Könyv

Hiánypótló, kimerítő

Benedek Szabolcs: Focialista forradalom

  • Pogrányi Péter
  • 2014. február 16.

Könyv

Ha a nyájas olvasóra émelygés tör a focitematikájú könyvektől, vagy epilepsziás rohamok kerítik hatalmába a kortárs magyar történelmi regények említésekor, esetleg agyérgörcs környékezi a kettő vegyítésének már az ötletétől is, akkor messzire kerülje el kritikánk tárgyát. Minden más esetben érdemes Benedek Szabolcs új könyvét kezünkbe vennünk, noha elég sok múlik azon, hogy szépirodalomként vagy ismeretterjesztő műként szeretnénk olvasni.

A célratörő cím becsapós, hiszen maga a regény inkább szól az ötvenes évekről általában, ezen belül a Rákosi-rendszer mélypontját jelentő 1954-es évről, mint a berni focivébé döntője után kitört spontán tüntetéssorozatról, amelyet a népnyelv nevezett el kis focialista forradalomnak, amolyan tökös nyelvi fricskaként. Elsőre meglepőnek tűnhet, de hiánypótló a témaválasztás: a fociban oly erős íróink ezt az eseménysort eddig nem dolgozták fel. De ha meggondoljuk, nem véletlen, hogy kitüntetett történelmi eseményeink nem szépirodalmi babérokra törő kismonográfiákban beszélődtek ki. Nincs megírva az október 23-a regény, a rendszerváltásregény vagy a Trianon-regény sem. Szerencsére vannak remekműveink, amelyekben feltűnnek fontos történelmi folyamatok, akár revelatív erővel világítva meg egy-egy oldalukat, de az irodalom természetével ellenkezik, hogy esztétikai mércével mérve olyan jelentős, dokumentarista jellegű szöveg szülessen, amely kimerítően tárgyal egy történelmi pillanatot.

Ez az anomália kíséri végig Benedek Szabolcs könyvét is, aki nem először regényesít történelmi eseményeket, így hát vélhetően tisztában van a műfajban rejlő lehetőségekkel és buktatókkal. Tablószerűen mutatja be egy budapesti bérház életét, főalakként egy Balla Róbert nevű kommunista házmestert emel ki, akinek hasonló nevű fia idővel fellázad ellene. Sok van az apa rovásán: "kisnyilasként" részt vett a zsidók elpusztításában, de kommunistaként is megállja a helyét. ' csak ott van a helyén, teszi a dolgát. Minthogy a szerző a lehető legtöbb tipikus életutat be akarta mutatni az ötvenes évekből, az idősebb Balla által felügyelt házban természetesen van deklaszszált Horthy-főtiszt, csinos fiatal fruska (a lánya), kommunistává lett zsidó házaspár, begubózott öregasszony, sárga keramitkocka és közös meccsnézés is, Szepesi hangjával. Ez mind rendben volna - az nem érv, hogy külön-külön ezeket a figurákat, illetve különféle párosításaikat sokkal erősebben megírták már sokan -, de a regény felépítése olyannyira didaktikus, hogy az jelentősen akadályozza a regényvilág elfogadását, a beleérző olvasást. A szereplők a gyorsan pergő párbeszédek alatt mintha felénk fordulnának, és úgy mondanák szépen, lassan, artikuláltan, hogy a rossz diák is értse: ilyen volt akkoriban az élet. "- Maguknál mi vót az ebéd, Schwartzné? - Krumpli. - Máma is? - Tegnap levest főztem belőle. Ma tejfellel ettük. - Ízlett az urának? - Nem mondta, hogy nem ízlik. [...] Mi aztán nem vagyunk válogatósak. Megtanultuk, hogy nem szabad annak lenni." Néhol a szereplők beszéde olyan, mint egy történelemtanáré. Bemutat, magyaráz, összefüggéseket von le az utókor számára. Még ez is menthető lenne, ha a könyv állításai megmozgatnák moralizáló történelemszemléletünket és az e szemléletből fakadó, terhes örökségként cipelt automatikus válaszainkat. De nem mozgatnak meg semmit, végig kötött pályán haladunk.

Ha túllendülünk mindezeken a nehézségeken, élvezhetjük a könyv sajátos humorát. "Egyesek szemlátomást nem elégedtek meg az utcai lámpák fényével, hanem pillanatokon belül jókora máglyát emeltek a villamosmegálló sarkában." A kissé unalmas, közhelyes szövegrészek mellett - a témából adódik ez - sok az édes-szomorú jelenünkre való utalás. A magyar csapat sikerében való kételkedés vagy akár a sport negligálása akkoriban is hazaárulásnak minősült, ma legfeljebb nem fenyegetnek börtönnel érte. A végig erős áthallások gyakran képesek feledtetni, hogy ez a ponyvának túl igényes, szépirodalomnak túl sematikus regény alapvetően elcsépelt toposzokból, panelekből van összerakva.

Libri, 2013, 348 oldal, 3490 Ft

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

A belülről bomlasztók

Fideszes alkalmazottak sopánkodnak, hogy ejnye, ejnye, nem vigyáz a Tisza Párt a szimpatizánsai adataira! A mostani adatszivárgási botrányt alaposan felhabosítva tálalja a kormánypárti közeg, a Tisza cáfol, hogy valóban kerültek ki valós adatok, de azokat más módon is beszerezhették fideszes körök.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le a figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.