200 miliós segélyhitel-programot indít Magyarország Csádban

  • Narancs.hu/MTI
  • 2024. szeptember 9.

Külpol

Nagykövetséget is nyitunk az országban. 

Magyarország a védelem, a gazdaság és az oktatás területét is átfogó stratégiai együttműködést épít fel Csáddal, tovább erősítve az ország stabilizáló szerepét a Száhel-övezetben – jelentette be a tárca közlése szerint Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter hétfőn Budapesten.

A tárcavezető a csádi kollégájával, Abderrahmán Kulamallahhal közös sajtóértekezletén a közép-afrikai ország elnökének látogatását történelmi jelentőségűnek minősítette, kiemelve, hogy ilyenre korábban soha nem volt példa. „Két olyan országról van szó, amelyek nagyon ügyelnek a szuverenitásuk megtartására, két olyan országról, amelyek egyértelműen kiállnak a béke mellett. Két olyan ország, amely egyértelműen vallja, hogy a háborús konfliktusokat nem fegyverrel, hanem tárgyalásokkal lehet és kell megoldani” – sorolta.

Tájékoztatása szerint Magyarország készen áll arra, hogy 150-200 millió euró értékű kötött segélyhitel-programot indítson Csád számára, amelynek keretében hazai cégek dolgozhatnak a mezőgazdasági és élelmiszeripari szektor erősítésén, illetve a vízellátás, az oktatás és a digitalizáció fejlesztésén. Emellett a Hungary Helps egymillió dollárnyi értékben segélyprogramot indít a fertőzések terjedésének megelőzése és az egészségügyi ellátás javítása céljából. 

 
Abderrahmán Kulamallah csádi külügyminiszter (b) és Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (j) tárgyal Budapesten, a minisztériumban 2024. szeptember 6-án. MTI/Lakatos Péter
 

A miniszter kitért arra is, hogy a magyar kormány kezdeményezte, hogy az Európai Unió az úgynevezett Európai Békekeretből folyósítson 14 millió eurós támogatást a csádi védelmi kapacitások fejlesztésére.

Kitért arra is, hogy évente huszonöt csádi hallgató tanulhat majd ösztöndíjjal a magyar egyetemeken, ami az emberek közötti kapcsolatok fejlődése szempontjából is fontos. „És annak érdekében, hogy a személyes jelenlétünk is a lehető leghatékonyabb legyen, úgy döntöttünk, hogy a n'djamenai diplomáciai képviseletünket nagykövetséggé fejlesztjük (...) ami segítséget jelent abban, hogy a gazdasági, az oktatási és a katonai együttműködési lábát ennek a stratégiai partnerségnek a lehető leghatékonyabban tudjuk majd fejleszteni”  közölte.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.