Lemez

Amit csak ők tudnak

Deftones: Private Music

Kritika

A nu metalon felnőtt generáció, azaz a mai negyvenesek visszavonhatatlanul az öregedés jelének tekinthetik, hogy kedvenc irányzatuk esetében az újat jelölő „nu” annyira indokolatlan, hogy a legfontosabb zenekarok – már amelyik még aktív – mind elmúltak 30 évesek.

A nu metal nemhogy kiment a divatból, egyesek szerint még „a létező dolgok legkínosabbika” címre is pályázhatott volna, a köztudottan erős mezőny ellenére. Ám mivel olyan korszakban élünk, amelyben még a susogós melegítő diadalmas visszatérésének is tanúi lehettünk, csak idő kérdése volt a nu metal újrafelfedezése: Amerikában ma már egyre több fiatal zenekar lát értéket azon zenei alapokban, amelyeket még a Korn döngölt a földbe. Pedig nyilvánvaló, hogy napjainkra teljesen átalakult az amerikai ifjúság hozzáállása az 1990-es évek közepén csúcsra járó nu metalhoz: a mai tinédzserek számára a régi zenekarok immár nagy öregek, és alig különböznek azoktól a zenekaroktól, amelyek már harminc éve is nagy öregnek számítottak. Közülük páran nyom nélkül tűntek el (Coal Chamber), mások önmaguk paródiájává váltak (Limp Bizkit), miközben a Korn néha jobban, néha rosszabbul találja fel magát újra.

És van a kezdetekből még a Deftones, amely főleg Chino Moreno hol éteri, hol nyöszörgős énekstílusa miatt már az 1995-ös induláskor kilógott kicsit, a divathullám elcsendesedése után pedig nem önmaga paródiájává vált, hanem saját univerzumot teremtett. Annyira sajátot, hogy miközben a pályatársaik rendre megkapták a proli jelzőt, akiknek a zenéjére csak részeg tinik ugrálnak, a Deftones a közmegegyezés szerint legnagyobb klasszikus White Pony lemez megjelenése idején, 2000-ben még a metal bármilyen formáját széles ívben kerülők közt is megvetette a lábát.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Varga Judit választása

Nem világos, milyen színjáték bontakozik ki szemünk előtt, az pedig végképp homályos egyelőre, végül hogyan döntenek: megteszik-e a „visszautasíthatatlan” ajánlatot, az érintett a tisztesség maradéka megőrzését választja vagy elfogadja az eddiginél is gátlástalanabb kézitusa katonájának szerepét a hatalomért.

Közel kétmilliárd forint vízdíjat követel az állam Miskolctól, a város bérlakásait adta fedezetként

A magyar állam 2023 végén úgy kapta meg ingyen a rezsicsökkentés miatt milliárdos hiányt halmozó MiVíz Kft.-t 24 milliárd forintos vagyonával, hogy konszolidációt ígértek Miskolcnak. Erre nem került sor, idén nyáron viszont benyújtotta 1,8 milliárdos ki nem fizetett vízdíj számláját a városnak. A törlesztés fedezeteként egy 2,2 milliárd forintra értékelt önkormányzati bérlakásos társasházát adta zálogba a fideszes városvezetés.

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).