Könyv

Michael Hjorth - Hans Rosenfeldt: Ingovány

  • - banza -
  • 2012. május 19.

Könyv

Vissza a gyökerekhez! Valami ilyesmi lehet a nálunk most debütáló szerzőpáros írói hitvallása, akik ugyanis bevallottan Maj Sjöwall és Per Wahlöö (a könyv egyik mondatában ironikusan meg is idézik a régi Martin Beck felügyelő alakját), a skandináv krimi ötven évvel ezelőtti alapítóinak formálása felé kanyarítják vissza érdeklődésüket.

Nem a gyilkosság felderítése az első, hanem a mögötte álló társadalmi viszonyok, szociálpszichológiai hálók, családi tűzfészkek és egyéb emberi lomok feltárása. Másik ideáljuk Henning Mankell - akinek rendőrét, az operarajongó Kurt Wallandert ugyancsak illeti egy félmondatos hódolat a regényben. A díszletek és kellékek persze maiak: egy Stockholmtól nagyjából száz kilométerre fekvő kisváros a maga pletykás áporodottságával, titkaival, ahol meggyilkolnak egy kamasz fiút. A helyi rendőrség tehetetlen, ekkor kapcsolódik be a királyi nyomozó hatóság, élén Torkel, az angolosan higgadt, totál nem skandináv rendőr áll. Az antiszociális elemről Sebastian Bergman, a kiábrándult lepedőhuszár és retirált kriminálpszichológus gondoskodik.

A szerzők mesterien bonyolítják a kettős cselekményt, az egyik oldalon a gyilkosság felderítése, a másikon Sebastian saját múltja egy véletlenül felbukkant darabjának feltárása áll. Semmi idegborzolás, semmi vértenger, csak az emberi viszonyok pontos, hiteles, arányos, mély, de soha nem okoskodó rajza. Ítélet nincs, de van mérlegelés, lélekrajz, mindez rendkívül árnyalt szituációkba beágyazva, aprólékosan, de nem terjengősen. Nagy felfedezés. Várjuk a széria többi darabját.

Fordította: Dobosi Beáta. Animus, 447 oldal, 3390 Ft


Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.