„Legyetek résen, és pakoljátok be a bőröndötöket”

  • Kovács Bálint
  • 2014. június 9.

Könyv

A napjainkban, Berlin közepén sértetlenül felébredő Hitlerről szóló Nézd, ki van itt című bestseller szerzőjével az istenszerű Hitlerről és Magyarország elrablásáról, kutyakölykökkel pózoló nácikról, nevetséges emlékművekről és kedves diktátorokról beszélgettünk.
false

 

Fotó: Németh Dániel

magyarnarancs.hu: Szabad nevetni a történelem legsötétebb eseményein, vagy érdemes mindig komolyan közelíteni a szégyenhez?

Timur Vermes: A nevetés a tragikus eseményeken nemes és emberi módja annak, hogy megbirkózzunk a múlttal. Persze muszáj várni valamennyit, a katasztrófa pillanatában a nevetés nem opció, de valamivel később bármi, akár 9/11, a holokauszt vagy a világháború kapcsán is lehet nevetni. És nem rajta nevetni, hanem szembenézni a témával egy olyan módon, amelynek része a humor is. Az ilyen események feldolgozásában mindig az az egyik kihívás, hogy nem értjük, hogyan történhettek meg egyáltalán, mert olyannyira túl vannak az elképzelhetőség határain, ezért használható eszközül a humor is. A nevetés ilyenkor a rövidebb út; ez sokszor egyszerűbb, mint kibeszélni a kérdést. De a könyvem témája esetében ezen a rövidebb úton már túl vagyunk, mert már a 80-as, 90-es években megjelentek a vicces Hitlerek, akiken nevethettünk, mert viccesen egyszerűbb volt eljutni arra a következtetésre, hogy Hitler elfogadhatatlan. De ezt olyan sokáig csináltuk, hogy mostanra már nem is értjük, hogyan történhetett meg, ami történt, ha egyszer Hitler olyan vicces volt. Úgy éreztem, itt az ideje, hogy visszaadjuk neki a képességeit, és máshogy használjuk a nevetést.

magyarnarancs.hu: Tehát van olyan, hogy túl sok nevetés?

TV: De mi számít túl soknak? Ki tudja ezt meghatározni? Úgy látom, leginkább szélsőbalosok és idősek tartanak a humortól, mert azt gondolják, ahol a nevetés elkezdődik, ott véget ér a gondolkodás. És ez lehet is igaz, de nem feltétlenül az.

magyarnarancs.hu: És az jó, ha komoly emléknapokon vagy emlékműveket állítva ejtünk könnyeket a múlt eseményei felett?

TV: A probléma akkor kezdődik, ha mindez valamiféle rituálévá válik. Na, olyankor tényleg véget ér a gondolkodás, mert te is csak azt csinálod, amit mindenki más is csinál. És akkor már nem felkavaró, akkor már nincs semmi jelentése, viszont a biztonság hamis érzetét kelti az emberekben: ha van ez a sok szertartásunk, ahol mindenki ugyanazt csinálja, akkor biztos mindenki ugyanúgy is gondolkodik az adott dologról. Pedig ez valójában nem gátolja meg, hogy valakinek rossz gondolatai támadjanak. Így az egész olyan, mint amilyen a karácsony is, sem több, sem kevesebb annál, és nyugodtan mondhatod: na, nem lesz több holokauszt, hiszen idén is volt karácsony.

magyarnarancs.hu: Milyen emlékművekre van szükségünk?

TV: Németországban rengeteg emlékmű van. Egyszer egy holland tévének adtam interjút, és miközben Berlinben mászkáltunk, hogy alkalmas helyet találjunk hozzá, láttam, hogy a csomó szobrot látva a riporterek elkezdenek mosolyogni, ha nevetni nem is mertek: „Ja, hát ezek németek, muszáj, hogy ennyi emlékművük legyen.” Mert ha valamiből túl sokat és túl nagyot csinálunk, könnyen önmagunk paródiájává válhatunk. Az a probléma, hogy azok, akik a múltat adminisztrálják, biztonságosnak érzik, hogy újra meg újra ugyanazt és ugyanúgy csinálják, de ezzel nem lehet semmit elérni. Láttam, hogy Magyarországon is vannak buktatókövek: ezek valóban egy pillanat alatt elmondják az egész történetet, ráadásul úgy, hogy tudd, az nem a koncentrációs táborokban vagy a fronton történt meg, hanem itt, a te utcádban, a te házadban. Ez például remek ötlet. De ezeket az emlékműveket nem engedélyezték Münchenben, mondván, nem jó, ha rájuk taposunk, és ha a földre száműzzük őket. A múlttal való szembenézés általánosan elfogadott szabálya, hogy ne csinálj semmit, ami szokatlan.

magyarnarancs.hu: Mi a véleménye a Budapesten, a Szabadság téren épülő német megszállási emlékműről, amelynek valami olyasmi lesz az üzenete, hogy mi, magyarok, semmiről sem tehetünk, bennünket csak megszálltak a gonosz hatalmak?

TV: Mi, németek sem vagyunk hibásak! Az Hitler volt! Ő olyan hatalmas és erős és karizmatikus volt, hogy nem tehettünk semmit, hogy ne ölje meg azt a sok zsidót. És ez az istenszerű, szupererős ember szállta mag a maguk országát is. Nos, hát erre csóválhatjuk a fejünket, de az a szörnyű igazság, hogy ha az ország többsége ilyenformán akarja látni a saját múltját, akkor nem kényszeríthetjük őket az ellenkezőjére. És a maguk vezető pártjának megvan a többsége. Nem tudom, ez hogyan hat a hétköznapi életre, de legyenek résen, és pakolják be a bőröndjüket. Lehet, hogy ez biztonságosabb, mint meggyőzni őket, hogy az emlékművük nem a legjobb ötlet. Nem lehet megtiltani a többségnek, hogy hülye legyen.

magyarnarancs.hu: Németország is küldött egy szélsőjobboldali képviselőt az Európai Parlamentbe a múlt havi választásokon.

TV: Nem tudom, hogy valóban szélsőjobboldali-e, vagy csak nagyon-nagyon konzervatív. De tény, hogy sok ország küldött szélsőjobbos politikust az EP-be. Ez annak a tünete, hogy fogyóban a pénz, így most megtapasztalhatjuk, mennyire demokratikusak a társadalmak, amelyekben élünk. Húsz-harminc éve az Európai Unió gondolata nagyjából az volt, hogy itt egy nagy szülinapi parti, ahová mindenki meg van hívva, sőt még mindenki kap is egy ajándékot. Ma már nem kapunk több ajándékot: akkor minek menjünk el a partira? Most ezt kell megbeszélni, és lehet, hogy az lesz a válasz, hogy senki nem akar elmenni a buliba. Ez nem egy kedves válasz, de újra mondom: nem kényszerítheted az embereket, hogy értelmesek legyenek. Nem lenne túl kellemes megoldás, de az is lehet, hogy egy újabb katasztrófa kéne ahhoz, hogy az Európai Unió újra vonzóbb legyen.

magyarnarancs.hu: Ha a könyvéhez hasonlóan valóban feltámadna Hitler, honnan érkeznének a hívei? Csak a szélsőjobbos pártokból?

TV: Ha egy új, sikeres Hitlert szeretnél, légy biztos afelől, hogy nem úgy néz ki, mint egy náci, nem úgy beszél, mint egy náci, és a követői nagy része teljes meggyőződéssel fogja állítani, hogy ezúttal valami teljesen másról és újról van szó. És akkor mindenhonnan érkeznének a hívei, az átlagemberek közül is. Épp ez a legveszélyesebb az ilyen emberekben: hogy képesek követőket találni azok között is, akik nem teljesen idióták. A szélsőjobboldali pártokban mindig benne van egy potenciális 5–10 százalék. A baj akkor kezdődik, ha át tudják ültetni a gondolataikat a fősodorba is. Egy diktátor – ellentétben a maguk emlékművének sugalmazásával – sosem emberrablással szerzi a híveit, hanem olyat mond vagy csinál, amiből a többség is profitálhat. Hacsak nem katonai diktatúráról van szó, a karizmatikus diktátor mögött mindig ott a többség. Ma az emberek nem akarják elhinni, hogy Hitler lehetett kedves fickó, hiszen diktátor volt. Azt hiszik, hogy a diktátorokat fel lehet ismerni onnan, hogy nem kedvesek.

magyarnarancs.hu: A magyar szélsőjobboldali párt vezetője a választások előtt cuki kutyakölykökkel pózolt a plakátjain.

TV: Csodálatos! Lehet, hogy a demokratikus pártoknak elő kellett volna állniuk olyan plakátokkal, amin kisgyerekek vannak, és megmutatni: „A mi gyerkőceink cukibbak!” Miért ne tehetnének ők is ugyanúgy, ha egyszer működik? Az ilyen embereknek megvan az az előnyük, hogy nagyon pragmatikusak: tudják, hogy ha vannak kutyakölykök, nem kell, hogy az övék legyen a jobb érvrendszer. A diktátorok mindig karizmatikusabbak a demokratáknál. És nem lehet olyan törvényt hozni, ami betiltaná a karizmatikusságot.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.