Erdélyi radikalizmus: Veszett ügyek

  • Ara-Kovács Attila
  • 1998. szeptember 17.

Külpol

A kibontakozó orosz válság láttán immáron talán a NATO is elszánja majd magát egyfajta újbóli balkáni beavatkozásra, miközben a kisebb - Európa és az orosz befolyás frontvonalára szorított - államok fokozódó idegességgel szemlélik az eseményeket. Romániában - és a hírek szerint Bulgáriában is - a parlament illetékes bizottságai bekérették a szakszolgálatok, jelesül a hírszerzés vezetőit, hadd világítsák meg számukra a látható és elképzelhető közeljövőt.
A kibontakozó orosz válság láttán immáron talán a NATO is elszánja majd magát egyfajta újbóli balkáni beavatkozásra, miközben a kisebb - Európa és az orosz befolyás frontvonalára szorított - államok fokozódó idegességgel szemlélik az eseményeket. Romániában - és a hírek szerint Bulgáriában is - a parlament illetékes bizottságai bekérették a szakszolgálatok, jelesül a hírszerzés vezetőit, hadd világítsák meg számukra a látható és elképzelhető közeljövőt.

Ha eddig a romániai káosz elsősorban a belpolitikai élet legfőbb bajának, az elnyomorodás közvetlen okának számított, mára előtérbe kerülnek nemzetbiztonsági dimenziói is. Bukarestben ma már egyre gyakrabban úgy teszik fel a kérdést: vajon meddig tűri még a lakosság a kilátástalanságot? Illetve a bajba került és újra a diktatúra gondolatával játszó Moszkva politikai szívóhatása milyen előre nem látható, közvetlen hatásokat gyakorolhat még az újrafogalmazódó erőviszonyokra? Mert ezek a viszonyok igencsak átalakulóban vannak itt, a szomszédságunkban.

A romániai szélsőséges ellenzék

például látványosan megnövelte befolyását, miközben a kormánypártok népszerűsége - külön-külön, de főként együtt - fokozatosan közelít a mélypont felé. A tényleges hatalom valamikori garanciája, az elnöki hivatal bénultan figyeli az eseményeket, miközben új erőre kapott Ion Iliescu, és vele együtt a Társadalmi Demokrácia Pártja, mely egyre inkább integrálni látszik korábbi szövetségeseinek - a Nagy Románia Párt és a Románok Nemzeti Egységpártja - teljes ideológiai szennyesét. A környezetnek - és főként Magyarországnak - komolyan fel kell készülnie egy olyan politikai helyzetre, melyben Bukarest újra szalonképtelenné válik a nemzetközi porondon, ami csak látszólag fogja tágítani külpolitikai mozgásterünket. Sokkal inkább megnöveli a régió biztonsági kockázatait, minthogy - némileg a mai szlovákiai kormánypolitikához hasonlóan, de kiegészülve a jellegzetes bukaresti középhatalmi ábrándokkal és a hozzájuk kapcsolódó agresszív katonapolitikai doktrínákkal - az említett tényezők úgy képzelik majd, hogy nekik mindent lehet.

A látványos csődért most először az összes koalíciós partner egyaránt okolható. A liberális párti pénzügyminiszter semmit sem tudott lefaragni azokból a kiadásokból, amelyekkel kapcsolatban pártja erre a választások előtt ígéretet tett. A privatizációval megbízott parasztpárti miniszter ugyanakkor képtelen volt megszabadítani az országot azon nagyvállalatoktól, amelyek évek óta apasztják a büdzsé - ma már csak virtuálisan létező - tartalékait. Hasonló szemrehányások illetik az ipari minisztert is, aki viszont a balközép Demokrata Párt álláspontját volt hivatva megjeleníteni a kabinet politikájában, ám működése épp azok körében okozta a legnagyobb csalódást, akiknek a támogatása a demokratákat a hatalom közelébe juttatta. Eddig sokan osztották azt a véleményt, hogy kiszámítható koalíciós politikát egyedül

a Romániai Magyar Demokrata Szövetség

(RMDSZ) követett. Messzemenően támogatta a reformintézkedéseket, ráadásul ideológiailag kevéssé megosztott tagságát - a magyarországi pozitív átalakítási tapasztalatokból okulva - sokkal könnyebb volt meggyőzni a megszorító intézkedések hasznosságáról, sőt nélkülözhetetlenségéről, mint azokat a románokat, akiknek nem volt honnan levonni hasonló tanulságokat. Meglehet, éppen ezért vált ismét a támadások legfőbb célpontjává és az eljövendő hatalmi harcok hivatkozásainak potenciális tárgyává az erdélyi magyarság pártja. A vele szemben megfogalmazódó nacionalista kritikák ma is éppoly alkalmassá teszik az indulat újbóli felkeltésére, mint korábban. Így nem csoda, hogy rajta keresztül igyekeznek most is megjeleníteni azt a negatív jövőképet, amely sok román szemében a reformokhoz és következményeikhez kötődik. Nem véletlen, hogy az úgynevezett bécsi döntés - azaz Észak-Erdély Magyarországhoz történt 1940-es visszacsatolásának - augusztusi évfordulóján Iliescuék ismét olyan hangulatot teremtettek az országban, mely a magyarellenesség klasszikus üzenetén túl főként a jelenlegi kormány által vitt reformpolitika elutasításának szándékát bizonyította. E vízióban a reform és a nyugati életforma mint afféle import jelenik meg, mely semmiben sem felel meg az al-Duna-táji nemzeti karakternek. Ilyen körülmények között életveszélyes az a játék, amelybe

az RMDSZ radikálisai

kezdtek azzal a nyilvánvaló szándékkal, hogy a zavaros időkben új helyzetet teremtenek, hogy ezzel visszahódítsák korábbi kezdeményezőszerepüket. Az elgondolás - bár eredetinek nem mondható - hordoz bizonyos logikát. Elvégre a jelzett radikalizmust mindig is az tartotta életben, hogy a politikai küzdelmek során román részről is hasonló radikális indulattal próbálták a magyar érdekeket lesöpörni az asztalról. Mindazonáltal a helyzethez igazodó azonos mentalitás és az eszközök azonossága is minősíti az RMDSZ radikális belső ellenzékének politikáját, ugyanakkor figyelmeztető lehet mindazok számára, akik rájuk kívánnak támaszkodni a kisebbségi jogok védelmének küzdelmében. Különösen akkor, ha ehhez nemzetközi asszisztenciát is kívánnak majdan szerezni. Az RMDSZ úgynevezett miniparlamentjének, a Szövetségi Küldöttek Tanácsának (SZTK) múlt hét végi ülésén azonban bebizonyosodott, hogy az egyre hangosabb népnemzetiek egyelőre nem sok erőt tudhatnak maguk mögött. Az SZKT leszavazta javaslatukat, mely lényegében a koalíció azonnali felmondására kötelezte volna a pártvezetést, illetve egy olyan politika meghirdetésére, amely a bukaresti pártharcok nívóján fogalmazta volna újra az erdélyi magyarok szembenállását azzal a kormánnyal, amely sok mindennel vádolható, azzal azonban nem, hogy nyíltan magyarellenes lenne. Ám ne feledjük: az erdélyi radikálisok ma már közel sincsenek abban a légüres politikai térben, amely helyzetüket az elmúlt négy esztendő során jellemezte, minthogy a Markó Béla eltávolításáért folytatott küzdelmükben messzemenően az

Orbán Viktor

vezette új magyar kormányra támaszkodhatnak. Hét végi alsócsernátoni úgynevezett nagygyűlésük ebben a vonatkozásban eloszlatott minden kételyt. A magyar külügyminiszter nyilatkozata, miszerint nem avatkoztak és nem fognak beavatkozni a kisebbségi pártok - így az RMDSZ - ügyeibe, épp ezért eléggé kétséges. Persze meglehet - és Martonyi Jánosról ez személy szerint feltételezhető is -, egyesek szívesen tekintenék meg nem történtnek az RMDSZ radikálisai és a Fidesz 1994 és 1998 között megalapozott bensőséges kapcsolatát, de e viszony dinamikája immáron egymaga is képes továbbgörgetni, életre galvanizálni e gyászos örökséget. Az alsócsernátoni összegyűltek mellesleg nagy és oktalan megszállottságuk folytán épp azt a két tényt próbálták mindenáron hangsúlyozni, melyek kompromittáló jellegéhez aztán végképp semmi kétség nem férhet. Az indokolt követelések közé keverték ismét a magyar állampolgárság alanyi jogon történő megadásának követelését minden olyan személy részére, aki a magyar nemzethez tartozik. Illetve gyorsan világgá kürtölték, hogy a budapesti kormányváltás után a szomszédságpolitikában a mérvadó mérce a konfrontáció kell hogy legyen. Más szóval, hogy a radikálisok minden kalandorakciója mögött szükségképp az Orbán-vezetés áll társtettesként. A romániai

koalíciós együttműködés

tétje egyébként nyilvánvalóan az a hajlandóság, amit Radu Vasile kabinetjének tanúsítania kellene a teljes körű magyar nyelvű oktatás ügyében; azaz be kellene váltania az RMDSZ-nek 1996 őszén tett koalíciós ígéretét, és egy magyar tannyelvű egyetemet kellene létrehoznia. Az említett SZKT-ülésen a többség arra a véleményre jutott, hogy szeptember 30-ig a kabinetnek döntenie kell erről; ellenkező esetben az RMDSZ tényleg el fogja hagyni a kormányt. Ez az álláspont persze azt is jelzi, hogy ebben a dologban az RMDSZ eléggé egységes, és szükségképp olyan álláspontot alakított ki, mely tagságának határozott véleményét tükrözi. Ez az álláspont azonban - valljuk be - nem mentes azoktól a hatásoktól sem, melyeket a radikálisok közvetett úton gyakoroltak a tagságra. Ha ez bekövetkeznék, milyen új helyzet megteremtésének felelősségét vállalná magára az RMDSZ? Mindenekelőtt meggyöngülne a kormány. Ezzel egyidejűleg a koalíciós pártokban felülkerekednének azok az igen befolyásos tényezők, amelyek ugyan sok mindenben szemben állnak a szélsőséges ellenzéki pártokkal, egyvalamiben azonban egyetértenek velük: egy olyan államban, mely alkotmányában is deklarálja, hogy egységes román nemzetállamként szemléli önmagát, kormánypozícióba sohasem kerülhet kisebbségi párt. Mi több, az efféle párt társadalmi jelenléte sem kívánatos, mint ahogy a kisebbségek léte is olyan anomália, melyet csak szűk történeti keretek között lehet tolerálni. Igaz, az ilyen kifejlet nemcsak a kisebbségi élet jövője szempontjából hozna végzetes változást, de hosszú időre ismét levenné a napirendről a - nem csak kisebbségi szempontból értékelhető - reformok ügyét is, tovább szélesítve ezzel azt a bizonytalansági zónát, melynek méreteire az aktuális oroszországi válság világít rá igazán. Az erdélyi magyarok pártja tehát egy olyan közeljövővel néz ma farkasszemet, melyben

nem térhet ki a döntés elől:

választania kell a saját maga által kitűzött egykori célok és a kormányért viselt felelősség között. E tekintetben persze mérlegelnie kell, hol vannak saját vágyainak, illetve az ország lehetőségeinek a határai. Ha kilép a kormányból, alighanem a román többség teszi majd felelőssé a reformok már most megjósolható bukásáért. Ha bennmarad a kormányban, a radikális magyar ellenzék kiáltja majd ki árulónak. Nem kétséges: perspektivikusan mindenképpen a kormány ügye a fontosabb. De a hatalmi helyzet ismeretében egyre többen teszik fel a kérdést Romániában, sőt az RMDSZ-ben is: lehet-e jó ügy az, ami máris veszett ügynek számít?

Ara-Kovács Attila

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.