Kiállítás

Kozmikus dramaturgia

A Merkúr pereme

Kritika

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

Bodonyi Emőke kurátori vezetésével a Merkúr nem csak bolygóként, hanem szimbolikus entitásként mutatkozik itt meg. Bodonyi célja a tudományos ismeretek és a mitológiai jelentésrétegek párbeszédbe állítása, ami már a kiállítás első enteriőrjében nyilvánvaló: a fények, a hanghatások és a térbeli installációk együtt teremtenek egyfajta „kozmikus dramaturgiát”. A festmények és grafikai munkák a Merkúr távoli és titokzatos világát vizualizálják, miközben a színek és formák vibrálása a bolygó intenzív hőmérsékleti kontrasztjait idézi. Az interaktív elemek, a kinetikus és hanginstallációk lehetővé teszik, hogy a néző ne pusztán szemlélő legyen, hanem maga is a tér részesévé váljon.

A bolygóhoz fűződő tudományos felfedezéseket a mitológiai „híd” és a közvetítő szerep szimbolikájával kapcsolja össze a tárlat. Inspirációként egy 2018-ban indított űrmisszió szolgált, a szonda a tervek szerint 2025 végén áll a bolygó körüli pályára, és az idén harmadik alkalommal ad fotókat és adatokat erről a Földről szabad szemmel is látható égitestről. Már az ókori görögök is figyelemmel kísérték a naponta kétszer, hajnalban és naplementekor észlelhető planétát, amely gyors mozgása miatt kapta a nevét a görög istenek hírvivőjének, Hermésznek a római megfelelőjéről, Mercuriusról. A kereskedők, utazók védelmezője minden olyan tevékenység istene is, amelyhez leleményesség, ötletesség, jó rábeszélőkészség kell. Merkúr a bölcsesség és tudás hordozója, de trükkös, cseles, intellektuális figura is. Attribútumai közé tartozik a szárnyas saru és kalap mellett a kígyó formájú bot, a spiritualitás és gyógyulás jelképei. Szabadon jár-kel az égi és a földi szférák közt, így viszi az üzeneteket az istenek és az emberek, élők és holtak között. Feladatai közé tartozik az egyensúlyteremtés, és a világban ható ellentétek kiegyenlítése. (Szép feladat ez a művészetnek is.)

A tárlaton 11 szentendrei kötődésű kortárs művész – Csontó Lajos, Deim Balázs, Fodor János, Lois Viktor, Martin Henrik, Márkus Péter, Nagy Barbara, Pacsika Rudolf, Richter Sára, Szűcs Márk és Vincze Ottó – munkái láthatók. A kiállítás tereit betöltő művek, festmények, szobrok, fotók, valamint hanganyagok és videóinstallációk izgalmasan keveredő világot hoznak létre. Az anyag egyik legerősebb vonása a rétegzett narratíva. A mitológiai réteg Hermész/Mercurius jelképeit, a gyorsaságot, a közvetítést, a határátlépést idézi fel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?