Kamu portálok, kamu hírek és kamu nők tolják az AfD kampányát

  • narancs.hu
  • 2025. február 21.

Külpol

Orosz dezinformáció hatja át a németországi választási kampányt, az álhírek és álnők az Alternatíva Németországnak pártot támogatják.

 

Orosz dezinformációs gépezet posztjaival és AI-által készített kamuvideókkal támogatják az Alternatíva Németországért (AfD) kampányát a német választás előtt – írja a SkyNews-ra hivatkozva a hvg.hu. A kampány olyan csoportokhoz köthető, amelyek már az amerikai elnökválasztás idején is aktívak voltak.

Az egyik kedvelt módszer kamuvideók gyártása: egy AI által generált személy hazugságokat mond egy aktív politikusról, például azt, hogy orosz kém vagy gyermekbántalmazó - mindkettő megtörtént. Egy műembert nem lehet beperelni vagy kérdőre vonni, így nagyon nehéz védekezni ezek ellen a vádak ellen. A Center for Monitoring, Analysis and Strategy (CeMAS) nevű szervezet szerint mindkét videó az orosz Storm-1516 nevű csoporthoz köthető, amely propaganda tartalmakat gyárt.

A szimpla hazug videók mellett az úgynevezett Doppelgänger-módszert is használják. Itt egy létező lap vagy portál felületélt másolják le, tesznek fel totál kamu tartalmakat, majd osztják meg azokat botokkal a közösségi médiában, mintha a valid portál írta volna meg.  Ez az eljárás a Social Design Agency nevű csoporthoz köthető, akikről tudott, hogy kapcsolatban állnak a Kreml-el. Tavaly december közepétől 2025. január közepéig a CeMAS összesen 630 német nyelvű bejegyzést talált tipikus Doppelgänger-mintákkal csak az X-en. 

Német szélsőjobboldali csoportok létrehozták az AI segítségével Larissa Wagnert, aki az X-en ész az és Instagramon tesz közzé olyan posztokat, amivel az AfD melletti kiállásra buzdít. Amikor a SkyNews megkérdezte a Larissa Wagnert, hogy ki az üzemeltetője, azt mondta: „szerintem teljesen mindegy, hogy ki irányít engem. Az olyan befolyásolók, mint én, vagyunk a jövő”.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.