Film

Hová futnál?

Ruben Amar, Lola Bessis: Ezüst csillag

  • - ts -
  • 2025. szeptember 3.

Kritika

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Ilyet visel e film egyik főszereplőjének az apja is, de a hozzá (ti. a plecsnihez) fűződő viszony a sorsüldözött gyermek életének is kardinális pontja. A film egy polgárháborús jelenettel kezdődik, északi lovascsapat léptet a patak vizében, mint egy John Ford-filmben, a déliek a mezőn babrálnak elöltöltős puskáikkal… trombita harsan, ágyúszó hallik, a földön szanaszét testek hevernek. Aztán mindenki felcuhálódik lassan, egy Amerika-szerte szokásos megemlékezésen vagyunk, ahol a polgárháború nagyobb csatáinak valamelyikét játsszák újra beöltözött hagyományőrzők. Üzenet érkezett: az Egyesült Államok polgárai megadják a tiszteletet hőseiknek, az állam köp rájuk.

Huszonéves fekete nő az északiak kék uniformisában, a lova vén, a szemén kötés, azt hinnénk, kellék, pedig a valóság: egy félrement or­szág­úti ellenőrzés áldozataként vesztette el fél szemét, az állam szerint bűnöseként; erőszakosan lépett fel a rutinellenőrzést végző tisztviselővel szemben, aki csak védte magát, szépen le is csukják, a kórházi költségeit fizetheti a család, holnapra elúszik a ház, ha nem terem a bokorban ötvenezer dollár…

De az vessen először követ az államra, aki nem tudja értékelni, hogy a büntetése letöltése után traumafeldolgozó drámacsoport várja tárt karokkal az eltévedt bárányt. Ötvenezret sajna ők sem tudnak adni, nem is kéri tőlük senki, van ennél jobb megoldás. Bankot rabolni ük-ükanyu (titkon férfinak öltözött buffalo soldier, a legelső fekete katonanő) polgárháborús Coltjával, lőni már nem lehet vele, de a bankba tán még jó lesz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Varga Judit választása

Nem világos, milyen színjáték bontakozik ki szemünk előtt, az pedig végképp homályos egyelőre, végül hogyan döntenek: megteszik-e a „visszautasíthatatlan” ajánlatot, az érintett a tisztesség maradéka megőrzését választja vagy elfogadja az eddiginél is gátlástalanabb kézitusa katonájának szerepét a hatalomért.

Közel kétmilliárd forint vízdíjat követel az állam Miskolctól, a város bérlakásait adta fedezetként

A magyar állam 2023 végén úgy kapta meg ingyen a rezsicsökkentés miatt milliárdos hiányt halmozó MiVíz Kft.-t 24 milliárd forintos vagyonával, hogy konszolidációt ígértek Miskolcnak. Erre nem került sor, idén nyáron viszont benyújtotta 1,8 milliárdos ki nem fizetett vízdíj számláját a városnak. A törlesztés fedezeteként egy 2,2 milliárd forintra értékelt önkormányzati bérlakásos társasházát adta zálogba a fideszes városvezetés.

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).