A kínai járványügyi vezető szerint félreértették, amikor a vakcinák hatékonyságáról beszélt

  • narancs.hu
  • 2021. április 12.

Külpol

Pusztán tudományos felvetést tett az oltások hatékonyságáról.

Félreértésnek nevezte azokat a sajtójelentéseket a kínai járványügyi központ vasárnap, melyek szerint a központ vezetője elismerte, hogy a kínai fejlesztésű vakcinák alacsony hatékonysággal védenek a koronavírussal szemben – jelentette a Global Times kínai lap.

Kao Fu, a kínai járványügyi központ vezetője a lapnak adott interjúban elmondta: tudósok világszerte megbeszéléseket folytatnak az oltóanyagok hatásosságáról. Az egyes sajtóorgánumok és közösségi média felhasználók által szerinte félreértelmezett, szombati nyilatkozatában ő pusztán egy tudományos felvetést tett arra vonatkozóan, hogy a hatásosság javítása érdekében módosításokat alkalmazhatnak az oltási folyamatban, illetve felmerülhet a különböző vakcinák egymást követő beadása is, mint lehetőség.

"A világon elérhető összes oltóanyag esetenként magas, esetenként pedig alacsony arányban nyújt védelmet. A világ tudósainak fontolóra kell venniük azt a kérdést, hogy hogyan javítható a hatásosságuk."

A kínai járványügyi központ vezetője szombaton egy, a délnyugat-kínai Csengtuban tartott sajtótájékoztatón beszélt arról, hogy hivatalosan fontolgatják a különböző technológiai gyártósorokon készült különböző védőoltások használatát az immunizációs folyamatban. Leszögezte, a cél, hogy az intézkedés célja az oltási folyamat minél jobbá tétele, ennek érdekében pedig számba veszik annak a lehetőségét is, hogy változtatnak az adagok számán és az adagok beadása között eltelt időn.

Kao Fu a Global Times-nak adott interjúban hangsúlyozta, ha a vakcinafejlesztés hagyományos útját követik, nem állhatott volna rendelkezésre egy éven belül oltóanyag a koronavírussal szemben. "A tudósok világszerte alig néhány hónap leforgása alatt fejlesztettek ki védőoltásokat a Covid-19 ellen, amire először fordult elő a világ történetében." Hozzátette, még számos tudományos kérdés vár a megválaszolásra.

Kínában eddig négy hazai fejlesztésű vakcina kapott feltételes piaci engedélyt a kínai egészségügyi hatóságoktól. Az eddig közölt adatok alapján mind a négy védőoltás megfelel az Egészségügyi Világszervezet (WHO) által megkövetelt, 50 százalék feletti hatásossági rátának.

Kína azt tűzte ki célul, hogy júniusig 560 millió ember, vagyis az ország lakosságának több mint egyharmada – kapja meg a koronavírus elleni védőoltást. A kínai egészségügyi hatóságok mindazonáltal vasárnap felszólították a helyi kormányzatokat, hogy függesszék fel a lakosság "kötelezően előírt" beoltását, miután egyes városokból erről szóló hírek érkeztek. Az egészségügyi hatóságok, bár biztatják az embereket a védőoltások felvételére, hangsúlyozták, hogy az emberek akaratát tiszteletben kell tartani. Szombatig Kína szerte több mint 164 millió adag védőoltást adtak már be a lakosság körében.

(MTI)

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.