Menesztik a cseh külügyminisztert, aki nem támogatta az orosz és kínai vakcinák beszerzését

  • narancs.hu
  • 2021. április 12.

Külpol

Tomás Petrícek a Dukovany atomerőmű bővítésére kiírandó pályázatból is kizárta volna az oroszokat.

"Meg tudom erősíteni, hogy Jan Hamácekkel lezajlott (vasárnapi) találkozómon értesültem menesztésemről" – közölte Petrícek vasárnap késő este a CTK hírügynökség kérdésére. Hamácek a kormánykoalíció kisebbik pártjának, a Cseh Szociáldemokrata Pártnak (CSSD) az elnöke, egyben Andrej Babis kormányfő helyettese, belügyminiszter.

Tomás Petrícek menesztését először nyilvánosan néhány hete Milos Zeman államfő kérte a kormányfőtől, mert egyebek között elégedetlen azzal, hogy a külügyminiszter nem támogatta törekvését a koronavírus elleni orosz és kínai vakcína beszerzésében, illetve kizárná az oroszokat a Dukovany atomerőmű bővítésére kiírandó pályázatból.

Vasárnap a Blesk.cz hírportálnak nyilatkozva az államfő azt mondta, hogy nem kívánja akadályozni a külügyminiszter menesztését. A cseh hírügynökség ezt követően kereste meg Petríceket, aki 2018 októberétől tölti be a külügyminiszteri tisztséget.

A prágai sajtó szerint Petrícek menesztésének további oka lehet, hogy a CSSD hétvégi online kongresszusán Jan Hamácek ellenében megpályázta a pártelnöki tisztséget. Beszédében ugyanakkor nagyon élesen bírálta a szociáldemokraták kormányzati együttműködését a Babis vezette ANO mozgalommal. Miután a kongresszuson Hamácek megvédte pártelnöki tisztségét, megfigyelők csak idő kérdésnek minősítették, mikor kell riválisának, a párt korábbi alelnökének elhagynia a külügyminiszteri bársonyszéket is.

A cseh média úgy tudja, hogy Petrícek utódja Lubomír Zaorálek, jelenlegi kulturális miniszter lesz. Zaorálek már korábban (2014-2017) is irányította a cseh diplomáciát. A kulturális tárcát Zaorálektől Jan Birke, a kelet-csehországi Náchod városának szociáldemokrata polgármestere veszi át. Birke közismerten jó viszonyt ápol Zeman elnökkel.

(MTI)

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.