Film

Határhelyzet

Kamir Aïnouz: Mézes szivar

  • 2021. december 15.

Kritika

Kamir Aïnouz francia rendezőnő nem tévesztendő össze a világsikerű Egy nő láthatatlan élete című film brazil rendezőjével, Karim Aïnouzzal, nincs is közük egymáshoz – hacsak az nem, hogy mindketten kabilok (igen, mint Zinedine Zidane).

A kabil berberek Algériának az arab többség által olykor elfogadott, olykor eltűrt, olykor üldözött kisebbsége, nem csoda, hogy mindig is jelentős számban hagyták el szülőföldjüket. Hiába a tökéletes alkalmazkodás, beilleszkedés, nyelvcsere, átvett szokások a Párizs jómódú elővárosában letelepedett családban, a film kamasz hőse, Selma, ha akarna, sem tudna szabadulni a hazátlanság generációkon át öröklődő traumájától. Pedig a fehér bőrű lány már Franciaországban született, tehát francia – mint azt az elit közgazdasági főiskola felvételiztető bizottsága megállapítja.

Selma tehát határhelyzetben van – és szenved tőle. Egyrészt a kamasz- és a felnőttkor határán, máris megfelelési kényszerekkel szembesülve, pedig nem csak kibontakoztatható képességeit, lehetséges életcéljait, de még saját testét, vonzalmait is csak most kezdi felfedezni. Másrészt két, egymásnak homlokegyenest ellentmondó értékrendnek nem csak határán, de ütközőpontján áll: korosztálya korláttalanul liberális, de iránytalan és értékrelativista, szülei viszont, ha tisztelik is, de már nem élik meg a megtartó tradíciót, amelynek nevében elvárásokat támasztanak lányukkal szemben. Mindez Algéria, a sosem látott, de minden gondolatban, gesztusban, döntésben jelen lévő óhaza 1991-es iszlamista fordulata után és az azt követő polgárháború idején.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.