Greta Thunberg az év embere
greta_thunberg_top_story_lead.jpg

Greta Thunberg az év embere

  • narancs.hu
  • 2019. december 11.

Külpol

A Time magazin a 16 éves klímaaktivistát tette év végi címlapjára.

2019-ben Greta Thunberget választotta az év emberének a Time magazin.

A stockholmi tinédzser tavaly augusztusban kezdett demonstrálni a svéd parlament előtt, hogy felhívja a világ figyelémét: azonnali cselekvésre van szükség annak érdekében, hogy legyen esély elkerülni a klímakatasztrófát.

Thunberget hamar felkapta a világsajtó, világszerte milliók kezdtek hasonló demostrációkba a példáját követve. Maga Thunberg pedig találkozott a pápával, Barack Obamával de felszólalt az ENSZ közgyűlése előtt is azért, hogy rávegye a világ vezetőit: valódi változásra van szükség bolygónk megmentése érdekében.

 

Figyelmébe ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.