Kiállítás

Kozmikus dramaturgia

A Merkúr pereme

Kritika

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

Bodonyi Emőke kurátori vezetésével a Merkúr nem csak bolygóként, hanem szimbolikus entitásként mutatkozik itt meg. Bodonyi célja a tudományos ismeretek és a mitológiai jelentésrétegek párbeszédbe állítása, ami már a kiállítás első enteriőrjében nyilvánvaló: a fények, a hanghatások és a térbeli installációk együtt teremtenek egyfajta „kozmikus dramaturgiát”. A festmények és grafikai munkák a Merkúr távoli és titokzatos világát vizualizálják, miközben a színek és formák vibrálása a bolygó intenzív hőmérsékleti kontrasztjait idézi. Az interaktív elemek, a kinetikus és hanginstallációk lehetővé teszik, hogy a néző ne pusztán szemlélő legyen, hanem maga is a tér részesévé váljon.

A bolygóhoz fűződő tudományos felfedezéseket a mitológiai „híd” és a közvetítő szerep szimbolikájával kapcsolja össze a tárlat. Inspirációként egy 2018-ban indított űrmisszió szolgált, a szonda a tervek szerint 2025 végén áll a bolygó körüli pályára, és az idén harmadik alkalommal ad fotókat és adatokat erről a Földről szabad szemmel is látható égitestről. Már az ókori görögök is figyelemmel kísérték a naponta kétszer, hajnalban és naplementekor észlelhető planétát, amely gyors mozgása miatt kapta a nevét a görög istenek hírvivőjének, Hermésznek a római megfelelőjéről, Mercuriusról. A kereskedők, utazók védelmezője minden olyan tevékenység istene is, amelyhez leleményesség, ötletesség, jó rábeszélőkészség kell. Merkúr a bölcsesség és tudás hordozója, de trükkös, cseles, intellektuális figura is. Attribútumai közé tartozik a szárnyas saru és kalap mellett a kígyó formájú bot, a spiritualitás és gyógyulás jelképei. Szabadon jár-kel az égi és a földi szférák közt, így viszi az üzeneteket az istenek és az emberek, élők és holtak között. Feladatai közé tartozik az egyensúlyteremtés, és a világban ható ellentétek kiegyenlítése. (Szép feladat ez a művészetnek is.)

A tárlaton 11 szentendrei kötődésű kortárs művész – Csontó Lajos, Deim Balázs, Fodor János, Lois Viktor, Martin Henrik, Márkus Péter, Nagy Barbara, Pacsika Rudolf, Richter Sára, Szűcs Márk és Vincze Ottó – munkái láthatók. A kiállítás tereit betöltő művek, festmények, szobrok, fotók, valamint hanganyagok és videóinstallációk izgalmasan keveredő világot hoznak létre. Az anyag egyik legerősebb vonása a rétegzett narratíva. A mitológiai réteg Hermész/Mercurius jelképeit, a gyorsaságot, a közvetítést, a határátlépést idézi fel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.