Katonai puccs Maliban

Hosszú árnyék

  • - kovácsy -
  • 2012. április 29.

Külpol

Minthogy a lázadó tiszteknek nincs kedvük kapcsolatba lépni a nemzetközi sajtóval, nem világos, milyen lépéseket terveznek Maliban a múlt héten végrehajtott puccs résztvevői. Azt, hogy nem a legjobbkor tenyereltek bele a lecsóba, a nemzetközi reakciók világosan jelzik: elhatárolódás mindenütt, Washingtontól Európán át a szomszédos Algériáig.

Ennek a legfőbb oka az ország utóbbi húsz év folyamán nyújtott demokratikus teljesítménye, amelynek megszilárdítása az április végén esedékes elnökválasztás, aztán egy alkotmányügyi népszavazás, végül pedig júniusban parlamenti választások feladata volna - már amennyiben minden menetrend szerint haladna előre.

A vékonyan szivárgó hírek azt a benyomást keltik, hogy magát a puccsot nem előzték meg komolyabb előkészületek, inkább a felgyülemlett elégedetlenség robbantotta ki, majd az események lendülete hajtotta tovább - ami alighanem a jövőre nézve szerencsésebb is a ködösen nagyvonalú társadalomátalakító vízióknál -, könnyebb ugyanis a visszaút valami legális megoldás felé. Az elégedetlenség a tisztikar alsó szintjein forrongott leginkább, azok körében tehát, akik közvetlenül, a hétköznapjaikban érzékelték az elmaradt, mert elsikkasztott fizetéseket és a kellő felszerelés hiányát, leginkább pedig azt, hogy ilyen körülmények között nem tudták felvenni a harcot a tuareg felkelőkkel. A hatalomra kerülő junta élén álló Amadou Sango százados főleg ez utóbbi összefüggésben ostorozta a kormányt, miután múlt csütörtökön virradóra megalakult "A demokrácia helyreállításának és az állam újjáépítésének nemzeti bizottsága", őrizetbe vettek egy sor minisztert, és kijárási tilalmat rendeltek el.

Uram, egek, a tuaregek!

Tény, hogy a tuareg felkelések ötven év óta újra és újra megnehezítik Mali vezetőinek a dolgát, akik közül a leginkább tárgyalóképesek éppen a jelenleg második és ezzel utolsó elnöki ciklusát befejező Amadou Toumani Touré által vezetett 1991-es puccs óta irányítják az országot demokratikus keretek között. (Ő ugyanis Afrikában eléggé szokatlan módon demokratikus választásokat írt ki, és polgári kormánynak adta át a hatalmat.) A Mali nagyobb részét kitevő kopár és végtelen szaharai vidékeken élő tuaregek - a számukat 15 éve még csak 300 ezerre becsülték (alá?), most már 4-5 millióra (fölé?) - nézőpontjából az ősbűn akkor következett be, amikor az önállóvá váló Mali déli részén élő többségi fekete-afrikaiak vették át a hatalmat az ő ősi területeiken. Márpedig a tuaregek klánokba szerveződött társadalmában a feketéknek a hierarchia alsó rétegeiben van a helyük.

Mali kormánya többször is kereste a megegyezést a felkelőkkel, ők azonban kirekesztetteknek érzik magukat, a központi javakból való részesedésüket pedig elégtelennek. Nem világos, hogy ez túlzott elvárásaikkal vagy inkább azzal függ-e össze, hogy a kormány nem tartotta magát a megállapodásokhoz. Tény, hogy a jelentős részben nomád tuaregek elvesztették hagyományos életlehetőségeiket: a modern világban egyre kisebb a kereskedelmi jelentősége a tevekaravánjaiknak, illetve egyre inkább a drog- és embercsempészetre korlátozódik, ami összeütközéseket vált ki a hatóságokkal. A Szaharában az elmúlt években megvetette lábát az al-Káida észak-afrikai szárnya, az AQIM is, amely viszont emberrablásra szakosodott, megbénítva ezzel az eddig egyfajta bevételkiegészítést jelentő kalandturizmust. Ellentmondásos, de annál magabiztosabb állítások ütköznek azzal kapcsolatban, hogy az iszlamisták már most a tuareg felkelőkkel árulnak egy gyékényen, netán az algériai titkosszolgálattal, vagy egyenesen bizonyos mali kormánykörökkel. Annyi tény, hogy a tuareg felkelők az utóbbi két hónap folyamán új lendülettel és sikeresen támadták meg az ország északi részében elszórt távoli helyőrségeket, amelyek védőinek többször azért kellett megadni magukat, mert egyszerűen elfogyott a lőszerük. Ráadásul megszaporodtak a dezertálások, hiszen a hadseregben is vannak tuaregek.

Az ENSZ már februárban közölte, hogy a harcok következtében 130 ezren menekültek el a lakóhelyükről, részben az ország más vidékeire, részben a szomszédos Nigerbe, Mauritániába, Burkina Fasóba, de még a távolabbi Guineába és Togóba is - köztük Dél-Maliban letelepedett tuaregek is, akiket a helyi őslakosok üldöztek el.

A feszültség mostani kirobbanása mögött Kadhafi árnyéka sejlik föl. A diktátor, aki már korábban is táborokat bocsátott a Maliból elmenekült felkelők rendelkezésére, egy részüket saját fegyveres erőibe integrálta. De már a hetvenes években létrehozta az Iszlám Légió nevű haderőt, amelyet aztán Csádban, Szudánban, sőt Libanonban vetett be, váltakozó integrációs víziói ürügyén. Tavaly tavasszal pedig további ezrek lépték át a határt, hogy Kadhafi mellett harcoljanak igen jól fizetett zsoldosként: ezerdolláros napidíjról szólt a fáma. A képet árnyalandó tuareg források most azt állítják, hogy egyrészt Kadhafi állandóan megvezette őket, és miközben nekik alamizsnát kínált, Mali kormányát bőkezűen támogatta (ami eléggé valószínű), másrészt a friss zsoldosok eleve azért mentek Líbiába, hogy aztán onnan állig felfegyverkezve térhessenek haza (ami kevésbé). A felfegyverkezés viszont tény, mint ahogy az is, hogy Kadhafi bukása után menniük, sőt futniuk kellett, amit a mezítlábas, tréningnadrágos felkelők látványa is igazol katonásabban öltözött társaik körében. A felkelők új, számos korábbi csoportot is felölelő szervezete, az Azauadi Nemzeti Felszabadítási Mozgalom deklarált célja az önálló tuareg állam, Azauad megteremtése. Kérdés, hogy a Líbiából eltulajdonított felszerelés meddig biztosítja a további hadi sikereiket. A felkelés leverését fő céljuknak tekintő puccsistákkal viszont nehéz lesz kompromisszumos megoldást találniuk - már csak ezért is az alkotmányos rend helyreállítását szorgalmazza a külvilág.


Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.