A legkrimitlenebb krimi

Ruth Rendell: Lopott élet

  • dr. dajka
  • 2012. március 27.

Könyv


Skandináv krimiből oly jól állunk, hogy az első után már a másodvonal is megérkezett, bár annyira még nem állunk jól, hogy az öregekre is jusson némi reflektorfény. Sjöwallt és Wahlööt például az istennek sem akar kiadni senki, pedig ha a mai sztárokat, Nesbøt vagy Fossumot kérdik, nem múlhat el úgy interjú, hogy ne a legnagyobb elismerés hangján szóljanak az elődökről. Fossum hangja mintha jobban elért volna hozzánk, a norvég írónő ugyanis a brit krimiirodalom nagy öregjéről, Ruth Rendellről is hasonló elismeréssel szokott szólni. A rokonság Fossum és Rendell között jól látható, most meg aztán különösen, hogy Rendell magyarul is olvasható - hébe-hóba ugyan korábban is jelentek már meg dolgai, de rég kiesett a könyvkiadás piksziséből.

Ahogy Fossumot, úgy - a Lopott élet tanúsága szerint - Rendellt is az elkövetők természete érdekli leginkább, s ez az elfogulatlan érdeklődés a regény valamennyi szereplőjére kiterjed. Kap belőle az a fiatal anya, aki kényelmes felső középosztálybeli életre rendezkedik be egyedül nevelt kisfiával London egyik előkelő negyedében, és jut belőle annak a fiatalembernek is, aki London másik, melós végén lesi kicsit rossz életű, de nagyon mutatós barátnője minden kívánságát. A Lopott élet az egyik legkrimitlenebb krimi a bolti mezőnyben, nyomozót csak elvétve találni benne, és a szerepe így sem több a tejesemberénél. Egy-két (két) krimibe illő fordulattól eltekintve nincsenek is látványos külső történések; rossz dolgok történnek átlagos emberekkel, melyekkel azok nem az erényeik, hanem jórészt a szerencséjük szerint boldogulnak. Pluszpont éppúgy nem jár szívjóságért, ahogy levonás sem gazemberségért. Rendell olyan embereket hoz közös regénynevezőre, akik máskülönben sosem kereszteznék egymás útját - az írónő valóságérzékét dicséri, hogy így is csak alig keresztezik.

Fordította Borbás Mária. Partvonal Kiadó, 2011, 332 oldal, 2790 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.