Film

Hová futnál?

Ruben Amar, Lola Bessis: Ezüst csillag

  • - ts -
  • 2025. szeptember 3.

Kritika

Az Ezüst csillag egy amerikai katonai kitüntetés, afféle vitézségi érem, nagy csaták nagy hőseinek adják, 1932 óta.

Ilyet visel e film egyik főszereplőjének az apja is, de a hozzá (ti. a plecsnihez) fűződő viszony a sorsüldözött gyermek életének is kardinális pontja. A film egy polgárháborús jelenettel kezdődik, északi lovascsapat léptet a patak vizében, mint egy John Ford-filmben, a déliek a mezőn babrálnak elöltöltős puskáikkal… trombita harsan, ágyúszó hallik, a földön szanaszét testek hevernek. Aztán mindenki felcuhálódik lassan, egy Amerika-szerte szokásos megemlékezésen vagyunk, ahol a polgárháború nagyobb csatáinak valamelyikét játsszák újra beöltözött hagyományőrzők. Üzenet érkezett: az Egyesült Államok polgárai megadják a tiszteletet hőseiknek, az állam köp rájuk.

Huszonéves fekete nő az északiak kék uniformisában, a lova vén, a szemén kötés, azt hinnénk, kellék, pedig a valóság: egy félrement or­szág­úti ellenőrzés áldozataként vesztette el fél szemét, az állam szerint bűnöseként; erőszakosan lépett fel a rutinellenőrzést végző tisztviselővel szemben, aki csak védte magát, szépen le is csukják, a kórházi költségeit fizetheti a család, holnapra elúszik a ház, ha nem terem a bokorban ötvenezer dollár…

De az vessen először követ az államra, aki nem tudja értékelni, hogy a büntetése letöltése után traumafeldolgozó drámacsoport várja tárt karokkal az eltévedt bárányt. Ötvenezret sajna ők sem tudnak adni, nem is kéri tőlük senki, van ennél jobb megoldás. Bankot rabolni ük-ükanyu (titkon férfinak öltözött buffalo soldier, a legelső fekete katonanő) polgárháborús Coltjával, lőni már nem lehet vele, de a bankba tán még jó lesz.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.