Parlamenti választás Németországban

A tét a demokrácia

Külpol

A szélsőjobboldali AfD a második helyen végzett a német parlamenti választásokon. A szavazók közel négy­ötöde azonban demokratikus pártokra szavazott.

Megoldjuk! – hányszor idézték később gúnyosan és számon kérőn a szlogent, amely a 2010-es években ígéretként lebegett Németország egén! Nagy kár, hogy az amúgy jóindulatú néni, aki megfogalmazta e reményt, nem sokat tett annak beváltására. Inkább tetézte a bajokat. Történetesen ő volt a kancellár, de nem szabad mindent a nyakába varrni: a semmittevésben, a problémák elkenésében buzgón támogatta a liberális politikai elit. Feltehető a kérdés, mennyiben felelős az ország vezető rétege azért, hogy demagógok lovagolhatták meg a valós problémákat és a politikai tudatlanságot.

Elterjedt itteni kifejezéssel élve a polgári és baloldali pártok egy ideje felhúzták a „tűzfalat” a populista veszély elhárítására. Csakhogy a lángok már magasra csapnak; a fal másik oldalán a választópolgárok egyötöde áll, lármázva vagy meglapulva. Már az alábbiakban bemutatott lista láttán is csodálatos, hogy a németek jelentős többsége nem a radikálisan migránsellenes Alternatíva Németországért (AfD) nevű pártot támogatta. A többség elsősorban értékelvűen választott: közel 80 százalékuk demokratikus pártokra, végeredményben a demokráciára szavazott. Legalábbis nemzetközi összehasonlításban ez nem lebecsülendő. Irigyelhetik másutt az 1990 óta legmagasabb, 83,5 százalékos választási részvételt is.

Az AfD-ről nem alaptalanul feltételezhető, hogy kormányra jutása esetén hozzálátna a liberális demokrácia – márpedig másmilyen nincs is – lebontásához. Ennek egyik és hibátlan kritériuma a médiához való viszony. Tűri-e egy politikai erő a kritikát, vagy hatalomra jutása esetén maga alá gyűri a média minél nagyobb részét és különösen a közszolgálati csatornákat? Az AfD rendszerkritikájának is fontos része a fellépés a média „hazugságai” ellen. A problémát, amire a párt elnöknője Budapesten is panaszkodott, a magyar kormányfőnek réges-rég sikerült kiküszöbölnie.

Szálem alejkum!

Az elmúlt tíz évben sorozattá gyarapodott merényletek közös jellemzője, hogy borult égből villámcsapásként érkeznek. Valószínű, hogy bekövetkeznek, de kiszámíthatatlan, hol és mikor. Áldozataik nem célirányosan, hanem véletlenszerűen választódnak ki. Csak abban az értelemben következetesek, hogy nagy valószínűséggel – bár távolról sem bizonyosan – „hitetleneket” sújtanak. A tettesek saját elhatározásból, nem pedig iszlamista terrorszervezet tagjaként cselekednek.

A sort egy tunéziai menekült nyitotta meg Berlinben 2016 decemberében, amikor kamionnal a karácsonyi vásárba hajtott (12 halott, 50 körüli sérült), majd egy elutasított palesztin menedékkérő folytatta késsel a kezében egy hamburgi szupermarketben 2017-ben (1 halott, 6 sérült). Nem számítva egy testi sértésért korábban már elítélt húszéves szír akcióját 2020-ban, aki szintén vallási, közelebbről homofób indíttatásból támadt egy homoszexuális párra Drezdában – egyiküket megölte, a másikat súlyosan megsebesítette –, néhány év szünet következett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.