Donald Trump ismét arról beszélt, hogy magas vámokat vet ki az Európai Unióra

  • narancs.hu
  • 2025. február 27.

Külpol

Szijjártó Péter pedig megvédte az Európára nézve káros terveket.

Az amerikai elnök szerdán ismét bejelentette, hogy 25%-os vámtarifát fog kivetni az Európai Unióból érkező importtermékekre, különösen az autóiparra. Mindezt az első kabinetülésen mondta el, amelyen Elon Musk milliárdos is részt vett – írja a Financial Times.

Trump egyenesen azt hangoztatta, hogy az EU csak azért jött létre, hogy meggyengítse az Egyesült Államokat, mivel a blokk nem engedi be az amerikai autókat és mezőgazdasági termékeket. „Az EU-t azért hozták létre, hogy minket átverjenek. És ezt sikeresen meg is tették” – mondta. Azt ígérte, az új vámokat hamarosan hivatalosan is bejelenti, és az autók mellett egyéb árukra is vonatkoznának.

Az Európai Bizottság gyorsan reagált, jelezve, hogy „határozottan és azonnal” válaszolni fog minden indokolatlan kereskedelmi vámra. Az intézkedés növelheti egy szélesebb körű transzatlanti kereskedelmi háború kockázatát, amely mindkét fél gazdaságát súlyosan érintheti.

Trump emellett Kanadára és Mexikóra is hasonló vámokat tervez kivetni az illegális bevándorlás és a fentanil-csempészet megfékezése érdekében, de még ezek az intézkedések sem léptek életbe. Az elnök megismételte korábbi vádjait az EU ellen,

A piacok is reagáltak Trump kijelentéseire: az euró 0,2%-kal gyengült a dollárral szemben, 1,049 dolláros árfolyamra süllyedve.

Szijjártó Péter válaszul nekirontott Ursula von der Leyennek

„Tavaly november óta az egész világ tudja, hogy az Egyesült Államokban patrióta elnököt választottak. Az egész világ, így Brüsszel s benne a von der Leyen vezette Európai Bizottság is pontosan tudta, hogy Donald Trump kiegyensúlyozott kereskedelmi viszonyokat akar. Brüsszelben pontosan tudták azt is, hogy ha nem tesznek semmit, akkor Washington vámokat fog bevezetni” – írta Szijjártó Péter a közösségi oldalán. Szerinte Brüsszelben „alkalmatlanok és főleg gyávák”, mert „nyolc éven keresztül szidalmazták Donald Trumpot s most nem mertek, nem mernek a szeme elé kerülni.” Szijjártó hosszan ekézi az „Ursula von der Leyen-féle vezetést”, és kijelenti, egyszerű lett volna Trumppal megegyezni: „csak pár intézkedésre, csak pár gesztusra lett volna szükség. Mi tettünk is javaslatot: az Európai Uniónak le kellett volna csökkentenie az amerikai autók Európába irányuló eladásának vámját 10%-ról 2,5%, mert pont ekkora vám terheli az európai autók Amerikába történő eladását.”

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.