Mintatankönyv – Jonathan Wilson: Futballforradalmak

  • Baski Sándor
  • 2014. június 8.

Könyv

„Végül is hogyan kell futballozni? Gyengéden, mint aki szeretkezik, vagy otrombán, mint aki a busz után rohan?” A brazíliai vébéhez időzítve megjelent magyarul is a 21. század legfontosabb futballkönyve.
false

Most, hogy lassan stadion-nagyhatalommá leszünk, és a magyar foci második aranykora is hamarosan beköszönt, nem lenne teljesen váratlan fejlemény, ha a futball érettségi tantárggyá válna. A jó hír az, hogy az elméleti oktatáshoz külön tankönyvet már nem kellene íratni, megjelent ugyanis magyarul Jonathan Wilson alapműve, a Futballforradalmak, amely páratlan részletességgel, közel 600 oldalon át tárgyalja a sportág taktikai fejlődését a kezdetektől egészen a tavalyi BL-döntőig.

A labda, mint tudjuk, gömbölyű, a jó csapatnak szerencséje van, a hazai pálya óriási előnyt jelent, és általában azok nyernek, akik jobban akarják a győzelmet, kivéve, ha nem tudják az ellenfél sztárjátékosát semlegesíteni. Bedobásnál pedig nincs les. A televíziós közvetítések „szakértői” diskurzusai és úgy általában a drukkerközbeszéd egészen a közelmúltig ezen a nívón zajlott. Taktikáról, formációkról, filozófiáról mint a játék merőben férfiatlan aspektusairól nem sok szó esett. Erős túlzás lenne azt állítani, hogy a helyzet megváltozása a Futballforradalmak 2008-as első megjelenésének köszönhető, de Wilson kétségkívül jól időzített. Mára eljutottunk oda, hogy a futballműsorok alapfelszereltségévé vált a virtuális mágnestábla, aki pedig az érintőképernyőkön bűvészkedő taktikai guruk látványánál is többre vágyik, az a neten élőben frissülő hőtérképek, passzstatisztikák és önkéntes szakértők számadatokkal telezsúfolt gyorselemzései közül válogathat.

Ebből akár az is következhetne, hogy ma jelentősen több futballokos ember követi a világ legnépszerűbb játékát, mint mondjuk tíz éve. A helyzet ellenben az, hogy a statisztikacunami mit sem ér, ha nem tudjuk a hasznost a haszontalantól elkülöníteni, és csak a részleteket látjuk, a teljes képet nem. Wilson dolgozata pont ebben segít. Alapműveltséget ad és kontextusba helyez. Kimerítő részletességgel, de közérthetően vezeti végig az olvasót a futball evolúcióján a 19. századi 1-2-7-es formációtól a Barcelona-féle tiki-takáig, külön fejezetet szentelve többek közt az angol, az osztrák, a magyar, az ukrán, a brazil, a holland és a spanyol futball legizgalmasabb, paradigmaváltó periódusainak.

Ha csak ennyire vállalkozna, a Futballforradalmak már akkor is hiánypótló és fontos könyv lenne, de Wilson magát a futballt is megpróbálja kontextusba helyezni, vagyis a történelmi, társadalmi és kulturális együtthatókról sem feledkezik meg. Kiderül többek közt, hogy mi köze a bécsi és a budapesti kávéházaknak a Duna menti futballkultúra kialakulásához, hogyan segítette a kelet-európai antiszemitizmus a dél-amerikai foci fejlődését, és mit köszönhet a totális futball a holland hippiknek.

Wilson úgy tárgyalja ezeket az egyszerre lokális és globális összefüggéseket, hogy közben nem veszíti el a fókuszt: az olvasóra zúdított, helyenként a kelleténél talán töményebben adagolt információáradatból ugyanis szép lassan kirajzolódik egy narratíva. A Futballforradalmak nemcsak a taktikai evolúciót követi le, de azt is, hogy a különböző korszakokban és kultúrákban milyen választ adtak a futballfilozófia legalapvetőbb és máig eldöntetlen kérdésére, vagyis arra, hogyan kell „helyesen játszani”.  Az esztétikai élmény, a nézők gyönyörködtetése a fontos, vagy a győzelem mindenáron? A tradíciókhoz ragaszkodás a legfőbb érték, vagy az állandó változás, az innováció? Wilson nem akarja eldönteni ezt a kérdést (mert nem is lehet), csak tárgyilagosan felvázolja a szembenálló álláspontokat.

A Futballforradalmak azt sem akarja megmondani, hogy miként kell helyesen meccset nézni. Az alkalmi focifogyasztókat, akiket csak egy vb-, Eb- vagy BL-döntő idején kap el a futball-láz, nyilván eleve nem izgatják fel az olyan kardinális dilemmák, hogy mi a különbség a 4-4-2 és a 4-4-1-1 között, ahogy a B-középben tombolókat is inkább a közösség és az adrenalin vonzza. Wilson könyve nem is nekik készült, hanem azoknak, akik nemcsak látni, de érteni is akarják azt, ami a pályán zajlik, hogy a meccsnézés ne passzív kikapcsolódás, hanem komplex élmény, mi több, intellektuális gyakorlat legyen.

Fordította: Hegedűs Henrik, Lukács Dániel, Mártha Bence, Nagy Ádám. Akadémiai Kiadó, 2014, 608 oldal, 4800 Ft. A leadben elhelyezett idézet Jean Eskenazi francia újságírótól való.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.