Olaszország a második szakaszba lép

  • narancs.hu
  • 2020. május 3.

Külpol

Kinyitnak a gyárak, újraindul a tömegközlekedés, a parkok látogathatók lesznek.

A gyárak, az autó-, a textil- és az építőipar, valamint a városi tömegközlekedés újraindításával megkezdődik hétfőtől a járványhelyzet úgynevezett második szakasza Olaszországban, majdnem 4,5 millió dolgozó ismételt munkába állásával, ám a kijárási korlátozásokat még nem oldják fel teljesen.

A legnagyobb olasz napilap, a Corriere della Sera szerint Olaszország megpróbál újraindulni a koronavírus-járvány február 20-val kezdődött terjedését, tetőzését, valamint megfékezését követő hetek után.

Május 4-től újraindul az eddig leállított, „nem létfontosságú” termelés: megnyitnak a gyárak, újraindul az autó-, a textil- és az építőipar, valamint a divatágazat. A kereskedelemnek május 18-ig, a vendéglátásnak júniusig kell várnia a kormányütemterv szerint. Hétfőtől viszont nyitva lesznek a már újraindult könyvesboltok és csecsemőruházati üzletek. A presszók, kávéházak és éttermek vendéget nem fogadhatnak, de elvitelre árulhatnak ételt és italt.

Az újraindulás mintegy 4,5 millió olasz munkába állását jelenti a járványhelyzetben eddig otthon maradt 7,8 millió dolgozóból. Az ismételt munkába állás nem jelenti feltétlenül a munkahelyre való bejárást: a négy és fél millió mintegy fele távmunkában kezd hétfőtől.

A statisztikák szerint a gyárakban és építkezéseken újra dolgozók nagy része ötven év feletti, és a gócpontnak számító északi tartományokban áll majd munkába. Ahol lehet, turnusokban végzik a munkát, a gyárakban biztosítani kell a legalább kétméteres távolság betartását. Az újra munkába lépők több mint hetven százaléka férfi, mivel a nők továbbra is otthon maradnak a gyerekekkel a szeptemberig meghosszabbított oktatási szünet miatt.

Öreg férfi ül egy padon, a csaknem teljesen néptelen római San Giovanni téren 2020. május 1-jén, a koronavírus-járvány idején.

Öreg férfi ül egy padon, a csaknem teljesen néptelen római San Giovanni téren 2020. május 1-jén, a koronavírus-járvány idején.

Fotó: MTI/EPA/ANSA/Angelo Carconi

Hétfőtől enyhítik a kijárási korlátozásokat: továbbra is csak indokolt esetben lehet utcára menni, tehát munkavégzés, élelmiszer- és gyógyszervásárlás, valamint egészségügyi indok miatt. Ezzel egy időben engedélyezett lesz azonban a rokonlátogatás, valamint a szabadtéri sportolás, kocogás a lakóhelytől távolabbi helyszínen is.

Újranyitják a parkokat, kerteket, villákat, de a játszóterek zárva maradnak. A városok és a tartományok közötti szabad mozgás még nem engedélyezett. A templomok továbbra is zárva maradnak, de engedélyezett a temetés maximum 15 fő részvételével. Látogathatók a tartományon belüli temetők. A misék bemutatását a tervek szerint pünkösdre engedélyezhetik.

A római kormány többoldalas útmutatása szerint továbbra is tilosak a közösségi találkozók, rendezvények, hasonlóképpen nem lehet baráti összejöveteleket sem tartani. A közösségi távolságtartás jegyében indul újra a városi tömegközlekedés is: a buszokon, metrón is kötelező a szájmaszk és a kesztyű viselete, a buszon egyszerre csak húszan, a metrószerelvényen 120-an utazhatnak, minden második ülést szabadon hagyva.

Az egész országban egyszerre tervezett újraindulás ellenére több tartomány máris önálló utat követ: Luca Zaia, az északi Veneto kormányzója hétfőtől teljes nyitást hirdetett meg csakúgy, mint a déli Campania és Calabria is, hangsúlyozva, hogy a tartományaikba kívülről érkezőket karanténba helyezik. Szombaton tele voltak emberrel Róma – bezárt üzletekkel teli – sétálóutcái, a nápolyi tengerparti sétányok és a milánói metró is.

A kötelező szájmaszkot nem viselte mindenki. Az egészségügyi hatóságok kéthetente ellenőrzik a járványterjedés alakulását, és ha a fertőzés erősödik, ismét szigorítják a korlátozásokat. Az országban a diagnosztizált fertőzöttek száma túllépte a 207 ezret, a halálos áldozatoké a 28 ezret.

Semmi nem változik május 4-től, „csak munka miatt lehet kimenni, káosz lesz a tömegközlekedésben, a családok továbbra is otthon maradnak a gyerekekkel, a kormánysegélyek ígéretek maradtak" – írta a jobboldali Libero napilap. A jobbközép Il Giornale úgy vélte, vége a karanténnak, mostantól „olaszosan mindent szabad lesz”, miközben a családok fogyasztása az idén legalább nyolc százalékkal csökken, a kereskedelem és vendéglátás forgalma pedig több mint negyven százalékkal.

MTI

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Levél egy távoli galaxisból

Mészáros Lőrinc olyan, mint a milói Vénusz. De már nem sokáig. Ő sem valódi, s róla is hiányzik ez-az (nem, a ruha pont nem). De semmi vész, a hiány pótlása folyamatban van, valahogy úgy kell elképzelni, mint a diósgyőri vár felújítását, felépítik vasbetonból, amit lecsupáltak a századok. Mészáros Lőrincnek a története hiányos, az nem lett rendesen kitalálva.

A gólem

Kicsit sok oka van Karoł Nawrocki győzelmének a lengyel elnökválasztás június 1-jei, második fordulójában ahhoz, hogy meg lehessen igazán érteni, mi történt itt. Kezdjük mindjárt azzal a tulajdonképpen technikai jellegűvel, hogy az ellenfele, Rafał Trzaskowski eléggé elfuserált, se íze, se bűze kampányt vitt.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.

„A kínai tudás”

Az európai autóipart most épp Trump vámjai fenyegetik, de a romlása nem ma kezdődött. Hanem mikor? A kínaiak miatt kong a lélekharang? Vagy az Európai Unió zöld szemüveges bürokratái a tettesek? Netán a vásárlók a hibásak, különösen az európaiak, akik nem akarnak drága pénzért benzingőzt szívni az ablakuk alatt? A globális autópiac gyakorlati szakemberét kérdeztük.