Megbüntették, mert nem adta ki a menstruációs szabadnapot

  • narancs.hu
  • 2021. április 25.

Külpol

Dél-Koreában 1953 óta jár havonta egy szabadnap a nőknek.

Közel 1800 dollárnak megfelelő pénzbüntetésre ítélte a bíróság egy dél-koreai légitársaság korábbi vezérigazgatóját, mert többször is előfordult, hogy nem engedte el a cég dolgozóit szabadnapra a menstruáció idején – írja a BBC nyomán a hvg.hu.

Dél-Koreában a nőknek törvényben garantált joga 1953 óta, hogy havonta egy nap szabadságot kivehetnek a havi ciklus alatt. Az Asiana Airlines korábbi vezetője, Kim Szu Cson azonban 2014-ben és 2015-ben 15 légi utaskísérő 138 ilyen jellegű kérését utasította el.

Kim a bíróság előtt azt vallotta, hogy az érintett nők nem szolgáltattak bizonyítékot arra, hogy tényleg akkor van a menstruációjuk. Azt is mondta, hogy gyanúsnak találta, amikor ezek a nők ünnepnapok vagy szabadnapok környékén kérték a menstruációs szabadnapot. A bíróság azonban úgy foglalt állást, hogy nem lehet kérni a nőket arra, hogy bizonyítsák be, tényleg akkor van a havi ciklusuk, mert ez a kérés sérti a magánélet védelméhez fűződő jogot és az emberi jogokat.

Kim Szu Cson ügyében először 2017-ben döntött a bíróság, akkor is elmarasztalták. Most a jogerős ítélet helybenhagyta az akkori határozatot.

Figyelmébe ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.