandó alak- és névváltása legalább annyira a problémák megkerülése, mint amennyire feltárás. Minden válasz újabb kérdéshez vezet, így tévelygünk a huszadik-huszonegyedik század labirintusában. Van-e kiút, megoldás és jóvátétel az új világban, vagy csak tragédiától tragédiáig jutunk? Ezzel a kérdéssel szembesülünk az Odúban.

Kossuth, 2014, 384 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.