Egyre több légitársaság tiltja be a laptopozást

  • narancs.hu
  • 2017. március 21.

Külpol

A nagyobb elektromos eszközökbe rejthető bombáktól tartanak.

Az Egyesült Államok megtiltotta a nagyobb elektronikai eszközök használatát a személyszállító repülőgépek utastérben, nyolc muszlim többségű ország légitársaságai érintettek. Pár órával később a BBC már arról ír, hogy a tengerentúli példát követve a brit kormány is hasonló tiltások bevezetését tervezi.

Az amerikai belbiztonsági szolgálat közlése szerint a nagyobb elektronikai eszközökbe bombát rejthetnek a terroristák, ezért betiltják a táblagépek, laptopok, fényképezőgépek, kamerák, DVD-lejátszók és elektromos játékok fedélzeti használatát; ezeken a járatokon csak a poggyászban lehet feladni ezeket. A telefonok kivételt jelentenek.

A kilenc érintett légitársaság napi ötven járatot indít a Közel-Kelet, Törökország és Észak-Afrika legforgalmasabb repülőtereiről az Egyesült Államokba. Többek között marokkói, török, jordán, egyiptomi és szaúd-arábiai repterek érintettek.

A tiltást azzal indokolta a belbiztonsági szolgálat, hogy a hírszerzés információi alapján  a kereskedelmi repülőgépjáratok továbbra is terrorista csoportok célpontjai között szerepelnek. A BBC szakértője szerint elképzelhető, hogy a hírszerzés tudomására jutott egy robbantásos terrorista akció forgatókönyve.

Tavaly Szomáliában történt egy olyan eset, amikor egy szélsőséges csoport laptopnak álcázott bombát robbantott fel az utastérben: a detonáció lyukat is ütött a gép oldalán, de a pilóta le tudta tenni a gépet, mert még nem repült annyira magasan.

A török kormány élesen kritizálta a tiltást, és felszólította Washingtont annak visszavonására.

Egyébként az érintett országok túlnyomó többségével az Egyesült Államok baráti viszonyt ápol, úgyhogy feltehetően nem lesz népszerű az új szabályozás, főleg, hogy a diplomaták és üzletemberek így nem tudnak dolgozni az út alatt.

(BBC)

Figyelmébe ajánljuk

Csődközeli helyzetben billeg a BKV

28 milliárd forint hiányzik a BKV idei költségvetéséből a túléléshez. A közlekedési társaság adósságátütemezést kér, a jövő évi működéshez pedig a BKK-val 30 milliárdos hitelkeretre pályázna. Ráadásul mivel az igazgatósági és a felügyelő bizottsági tagok megbízatása lejárt, több hete törvénytelenül működik, ahogy a többi fővárosi cég is.