A legkrimitlenebb krimi

Ruth Rendell: Lopott élet

  • dr. dajka
  • 2012. március 27.

Könyv


Skandináv krimiből oly jól állunk, hogy az első után már a másodvonal is megérkezett, bár annyira még nem állunk jól, hogy az öregekre is jusson némi reflektorfény. Sjöwallt és Wahlööt például az istennek sem akar kiadni senki, pedig ha a mai sztárokat, Nesbøt vagy Fossumot kérdik, nem múlhat el úgy interjú, hogy ne a legnagyobb elismerés hangján szóljanak az elődökről. Fossum hangja mintha jobban elért volna hozzánk, a norvég írónő ugyanis a brit krimiirodalom nagy öregjéről, Ruth Rendellről is hasonló elismeréssel szokott szólni. A rokonság Fossum és Rendell között jól látható, most meg aztán különösen, hogy Rendell magyarul is olvasható - hébe-hóba ugyan korábban is jelentek már meg dolgai, de rég kiesett a könyvkiadás piksziséből.

Ahogy Fossumot, úgy - a Lopott élet tanúsága szerint - Rendellt is az elkövetők természete érdekli leginkább, s ez az elfogulatlan érdeklődés a regény valamennyi szereplőjére kiterjed. Kap belőle az a fiatal anya, aki kényelmes felső középosztálybeli életre rendezkedik be egyedül nevelt kisfiával London egyik előkelő negyedében, és jut belőle annak a fiatalembernek is, aki London másik, melós végén lesi kicsit rossz életű, de nagyon mutatós barátnője minden kívánságát. A Lopott élet az egyik legkrimitlenebb krimi a bolti mezőnyben, nyomozót csak elvétve találni benne, és a szerepe így sem több a tejesemberénél. Egy-két (két) krimibe illő fordulattól eltekintve nincsenek is látványos külső történések; rossz dolgok történnek átlagos emberekkel, melyekkel azok nem az erényeik, hanem jórészt a szerencséjük szerint boldogulnak. Pluszpont éppúgy nem jár szívjóságért, ahogy levonás sem gazemberségért. Rendell olyan embereket hoz közös regénynevezőre, akik máskülönben sosem kereszteznék egymás útját - az írónő valóságérzékét dicséri, hogy így is csak alig keresztezik.

Fordította Borbás Mária. Partvonal Kiadó, 2011, 332 oldal, 2790 Ft

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.