Kiállítás

Kozmikus dramaturgia

A Merkúr pereme

Kritika

E csoportos kiállítás nem csupán egy csillagászati vagy mitológiai témát feldolgozó tárlat, sokkal inkább intellektuális és érzéki kaland, amely a tudomány és a művészet határmezsgyéjére vezet.

Bodonyi Emőke kurátori vezetésével a Merkúr nem csak bolygóként, hanem szimbolikus entitásként mutatkozik itt meg. Bodonyi célja a tudományos ismeretek és a mitológiai jelentésrétegek párbeszédbe állítása, ami már a kiállítás első enteriőrjében nyilvánvaló: a fények, a hanghatások és a térbeli installációk együtt teremtenek egyfajta „kozmikus dramaturgiát”. A festmények és grafikai munkák a Merkúr távoli és titokzatos világát vizualizálják, miközben a színek és formák vibrálása a bolygó intenzív hőmérsékleti kontrasztjait idézi. Az interaktív elemek, a kinetikus és hanginstallációk lehetővé teszik, hogy a néző ne pusztán szemlélő legyen, hanem maga is a tér részesévé váljon.

A bolygóhoz fűződő tudományos felfedezéseket a mitológiai „híd” és a közvetítő szerep szimbolikájával kapcsolja össze a tárlat. Inspirációként egy 2018-ban indított űrmisszió szolgált, a szonda a tervek szerint 2025 végén áll a bolygó körüli pályára, és az idén harmadik alkalommal ad fotókat és adatokat erről a Földről szabad szemmel is látható égitestről. Már az ókori görögök is figyelemmel kísérték a naponta kétszer, hajnalban és naplementekor észlelhető planétát, amely gyors mozgása miatt kapta a nevét a görög istenek hírvivőjének, Hermésznek a római megfelelőjéről, Mercuriusról. A kereskedők, utazók védelmezője minden olyan tevékenység istene is, amelyhez leleményesség, ötletesség, jó rábeszélőkészség kell. Merkúr a bölcsesség és tudás hordozója, de trükkös, cseles, intellektuális figura is. Attribútumai közé tartozik a szárnyas saru és kalap mellett a kígyó formájú bot, a spiritualitás és gyógyulás jelképei. Szabadon jár-kel az égi és a földi szférák közt, így viszi az üzeneteket az istenek és az emberek, élők és holtak között. Feladatai közé tartozik az egyensúlyteremtés, és a világban ható ellentétek kiegyenlítése. (Szép feladat ez a művészetnek is.)

A tárlaton 11 szentendrei kötődésű kortárs művész – Csontó Lajos, Deim Balázs, Fodor János, Lois Viktor, Martin Henrik, Márkus Péter, Nagy Barbara, Pacsika Rudolf, Richter Sára, Szűcs Márk és Vincze Ottó – munkái láthatók. A kiállítás tereit betöltő művek, festmények, szobrok, fotók, valamint hanganyagok és videóinstallációk izgalmasan keveredő világot hoznak létre. Az anyag egyik legerősebb vonása a rétegzett narratíva. A mitológiai réteg Hermész/Mercurius jelképeit, a gyorsaságot, a közvetítést, a határátlépést idézi fel.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

„Elérve a tehéncsorda által hagyott sárnyomokat balra fordulunk” – ilyen egy hétvégi túra Székelyudvarhely környékén

Két napot teljesítettünk a Via Transilvanica székelyföldi szakaszából, Farkaslakáról Székelyudvarhelyre, onnan pedig Homoródszentmártonig gyalogoltunk. Felmásztunk Jézus fejébe, pásztorkutyákkal barátkoztunk, és még egy szüreti felvonulásba is belecsöppentünk. A közel 50 kilométeres út során más túrázókkal alig, medvékkel viszont szerencsére egyáltalán nem találkoztunk.

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.