Navalnij abbahagyja az éhségsztrájkot

  • narancs.hu
  • 2021. április 23.

Külpol

A héten a saját orvosai is megvizsgálhatták, és lebeszélték a folytatásról. 

Fokozatosan abbahagyja az éhségsztrájkot a börtönben Alekszej Navalnij – a Deutsche Welle tudósítása szerint. Az orosz politikus hallgatott orvosai tanácsára. Közösségi oldalán, ahol döntését bejelentette, megköszönte, hogy olyan sokan kiálltak mellette.

Március 31-e óta tiltakozott a fogva tartott ellenzéki vezető éhségsztrájkkal, mert úgy tapasztalta, nem kap megfelelő egészségügyi ellátást a börtönben, és nem engedik, hogy a saját orvosai megvizsgálják. Közben érkeztek olyan hírek róla, hogy haldoklik. Szerdán a tiltás ellenére Oroszország-szerte tüntettek a szabadon bocsátásáért. Másnap Navalnij orvosai is megkapták az állapotáról szóló tesztek és vizsgálatok eredményeit,  ám közben ők is megvizsgálhatták a fogva tartott ellenzéki politikust. 

„Nagyon szomorú, hogy egy ilyen eredményhez 23 nap éhségsztrájk, több száz világhíresség kérése, egy sürgősen megszervezett országos tiltakozás, orvosok, tanárok ezreinek aláírása volt szükséges” – mondta az egyik, Navalnijt segítő aktivista, Leonyid Volkov. Orvosai a diagnózis alapján kérték Navalnijt, hagyja abba az éhezést. 

A Telex arra emlékeztet, hogy a tavaly nyáron novicsokkal megmérgezett, idén januárban hazatért, és rögtön eljárás alá vont Navalnij őrizetbe vétele óta 15 kilót fogyott.

 

 

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).