Interjú

„Orbánék mögött ott vannak az orosz és kínai pénzek”

Anne Applebaum történész, publicista

Külpol

Korunk egyik legismertebb, a Gulag történetének feldolgozásáért Pulitzer-díjjal is kitüntetett közírója, aki új munkájában a demokráciák ellenében egymást segítő diktatúrák hálózatát tárja fel. Egyelőre kérdés, Magyarország hová tartozik.

Magyar Narancs: Magyarul is megjelent új könyvében, az Autokrácia Rt.-ben bemutatja, hogy az autoriter államok, félretéve ideológiai különbségeiket, elkezdtek együttműködni a demokráciák gyengítése céljából. A nemrég Kínában tartott nagy találkozó új szintje volt ennek az együttműködésnek?

Anne Applebaum: Úgy mondanám, hogy egy magabiztosabb szintje. Az összegyűlt államok csoportjának nincs közös ideológiai alapja: a nacionalista Oroszország, a teokratikus Irán, Belarusz vagy Észak-Korea igencsak különböznek egymástól. De megegyeztek abban, hogy több szinten együttműködnek. Leginkább abban értenek egyet, hogy nem kedvelnek minket, vagyis a liberális demokratikus világot, amelynek fontos eleme a szabadság, a jogállamiság, az átláthatóság és az elszámoltathatóság. Nem kedvelik a demokratikus világ nyelvezetét sem, mert a mi fogalmaink a saját ellenzéki mozgalmaik nyelvezete is, tehát közvetlen fenyegetés az autokraták hatalmára. Akik fékek és ellensúlyok nélkül uralkodnak: nincs független bíróság, nincs független média, nem feltétlenül van érdemalapú közigazgatás. A lehető legnagyobb abszolút hatalmat akarják. Ezért minden olyan kormányforma ellen fellépnek, amely valami más, jobb lehetne. Egyre inkább, főleg a kínaiak, lehetőséget látnak abban, hogy gyengül a nyugati szövetség, a demokratikus világ. Ez nagyrészt a Trump-adminisztráció viselkedése miatt van így, amely legalábbis elfordult attól az elképzeléstől, hogy az Egyesült Államok lenne a demokráciák szövetségének a vezetője.

MN: Az, hogy Magyarország és Szlovákia is magas szinten képviseltette magát Pekingben, tekinthető nyílt oldalválasztásnak?

AA: Európa többi részén így látják. Ez a két ország azt üzeni: távolodni akarunk az Európai Uniótól, nem akarunk a részei lenni, nem tiszteljük az értékeit, és azokkal fogunk szövetséget kötni, akik el akarják pusztítani ezeket. Magyarország EU- és NATO-társai – nem tudom, még szövetségesei-e – ezt olyan jelzésnek tekintették, hogy Magyarország más barátokat választott. A kínaiakkal való közös állásfoglalásuk pedig a nyugati értékek elutasítását is jelzi.

MN: Oroszország szerepe világos ebben a szövetségben, de Kína továbbra is próbálja magát passzívnak mutatni, és viszonylag kevés kínai propaganda ér el Európába. Ott pontosan mi a cél?

AA: Kína valóban más, mint Oroszország, és fontos is tisztába tenni a különbséget. Kína érdekelt a nemzetközi kereskedelmi egyezmények betartásában és a kiegyensúlyozott kapcsolatok fenntartásában Európával és az Egyesült Államokkal is, hiszen óriási befektetéseik vannak itt, és kölcsönös befektetések is futnak – mindkét oldal számára fontos piacokról van szó. Ezért nem akarnak nyílt szakítást, ellentétben Oroszországgal. A propagandájuk is más, bár a Tajvanról szóló, mandarin nyelvű kommunikációjuk rendkívül agresszív, hasonlít arra, amit az oroszok terjesztenek Ukrajnában. „A kormány összeomlik, a demokrácia kudarc” – ezek a fő kínai üzenetek Tajvanról. A világ többi részén viszont Kína stabil, szinte jogállami hatalomként akarja magát láttatni, amely az Egyesült Államokat akarja felváltani legfontosabb szuperhatalomként. Ehhez használják fel az amerikai káoszt és a Trump-kormányzat legnagyobb hibáit. Ez a narratíva erősebben hallatszik Ázsiában és Afrikában.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Így néz ki most a Matolcsy-körhöz került, elhanyagolt, majd visszavett Marczibányi sportcentrum - FOTÓK

226 millió forintot követel a II. kerület attól a Matolcsy-körhöz került cégtől, ami egy vita következtében nem fejlesztette a kerület egykori ékességét, a Marczibányi téri sporttelepet. Itt régen pezsgő élet zajlott, mára leromlott, az önkormányzat most kezdi el a renoválást, miközben pert indított. Játszótér, kutyasétáltató, sétány, park és egy uszoda építése maradt el. 

A fejünkre nőttek

Két csodabogár elrabol egy cégvezért, mert meggyőződésük, hogy földönkívüli. Jórgosz Lánthimosz egy 2003-as koreai filmet remake-elt, az ő hősei azonban különc bolondok helyett tőrőlmetszett incelek, akiket azért megérteni is megpróbál.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.