Macron hazahívta római nagykövetét, a francia kormány szerint az olaszok szórakoznak velük

  • MTI/narancs.hu
  • 2019. február 8.

Külpol

Az verte ki a biztosítékot, hogy az olasz miniszterelnök-helyettes találkozott a sárgamellényesekkel.

Franciaország azt kívánta jelezni római nagykövetének konzultációra történő hazahívásával, hogy megelégelte az olasz vezetők játszadozását, azt, hogy bele akarnak szólni egy szomszédos ország belpolitikájába – jelentette ki pénteken a francia Európa-ügyi miniszter.

Nathalie Loiseau a Radio Classique-nak adott interjújában Párizs előző napi lépésével kapcsolatban hangsúlyozta, nem a helyzet "dramatizálásról van szó", hanem arról, hogy kimondták, "itt a vége a szórakozásnak".

Kitért Luigi Di Maio olasz miniszterelnök-helyettes franciaországi látogatására, amelynek során az olasz Öt Csillag Mozgalom (M5S) vezetője  találkozott a francia kormány adó- és gazdaságpolitikája ellen több mint két hónapja tüntető sárgamellényes mozgalom vezetőivel.

Luigi Di Maio

Luigi Di Maio

Fotó: Riccardo Antimiani / MTI/EPA

"Hogy egy külföldi kormánytag, aki Franciaországba jön, támogasson valakit, aki polgárháborúra, az elnök megdöntésére szólít fel, és katonai kormányt szeretne – ilyen még soha nem történt" – hangsúlyozta Loiseau, hozzátéve, ez "képtelen beavatkozás, barátságtalan gesztus olyan emberek részéről, akik állítólag kormányoznak, és akiknek prioritása az olaszok érdeke kell, hogy legyen".

Válaszul az olasz kormánytagok csütörtöki megszólalásaira, amelyekben jelezték, hogy készek a párbeszédre a francia kormánnyal, Benjamin Grivaux kormányszóvivő azt mondta: a párbeszéd soha nem szakadt meg, hiszen az európai találkozókon Luigi Di Maio és a másik olasz kormányfőhelyettes, a Liga pártot vezető Matteao Salvini egy asztalhoz ül francia kollegáival, az olasz kormányfő, Giuseppe Conte pedig már többször találkozott Emmanuel Macron francia államfővel.

Mint mondta, a francia kormányt az érdekli, hogy az európaiaknak jobb legyen. A "nacionalista lepra", a populizmus és az Európával szembeni bizalmatlanság visszaszorítására pedig a partnereikkel való együttműködés folytatását nevezte megoldásnak.

Közben Luigi Di Maio a Le Monde című francia napilap pénteki délutáni számában megjelent írásában próbált magyarázattal szolgálni arra, hogy miért akart találkozni a sárgamellényesekkel, miközben továbbra is együtt kíván működni a francia kormánnyal.

Mint írja, mindig is "az európai szociális jogok hajnalcsillagaként tekintett Franciaországra és a gondoskodó állami rendszerére. Ugyanakkor szerinte "ultraliberális politikájukkal" a jobb- és a baloldali pártok is bizonytalanná tették a franciák életét, csökkentették életszínvonalukat.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.