Könyv

Zinka és Hugó - A rejtélyes üzenet

  • Kovács Bálint
  • 2014. február 16.

Könyv

A lehető legjobb ötlet olyan gyerekkönyvet kiadni, amely kiemelt figyelmet szentel a mese nyelvére lefordított, fontos társadalmi problémáknak: a szociális érzékenység fejlesztését semmivel sem kell később kezdeni, mint az empátiáét vagy az erkölcsi érzékét.

Az UNICEF és D. Tóth Kriszta gondozásában megjelent második Zinka-történet ilyen szeretne lenni - de a vállalás sikerességéig még jócskán van mit formálni a koncepción. Mert Gál László kétféleképpen írta bele a társadalmi kérdéseket a Zinka és Hugóba: vagy túlontúl direkten, mint amikor Zinkáéknak meg kell tisztítaniuk a szeméttel agyonszennyezett tengert (ráadásul egy ilyen probléma alighanem túl specifikus a hét-nyolcéves korosztály számára); vagy túlontúl kifejtetlenül: a kislány egy szigeten rátalál néhány, bogyókkal táplálkozó fiúra, és semmi perc alatt hazafuvarozza őket elveszett anyukájukhoz - csodagyerek legyen a talpán, aki ebből a harmadik világ problémáira, az éhínségre és a gyerekek embertelen körülményeire asszociál.

Ebben azért ez a "semmi perc alattiság" is ludas: a rövidke mesében minden konfliktus épp olyan villámgyorsan és könnyedén oldódik meg, mint amilyen hirtelen és a feszültség kialakulásának lehetősége nélkül felvetődött. Talán mert az arányaiban igen hosszú bevezetés miatt kevés hely maradt a kifejtésre - mindenesetre ha már így alakult, legalább a félbehagyottság látszatát keltő befejezés helyett egy keretes szerkezet nagyobb értelmet adott volna az első oldalaknak is. Nem teszik szerethetőbbé a könyvet Hitka Viktória illusztrációi sem: a részleteiben nem kidolgozott, pusztán a számítógépre bízott rajzok (Zinka csodakabátja vagy a hullámok is ismétlődő sorminták, az eső sokszorozott, szaggatott, egyenes vonal) szinte lélektelennek tűnnek.

Azért az UNICEF küldje csak a fecskéit: lehet ebből még nyár.

Bookline, 2013, 80 oldal, 2490 Ft (ebből 300 az UNICEF támogatása)

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."