Ezt kérdezhették Gruevszkitől a menedékjogi eljárásban
Nikola Gruevszki

Ezt kérdezhették Gruevszkitől a menedékjogi eljárásban

  • narancs.hu
  • 2018. november 19.

Külpol

Hiába bukott kormányfő valaki, az eljárásnak vannak kötelező elemei.

A menekültek védelmével is foglalkozó Helsinki Bizottság megpróbálta rekonstruálni, milyen kérdéseket kaphatott Nikola Gruevszki egykori macedón kormányfő a magyarországi menedékjogi eljárásban.

Mint írják, a menekültügyi meghallgatások azonban nagyon hasonlítanak egymáshoz. Vannak olyan kérdések, amelyeket mindenképpen fel kell tenni az ügyintézőnek. Ezeket valószínűleg a láthatóan különleges bánásmódot élvező macedón kérelmező sem kerülhette el. Sánta Szabolcs Miklós ügyvéd megpróbálta rekonstruálni, milyen is a típusos eljárás, és hogyan nézhet ki az egy macedón kérelmező esetében.

A teles anyagot itt lehet elolvasni, ebből emeltünk ki részleteket

(…)

Kérem, fejtse ki részletesen, miért hagyta el hazáját! Miért kér menekült státuszt?

Ez mikor történt?

Fellebbezett?

Hány évre ítélték el?

Át tudja adni az ítéletet?

(ügyintéző megjegyzése: a kérelmező megmutat a telefonján egy többoldalas, cirill betűvel, macedón nyelven írt dokumentumot)

Tájékoztatom, hogy a rendelkezésére álló dokumentumokat hivatali időben leadhatja az ügyfélszolgálatunkon, vagy e-mailben elküldheti az idekulddabizonyitekaidat [at] bah [dot] b-m [dot] hu e-mail címre. A tájékoztatást megértette?

Ha tudta, hogy ez bűncselekmény, akkor miért követte el?

(ügyintéző megjegyzése: a kérelmező sírva fakad)

Az ügyintéző 12:40-kor szünetet rendel el.

A meghallgatás 13:00-kor folytatódik.

(…)

Miért nem vonult börtönbe?

Mi történt ezután?

Miért pont a magyar követségre?

Kivel, kikkel beszélt ott?

Mit mondtak, miért van erre szükség?

Az embercsempésszel hol találkozott?

Tiranában mennyi időt töltött?

Mikor érkezett Szerbiába?

Az útja során érintett országokban miért nem nyújtott be menekültkénti elismerés iránti kérelmet?

Miért nem egy közelebbi biztonságos országba menekült?

(ügyintéző megjegyzése: a kérelmező sokáig nem szólal meg, láthatóan gondolkodik)

 

(…)

 

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.