Fitneszedző volt a Putyin-ellenes légió vezetője

  • narancs.hu
  • 2023. május 31.

Külpol

Állítja, drónfelderítő rendszerük, aknavetőik, páncélozott járműveik is vannak.

A Szabadságot Oroszországnak Légió vezetője 49 éves, fedőneve Caesar, az oroszországi Szocsiban született, húsz évig fitneszedző volt, és több Putyin-ellenes fegyveres csoporthoz is csatlakozott már. Oroszországban körözik, családja Ukrajnában van.

Az általa vezetett légió vállalta magára a múlt heti belgorodi támadást, amikor az orosz hadsereget az Ukrajnával szomszédos területen teherautóval, péncálozott járművekkel felszerelt csapatok támadták meg – az orosz tájékoztatás szerint ukrán nacionalista terroristák. 

A légió vezetője most nyilatkozott a Timesnak, az írást a Telex szemlézte.

Többek között arról beszélt, hogy a szervezete toboroz, és szerinte ezrek készülnek arra, hogy csatlakozzanak hozzájuk. Tervezik, hogy folytatják a belgorodihoz hasonló akciókat, amíg nem foglalnak el egy kisebb darab orosz területet. Idővel szerinte olyan erősek lesznek, hogy megtámadják Moszkvát is. Ez nem a közeljövőben lesz, hanem akkor, amikor az ukrán hadsereg visszafoglalja a Krímet. Ez, ha bekövetkezik, Caesar szerint nagyon meg fogja viselni Vlagyimir Putyin rendszerét.

Caesar azt mondta, vannak aknavetőik, páncélozott járműveik, hozdozható péncáltörőik és drónfelderítő egységük, és ők nem egy bűnözői banda vagy olyan magánhadsereg, mint a Wagner-csoport. A fő feladatuk Ukrajna felszabadítása, ezután indulnak el felszabadítania hazájukat.

 

Hangsúlyozta, hogy a légió tagjai mind orosz állampolgárok, de elismerte, hogy az ukrán fegyveres erőknél szolgálnak.

A Telex cikke szerint a belgorodi támadást a Szabadságot Oroszországnak Légió egy másik fegyveres csoporttal, az Orosz Önkéntes Hadtesttel közösen hajtotta végre. Utóbbi csapatról a légió vezetője azt mondta, nagyrészt szélsőjobboldali nacionalisták, míg az ő légiójában vannak nacionalisták, ararchisták, baloldaliak és olyanok is, akik korábban nem foglalkoztak politikával, csak Putyin hatalmát szeretnék megdönteni.

Arról, hogy milyen vállalkozás a Wagner-csoport, amelyhez viszonyította a légiót Caesar, ez a cikk szól:

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.