A sárgamellényesek szerint a Notre-Dame leégése elhomályosítja a követeléseiket

  • Narancs.hu/MTI
  • 2019. április 20.

Külpol

Könnygázt vetettek be a sárgamellényes tüntetőkkel szemben a legújabb szombati tüntetésen a párizsi rendőrök, kora délutánig 126 embert vettek őrizetbe a hatóságok. Több tiltakozó kifogásolta, hogy a Notre-Dame székesegyház újjáépítésének ügye elhomályosítja a mozgalom követeléseit.

Több ezer ember vonult a fővárosban a pénzügyminisztérium épületétől a Köztársaság teréig. Helyenként a demonstrálók útakadályokat gyújtottak fel, de a lángokat a tűzoltók hamar eloltották. 
A tüntetők a magas adók és a gazdasági egyenlőtlenségek ellen tiltakoztak Párizsban és környékén, illetve más francia városokban.

A nagyrészt békés megmozdulásokon több helyen felszínre került az elégedetlenség azzal kapcsolatban, hogy a tűzvészben megrongálódott Notre-Dame székesegyház újjáépítésére irányuló erőfeszítések háttérbe szorítják a sárgamellényesek követeléseit.

A mozgalom már sorozatban a 23. szombaton szervez demonstrációkat Emmanuel Macron államfő gazdaságpolitikája ellen. Több aktivistát most már az is dühíti, hogy francia milliárdosok pár nap alatt egymilliárd eurót ajánlottak fel a Notre-Dame helyreállításának támogatására, míg a sárgamellényesek követeléseit továbbra sem teljesítik, és rengeteg ember napi megélhetési gondokkal küzd.

Macron kedd este, a Notre-Dame-ban pusztító tűz utáni napon tartott televíziós beszédében közölte, hogy határozatlan időre elnapolja a jobb életkörülményekért hónapok óta tüntető sárgamellényesek mozgalmának hatására tervezett intézkedések bejelentését. „Most nem ennek van az ideje” - mondta, miután bejelentette, hogy Franciaország öt éven belül újjáépíti a Notre-Dame székesegyházat.

Nem most először került a teljes pusztulás közelébe a Notre-Dame

A székesegyházon sokat kellett dolgozni, hogy a mostani tűz előtti állapotáig eljusson, ráadásul két világháborút is megélt.

Figyelmébe ajánljuk

Köszönjük meg a Fidesznek a sok-sok leleplezést!

A Fidesz számára úgy kell a titkos terveket szövő ellenség leleplezése, mint a levegő: egyszerre mutat rá az ellenség vélt szándékaira, és tereli el a figyelmet önmaga alkalmatlanságáról. De hogyan lehet leleplezni hetente valamit, amit már mindenki tud? Hányféle leleplezés van? És hogy jön ide a konyhában ügyködő Magyar Péter? Ezt fejtettük meg.

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.