Lemez

Amit csak ők tudnak

Deftones: Private Music

Kritika

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

A nu metal nemhogy kiment a divatból, egyesek szerint még „a létező dolgok legkínosabbika” címre is pályázhatott volna, a köztudottan erős mezőny ellenére. Ám mivel olyan korszakban élünk, amelyben még a susogós melegítő diadalmas visszatérésének is tanúi lehettünk, csak idő kérdése volt a nu metal újrafelfedezése: Amerikában ma már egyre több fiatal zenekar lát értéket azon zenei alapokban, amelyeket még a Korn döngölt a földbe. Pedig nyilvánvaló, hogy napjainkra teljesen átalakult az amerikai ifjúság hozzáállása az 1990-es évek közepén csúcsra járó nu metalhoz: a mai tinédzserek számára a régi zenekarok immár nagy öregek, és alig különböznek azoktól a zenekaroktól, amelyek már harminc éve is nagy öregnek számítottak. Közülük páran nyom nélkül tűntek el (Coal Chamber), mások önmaguk paródiájává váltak (Limp Bizkit), miközben a Korn néha jobban, néha rosszabbul találja fel magát újra.

És van a kezdetekből még a Deftones, amely főleg Chino Moreno hol éteri, hol nyöszörgős énekstílusa miatt már az 1995-ös induláskor kilógott kicsit, a divathullám elcsendesedése után pedig nem önmaga paródiájává vált, hanem saját univerzumot teremtett. Annyira sajátot, hogy miközben a pályatársaik rendre megkapták a proli jelzőt, akiknek a zenéjére csak részeg tinik ugrálnak, a Deftones a közmegegyezés szerint legnagyobb klasszikus White Pony lemez megjelenése idején, 2000-ben még a metal bármilyen formáját széles ívben kerülők közt is megvetette a lábát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.