Ezt kérdezhették Gruevszkitől a menedékjogi eljárásban
Nikola Gruevszki

Ezt kérdezhették Gruevszkitől a menedékjogi eljárásban

  • narancs.hu
  • 2018. november 19.

Külpol

Hiába bukott kormányfő valaki, az eljárásnak vannak kötelező elemei.

A menekültek védelmével is foglalkozó Helsinki Bizottság megpróbálta rekonstruálni, milyen kérdéseket kaphatott Nikola Gruevszki egykori macedón kormányfő a magyarországi menedékjogi eljárásban.

Mint írják, a menekültügyi meghallgatások azonban nagyon hasonlítanak egymáshoz. Vannak olyan kérdések, amelyeket mindenképpen fel kell tenni az ügyintézőnek. Ezeket valószínűleg a láthatóan különleges bánásmódot élvező macedón kérelmező sem kerülhette el. Sánta Szabolcs Miklós ügyvéd megpróbálta rekonstruálni, milyen is a típusos eljárás, és hogyan nézhet ki az egy macedón kérelmező esetében.

A teles anyagot itt lehet elolvasni, ebből emeltünk ki részleteket

(…)

Kérem, fejtse ki részletesen, miért hagyta el hazáját! Miért kér menekült státuszt?

Ez mikor történt?

Fellebbezett?

Hány évre ítélték el?

Át tudja adni az ítéletet?

(ügyintéző megjegyzése: a kérelmező megmutat a telefonján egy többoldalas, cirill betűvel, macedón nyelven írt dokumentumot)

Tájékoztatom, hogy a rendelkezésére álló dokumentumokat hivatali időben leadhatja az ügyfélszolgálatunkon, vagy e-mailben elküldheti az idekulddabizonyitekaidat [at] bah [dot] b-m [dot] hu e-mail címre. A tájékoztatást megértette?

Ha tudta, hogy ez bűncselekmény, akkor miért követte el?

(ügyintéző megjegyzése: a kérelmező sírva fakad)

Az ügyintéző 12:40-kor szünetet rendel el.

A meghallgatás 13:00-kor folytatódik.

(…)

Miért nem vonult börtönbe?

Mi történt ezután?

Miért pont a magyar követségre?

Kivel, kikkel beszélt ott?

Mit mondtak, miért van erre szükség?

Az embercsempésszel hol találkozott?

Tiranában mennyi időt töltött?

Mikor érkezett Szerbiába?

Az útja során érintett országokban miért nem nyújtott be menekültkénti elismerés iránti kérelmet?

Miért nem egy közelebbi biztonságos országba menekült?

(ügyintéző megjegyzése: a kérelmező sokáig nem szólal meg, láthatóan gondolkodik)

 

(…)

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Vezető és Megvezető

Ha valaki megnézi a korabeli filmhíradókat, azt látja, hogy Hitlerért rajongtak a németek. És nem csak a németek. A múlt század harmincas éveinek a gazdasági válságból éppen csak kilábaló Európájában (korántsem csak térségünkben) sokan szerettek volna egy erőt felmutatni képes vezetőt, aki munkát ad, megélhetést, sőt jólétet, nemzeti öntudatot, egységet, nagyságot – és megnevezi azokat, akik miatt mindez hiányzik.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.

Hallják, hogy dübörgünk?

A megfelelően lezárt múlt nem szólhat vissza – ennyit gondolnak történelmünkről azok a politikai aktorok, akik országuk kacskaringós, rejtélyekben gazdag, ám forrásokban annál szegényebb előtörténetét ideológiai támaszként szeretnék használni ahhoz, hogy legitimálják jelenkori uralmi rendszerüket, amely leg­inkább valami korrupt autokrácia.

Próbaidő

Az eredetileg 2010-es kötet az első, amelyet a szerző halála óta kézbe vehettünk, immár egy lezárt, befejezett életmű felől olvasva. A mű megjelenésével a magyar nyelvű regénysorozat csaknem teljessé vált. Címe, története, egész miliője, bár az újrakezdés, újrakapcsolódás kérdéskörét járja körül, mégis mintha csak a szerzőt, vele együtt az életet, a lehetőségeket búcsúztatná.