Parlamenti választás Németországban

A tét a demokrácia

Külpol

A szélsőjobboldali AfD a második helyen végzett a német parlamenti választásokon. A szavazók közel négy­ötöde azonban demokratikus pártokra szavazott.

Megoldjuk! – hányszor idézték később gúnyosan és számon kérőn a szlogent, amely a 2010-es években ígéretként lebegett Németország egén! Nagy kár, hogy az amúgy jóindulatú néni, aki megfogalmazta e reményt, nem sokat tett annak beváltására. Inkább tetézte a bajokat. Történetesen ő volt a kancellár, de nem szabad mindent a nyakába varrni: a semmittevésben, a problémák elkenésében buzgón támogatta a liberális politikai elit. Feltehető a kérdés, mennyiben felelős az ország vezető rétege azért, hogy demagógok lovagolhatták meg a valós problémákat és a politikai tudatlanságot.

Elterjedt itteni kifejezéssel élve a polgári és baloldali pártok egy ideje felhúzták a „tűzfalat” a populista veszély elhárítására. Csakhogy a lángok már magasra csapnak; a fal másik oldalán a választópolgárok egyötöde áll, lármázva vagy meglapulva. Már az alábbiakban bemutatott lista láttán is csodálatos, hogy a németek jelentős többsége nem a radikálisan migránsellenes Alternatíva Németországért (AfD) nevű pártot támogatta. A többség elsősorban értékelvűen választott: közel 80 százalékuk demokratikus pártokra, végeredményben a demokráciára szavazott. Legalábbis nemzetközi összehasonlításban ez nem lebecsülendő. Irigyelhetik másutt az 1990 óta legmagasabb, 83,5 százalékos választási részvételt is.

Az AfD-ről nem alaptalanul feltételezhető, hogy kormányra jutása esetén hozzálátna a liberális demokrácia – márpedig másmilyen nincs is – lebontásához. Ennek egyik és hibátlan kritériuma a médiához való viszony. Tűri-e egy politikai erő a kritikát, vagy hatalomra jutása esetén maga alá gyűri a média minél nagyobb részét és különösen a közszolgálati csatornákat? Az AfD rendszerkritikájának is fontos része a fellépés a média „hazugságai” ellen. A problémát, amire a párt elnöknője Budapesten is panaszkodott, a magyar kormányfőnek réges-rég sikerült kiküszöbölnie.

Szálem alejkum!

Az elmúlt tíz évben sorozattá gyarapodott merényletek közös jellemzője, hogy borult égből villámcsapásként érkeznek. Valószínű, hogy bekövetkeznek, de kiszámíthatatlan, hol és mikor. Áldozataik nem célirányosan, hanem véletlenszerűen választódnak ki. Csak abban az értelemben következetesek, hogy nagy valószínűséggel – bár távolról sem bizonyosan – „hitetleneket” sújtanak. A tettesek saját elhatározásból, nem pedig iszlamista terrorszervezet tagjaként cselekednek.

A sort egy tunéziai menekült nyitotta meg Berlinben 2016 decemberében, amikor kamionnal a karácsonyi vásárba hajtott (12 halott, 50 körüli sérült), majd egy elutasított palesztin menedékkérő folytatta késsel a kezében egy hamburgi szupermarketben 2017-ben (1 halott, 6 sérült). Nem számítva egy testi sértésért korábban már elítélt húszéves szír akcióját 2020-ban, aki szintén vallási, közelebbről homofób indíttatásból támadt egy homoszexuális párra Drezdában – egyiküket megölte, a másikat súlyosan megsebesítette –, néhány év szünet következett.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.