Orosz hackerek törtek be az amerikai áramszolgáltatók rendszereibe

  • MTI
  • 2018. július 24.

Külpol

Hosszas áramkimaradást is okozhattak volna az orosz hackerek tavaly, de egyelőre nem tudni, pontosan mi célból törtek be a nagy amerikai áramszolgáltatók rendszereibe.

Az orosz állami támogatású, homályos hátterű Dragonfly vagy Energetic Bear hackercsoport kiterjedt és hosszú távú kampánya során viszonylag egyszerűen tört be tavaly az áramszolgáltatók rendszereibe. A The Wall Street Journal című napilap az amerikai belbiztonsági minisztérium (DHS) tisztviselőinek tájékoztatására hivatkozva állítja, hogy a hackerek az áramszolgáltatók értékesítő partnereit célozták meg először, jelszavakat és tanúsítványokat loptak el hagyományos adathalászati módszerekkel. Ezt követően hatoltak be az áramszolgáltatók rendszereibe, méghozzá úgy, hogy a belépésre jogosult feleknek álcázták magukat. A belbiztonsági minisztérium szerint előfordulhat, hogy egyes cégek még észre sem vették, hogy valaki betört a rendszerükbe.

A hackerek célja adatgyűjtés volt, például az üzemi hálózatok kialakításáról, illetve arról, hogy milyen eszközökkel vannak felszerelve, és miként irányítják őket. Nem kizárt, hogy a behatolók egy nagyszabású támadást készítettek volna elő. Szakértők attól tartanak, hogy ilyen hozzáféréssel akár meg lehet változtatni egy kulcsfontosságú eszköz beállításait, aminek következtében a cég mérnökei tudtukon kívül olyan károkat okoznának saját rendszerükben, ami hosszas áramkimaradásokhoz is vezethet.

A minisztérium már 2014 óta folyamatosan figyelmeztette a nagy energiaszolgáltató cégek biztonsági átvilágítással rendelkező – tehát titkosnak minősített információkhoz is hozzájutó – vezetőit, hogy orosz kibertámadásoknak lehetnek kitéve létfontosságú amerikai infrastruktúrák. 
A minisztérium arra figyelmeztet, hogy az orosz hackerkampány vélhetően most is folyamatban van.

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.