Film

Határhelyzet

Kamir Aïnouz: Mézes szivar

  • 2021. december 15.

Kritika

Kamir Aïnouz francia rendezőnő nem tévesztendő össze a világsikerű Egy nő láthatatlan élete című film brazil rendezőjével, Karim Aïnouzzal, nincs is közük egymáshoz – hacsak az nem, hogy mindketten kabilok (igen, mint Zinedine Zidane).

A kabil berberek Algériának az arab többség által olykor elfogadott, olykor eltűrt, olykor üldözött kisebbsége, nem csoda, hogy mindig is jelentős számban hagyták el szülőföldjüket. Hiába a tökéletes alkalmazkodás, beilleszkedés, nyelvcsere, átvett szokások a Párizs jómódú elővárosában letelepedett családban, a film kamasz hőse, Selma, ha akarna, sem tudna szabadulni a hazátlanság generációkon át öröklődő traumájától. Pedig a fehér bőrű lány már Franciaországban született, tehát francia – mint azt az elit közgazdasági főiskola felvételiztető bizottsága megállapítja.

Selma tehát határhelyzetben van – és szenved tőle. Egyrészt a kamasz- és a felnőttkor határán, máris megfelelési kényszerekkel szembesülve, pedig nem csak kibontakoztatható képességeit, lehetséges életcéljait, de még saját testét, vonzalmait is csak most kezdi felfedezni. Másrészt két, egymásnak homlokegyenest ellentmondó értékrendnek nem csak határán, de ütközőpontján áll: korosztálya korláttalanul liberális, de iránytalan és értékrelativista, szülei viszont, ha tisztelik is, de már nem élik meg a megtartó tradíciót, amelynek nevében elvárásokat támasztanak lányukkal szemben. Mindez Algéria, a sosem látott, de minden gondolatban, gesztusban, döntésben jelen lévő óhaza 1991-es iszlamista fordulata után és az azt követő polgárháború idején.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.