Film

Határhelyzet

Kamir Aïnouz: Mézes szivar

  • 2021. december 15.

Kritika

Kamir Aïnouz francia rendezőnő nem tévesztendő össze a világsikerű Egy nő láthatatlan élete című film brazil rendezőjével, Karim Aïnouzzal, nincs is közük egymáshoz – hacsak az nem, hogy mindketten kabilok (igen, mint Zinedine Zidane).

A kabil berberek Algériának az arab többség által olykor elfogadott, olykor eltűrt, olykor üldözött kisebbsége, nem csoda, hogy mindig is jelentős számban hagyták el szülőföldjüket. Hiába a tökéletes alkalmazkodás, beilleszkedés, nyelvcsere, átvett szokások a Párizs jómódú elővárosában letelepedett családban, a film kamasz hőse, Selma, ha akarna, sem tudna szabadulni a hazátlanság generációkon át öröklődő traumájától. Pedig a fehér bőrű lány már Franciaországban született, tehát francia – mint azt az elit közgazdasági főiskola felvételiztető bizottsága megállapítja.

Selma tehát határhelyzetben van – és szenved tőle. Egyrészt a kamasz- és a felnőttkor határán, máris megfelelési kényszerekkel szembesülve, pedig nem csak kibontakoztatható képességeit, lehetséges életcéljait, de még saját testét, vonzalmait is csak most kezdi felfedezni. Másrészt két, egymásnak homlokegyenest ellentmondó értékrendnek nem csak határán, de ütközőpontján áll: korosztálya korláttalanul liberális, de iránytalan és értékrelativista, szülei viszont, ha tisztelik is, de már nem élik meg a megtartó tradíciót, amelynek nevében elvárásokat támasztanak lányukkal szemben. Mindez Algéria, a sosem látott, de minden gondolatban, gesztusban, döntésben jelen lévő óhaza 1991-es iszlamista fordulata után és az azt követő polgárháború idején.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.