Szerbiai választások: Ugyanaz, de rosszabb

  • Végel László
  • 2004. január 8.

Külpol

A jugoszláviai háborúk idején Milosevic sorozatos választási győzelmeit szokás volt a média terrorjával meg csalásokkal magyarázni. A felvilágosult elemzők azzal áltatták magukat: a valóság csak szebb lehet. A radikálisok december 28-i győzelme viszont már nem indokolható a sajtó hazugságaival és csalásokkal. A valóság nem szebb, hanem pontosan ilyen. A népakarat győzött akkor is, most is.

A jugoszláviai háborúk idején Milosevic sorozatos választási győzelmeit szokás volt a média terrorjával meg csalásokkal magyarázni. A felvilágosult elemzők azzal áltatták magukat: a valóság csak szebb lehet. A radikálisok december 28-i győzelme viszont már nem indokolható a sajtó hazugságaival és csalásokkal. A valóság nem szebb, hanem pontosan ilyen. A népakarat győzött akkor is, most is.Anyugati szakértőket és diplomatákat megdöbbentette a szélsőjobboldal, a szerb radikálisok győzelme. Fölényük felveti a kérdést: vajon a szerb társadalom komolyan gondolja-e az európai intézményekhez való csatlakozást, a milosevici politikával való szakítást? Vagy csak annak kozmetikázására, részleges reformjára hajlandó?

A szerbiai szélsőségesek szerint a radikális győzelem szükségszerű volt: Szerbia visszatért eredeti történelmi célkitűzéseihez. Habár többször is hangsúlyozták, nem kezdenek új háborúba, azt sem felejtették el hozzátenni, hogy Nagy-Szerbia eszméjéről nem mondtak le. Diskurzusuk némileg puhult, kemény kijelentéseiket a szimbolikus politikai mezőbe helyezték át, ahol azonban bármikor aktivizálhatók. Ha a világhelyzet megváltozik, jelentette ki Tomislav Nikolic, a párt alelnöke, Szerbia visszaköveteli megszállt területeit.

A szélsőjobb és a jobbközép közeledése

A "demokratikus erők" nemzeti diskurzusa ezzel szemben a választások előtt bekeményedett. A kormány minisztereinek erőteljes Hága-ellenes retorikája mit sem különbözött a radikálisokétól. A belügyminiszter nyilvános esküt tett, hogy nem szolgáltatja ki Sreten Lukic rendőr tábornokot Carla del Ponté-nak, a Nemzetközi Törvényszék elnökének. Nenad Canak, egykori háborúellenes aktivista, a tartományi képviselőház elnöke és (volt) képviselőjelölt a belgrádi Köztársaság téren szolidaritást vállalt a Lukic mellett tüntető belügyi egységekkel. Öt évvel ezelőtt csak a radikálisok vagy a szocialisták vállalkoztak ilyen "hőstettre". Ma a demokraták is. A demokrata miniszterek, a kormányelnök is. `k most, a választások után azzal vigasztalódnak: a radikálisok mégsem tettek szert akkora erőfölényre, hogy önállóan alakítsanak kormányt. De stabil kormányt ők sem képesek létrehozni. A politikai határvonalak a különböző tömörülések között elmosódtak. A szélsőjobboldal még nem olyan erős, hogy magához ragadja a hatalmat, a mérsékelt jobboldal meg ahhoz nem, hogy éljen vele. A választások drámai módon tárták fel a rendszerváltás utáni kelet-közép-európai "mérsékelt jobboldal" vagy "nemzeti jobbközép" vagy "demokratikus nacionalizmus" fájó problémáját: abban a pillanatban, ha hatalomhoz jut, egyedüli szövetségest a szélsőjobban talál. Mi több, a szélsőjobboldali szavazók nélkül hatalomra sem tud jutni, ezért az ő kegyeikért kell udvarolnia, aminek következtében maga is a szélsőségek felé tolódik. A régió nemzeti, jobbközép pártjaira szüntelenül az a veszély leselkedik, hogy a szélsőjobb delegitimálja őket. A törékeny szerbiai helyzet különösen kidomborítja ezt a nemcsak Szerbiára jellemző, de sehol máshol ily erőteljes trendet. A "demokratikus tömb" elvben elutasította a kormánykoalíciót a radikálisokkal, hiszen ezzel ellehetetlenülne a csődbe került állam külföldi támogatása. De a választási kampányban Milosevic hívei és a Milosevic-ellenes erők nem eltávolodtak, inkább közeledtek egymáshoz. A demokrata tömb pártjai sokkal hevesebben bírálták egymást, mint a radikálisokat - utóbbiakat alig, csak érintőlegesen. A nagyobb pártok közül egyedül a DS utalt a radikális veszélyre, meg a G17 Plus. Rajtuk kívül a radikálisok bírálata néhány, a parlamenten kívül rekedt liberális törpepártra hárult.

A Seselj-párt azonnal koalíciót ajánlott Kostunicának, a DSS elnökének, mondván, hogy a programok közötti különbségek könnyen áthidalhatók. Ebben a radikálisoknak igazuk van. A múlttal valóban nem sikerült kritikusan szembenézni. A több mint száz radikális és szocialista képviselő két olyan listán jutott be a parlamentbe, amit két hágai vádlott, Slobodan Milosevic és Vojislav Seselj vezetett. A múlt öröksége eleven, s ezt az örökséget a többségnek sincs mersze megkérdőjelezni.

Még ez a közel 30 százalékos szélsőjobboldali siker sem okozna akkora gondot, ha lett volna meghatározó ellenerőt képviselő másik oldal. Ám a radikális térhódítással szemben az elmúlt három évben nem létezett koherens és átgondolt eszmerendszer, s főleg nem szervezett politikai párt, amely ezen eszméket tudta, akarta és merte volna képviselni. A jobbközép által kötött rossz kompromisszumok és az általános zűrzavar Szerbiát a szélsőjobb felé sodorta. A most következő kormányalakítási időszakban képtelenebbnél képtelenebb kombinációk is előfordulnak majd, ám hosszú életű egyik változat sem lehet. Az első szabad választáson nem jelentek meg új erők, a szabadság inkább a régi erők restaurációját tette lehetővé. A 90-es évek szereplői konzerválták saját helyüket.

De vajon milyen szerepet játszottak a jobbra tolódó szerbiai politikai életben a kisebbségi pártok, s milyen lehetőségeik kínálkoznak ezután? Mi történt velük a Milosevic bukását követő időszakban? Mennyiben feleltek meg az új kihívásoknak, s milyen nyomokat hagyott rajtuk a milosevici örökség, amely nemcsak Milosevic híveit, hanem ellenfeleit is meghatározta?

Kisebbségi paradoxon

2000. október 5-e után úgy tűnt, új távlatok nyílnak meg a hatalom bástyái mögé került kisebbségi szervezetek előtt. Nem így történt. Azok a politikusok, akik a Milosevicet váltó laza demokratikus szerveződés, a Szerbiai Demokratikus Ellenzék (DOS) hátszelének köszönve jutottak hatalomhoz, mindent megtettek annak érdekében, hogy megőrizzék kizárólagos pozíciójukat. Úgy viselkedtek, mint a DOS kisebbségi helytartói. Ez nemcsak a magyar, hanem a bosnyák és a többi vajdasági kisebbség szervezeteire is igaz; a szlovák, a román, a roma közösségen belül is durva széthúzás kezdődött. Ez hozzájárult a kisebbségi pártok marginalizálódásához, a kisebbségi polgárok kiábrándulásához. A felmérések szerint a vajdasági kisebbségek úgy érezték, helyzetük nem javult 2000 után. Mi több, a kisebbségellenes demonstrációk, incidensek ugrásszerűen megnövekedtek.

Eközben a kisebbségi pártok 2000 után érezhetően jobbratolódtak: ez történt a magyar pártokkal is. Kettészakadtak, szaporodtak, de mindannyian a jobboldalon keresték a helyüket. Ez csak részben magyarázható az anyaországi nemzeti jobboldali pártok biztatásával. A kisebbségi társadalmakban a jobboldaliság mindenekelőtt védekezési stratégia, amely akkor erősödik fel, amikor a kisebbség nem talál válaszokat és megoldásokat egzisztenciális kérdéseire, nem tud új alternatívákat megfogalmazni, ezért a régi válaszokban keresi önmagát. Ezt a tehetetlenségi kánont egyaránt támogatta az anyaországi jobb- és baloldal. A defenzív kisebbségi jobboldaliság azonban felfoghatatlan paradoxonnal jár: míg jobboldali eszmék nevében ostromolja a szerb jobboldalt, a szociáldemokrata színezetű szerb baloldallal lép koalícióra, liberális mozgalmakkal szövetkezik, s a baloldal felé elmozduló kormányzatban találja meg a helyét. A meggyilkolt miniszterelnök, Zoran Djindjic Demokrata Pártja a Szocialista Internacionálé tagja, s eme baloldali köpönyeg alatt a magyarok kormánypártja, a Vajdasági Magyar Szövetség (VMSZ) a jobboldalon fedezte fel politikai identitását. Ugyanezt tette a többi kisebbségi párt is.

Ez a folyamat a balkáni háborúk csillapodásakor, valamikor 1995-ben, a Vajdasági Magyar Demokratikus Közösség (VMDK) felbomlása után kezdődött. Csubela Ferenc, a VMSZ első elnöke éppen a Narancsban (1995. szeptember 17.) jelentette be, hogy pártja az MDF-ben látja a követendő mintát, és komoly bírálattal illette az MSZP-t. Nyolc évvel később, a szerbiai hatalomban eltöltött évek után Kasza József immár véglegesen jobbközép pártnak nevezi a VMSZ-t. A többi bácskai kisebbségi párt ugyancsak a jobbközépen helyezkedett el. Csakhogy időközben a kisebbségi szavazótábor megfeleződött, ami azzal a végkifejlettel járt, hogy a magyar kisebbség elvesztette parlamenti képviseletét. Az érdek-képviseleti sokszínűséget a politikai egypólusosság váltotta fel, ami alapjaiban szűkítette a kisebbségi pártok választói bázisát.

De a vajdasági magyar pártok nem csak emiatt nem léphettek ki a porondra. Ehhez hozzájárult a botrányosan magas választási küszöb is.

Kihullva

Az erősen elöregedett, 300 ezres lélekszámú magyar kisebbség mintegy 240 ezer magyar választópolgárra számíthatott - ennek a tömegnek kis híján 80 százaléka kellett volna, hogy a magyar kisebbségi koalíció 13 képviselője bejusson a parlamentbe. Ilyen nagyfokú bizalomban a magyar kisebbségi pártvezetők még csak nem is reménykedhettek, ezért nem egymással, hanem más, részben többségi pártokkal léptek koalícióra. A VMSZ a Nenad Canak vezette Vajdasági Szociáldemokrata Ligával és Rasim Ljajic, a bukott kormány kisebbségi miniszterének bosnyák etnikai szervezetével, a Szandzsáki Demokrata Párttal szövetkezett: ez volt az Együtt a Toleranciáért (ZZT) szövetség. Ám együtt is csak 158 100 szavazatot kaptak, s ez alatta maradt a bejutáshoz szükséges öt százaléknak. (A másik párt, a VMDP még esélytelenebb koalíciós partnert talált magának, a harmadik külön úton járó kisebbségi párt, a VMDK pedig bojkottot jelentett be.) Tíz év alatt nagyot fordultak a kisebbségi közállapotok a Vajdaságban. Igaz, hogy a módosabb réteg az akkori "nagy exodus" során eltávozott (a 90-es évek első felében úgy 40 000 magyar települt át az anyaországba), de a legveszélyesebb pillanatokban, a nagy többségében mégiscsak maradó magyarság tömegesen járult az urnák elé, hogy a VMDK-t, a kisebbségi érdekszövetséget bejuttassa a parlamentbe. Volt választás, amikor több mint 140 ezer magyar szavazópolgár élt a jogával, az akkori vészjósló politikai körülmények közepette dicséretes polgári kurázsiról téve tanúbizonyságot.

A pártosodás azonban visszalépést hozott. 1996-ban már mindössze 80 ezer magyar szavazott a három kisebbségi pártra. Az ezt követő időszakban a koalíciókban való részvétel miatt nehéz képet nyerni a magyarok választási részvételéről. Bizonyos részeredmények, például 2000-ben Szabadkán, arról tanúskodnak, hogy a magyar választópolgárok csendesen, de mind tömegesebben bojkottálták a kisebbségi pártokat vagy magukat a választásokat: a magyar többségű községekben a szavazópolgárok távolmaradása nagyobb az országos átlagnál. Ez történt a mostani, decemberi voksoláson is. Az országos részvételi átlag 60 százalékos volt, a magyar többségű községekben csak 50 (Zenta), vagy 54 (Kishegyes). Ez azonban nem indított el önvizsgálatot a magyar politikusok között. Sőt, habár nem jutottak be a parlamentbe, kitűnő osztályzattal illették magukat.

Vereség hazai pályán

Hogy az Együtt a Toleranciáért koalíció tagjai külön-külön mennyi szavazatot kaptak, pontosan nem tudhatjuk. A regionális adatok azonban sokat elárulnak. Ljajic pártja saját területén súlyos vereséget szenvedett a két másik muzulmán párt jelöltjével szemben, akiket a DS saját listáján szerepeltetett. A bosnyákok inkább Djindjic pártját választották, mint a ZZT-t: a DS a Szandzsák bosnyák többségű községeiben rendre az első helyen végzett. A dél-szerbiai albánok bojkottálták a választásokat, mert méltánytalannak tartották az ötszázalékos küszöböt. A szandzsáki bosnyákok is kifogásolták ezt, s Ljajicot tették érte felelőssé, mert nem szorgalmazta kellő eréllyel a választási küszöb megváltoztatását. Ezért fordítottak hátat az Együtt a Toleranciáért csoportosulásnak. (Az albánok már tárgyalni sem akartak velük.) A ZZT vezetői csak akkor tiltakoztak a magas küszöb ellen, amikor kiírták a választásokat, s látták, hogy eddigi koalíciós partnerük, a DS védőszárnya alatt nem tudnak bejutni a parlamentbe. A DS ugyanis bejelentette: nem hajlandó szövetségre lépni azokkal a pártokkal, amelyekre a korrupció gyanúja vetül. Azt nem közölte, hogy melyek lennének e pártok, viszont megmondta, kikkel hajlandó tárgyalni. Ljajic, Kasza és Canak nem volt közöttük. A DS saját soraiban erkölcsi megújhodást kezdeményezett, s ennek köszönve jobb eredményt ért el az előrejelzéseknél. A DS döntését a kormánypárti kisebbségi vezetők ingerülten árulásnak minősítették, amivel leleplezték szándékukat: most is koalícióban akartak bejutni a parlamentbe. Nem készültek az önálló választási részvételre, ezért nem harcoltak a választási törvény megváltoztatásáért.

Nem vitézkedett Canak Szociáldemokrata Ligája sem. Nemcsak a korrupciós vádak miatt vesztett népszerűségéből, hanem azért is, mert kudarcot vallott a Vajdaság autonómiájának érvényesítésével. Milosevic idején sokkal egyszerűbb volt a Vajdaság autonómiáját az ellenzéki szótárba bevinni, mint a hatalomban megvalósítani. Az Együtt a Toleranciáért harmadik gyenge pontja pedig éppen a VMSZ volt. A magyar szavazók közül sokan el sem mentek választani, sokan pedig a többségi pártokra szavaztak. Míg a szandzsáki bosnyákok a DS felé fordultak, a vajdasági magyarok tömegesen adták le voksaikat a G17 Plusra, amely ugyancsak magyar képviselőjelölteket helyezett a listájára. (A G17 Plus az első helyen végzett a vajdasági szlovák közösségben is.) Pedig csak a Vajdaságban mintegy 450 ezer kisebbségi szavazópolgár voksára lehetett volna számítani. Napnál is világosabb: az Együtt a Toleranciáért nem nyerte el a vajdasági kisebbségiek bizalmát.

Ebből pedig egyetlen következtetés adódhat. Miközben a magyar kisebbségi pártok erőteljesen jobbra fordulnak, a kisebbségi választópolgárok egy része olyan többségi pártokra szavaz, amelyek bizonyos távolságot tartanak a jobboldali értékektől. Ezt képviseli - részben és bizonytalanul - a DS szociáldemokrata diskurzusa és a G17 Plus liberális szóhasználata. Amennyire ezek a pártok megszabadulnak a nemzeti populista diskurzustól, amely szintén jelen van a programjukban, annyira lesznek vonzóak a kisebbségi polgárok számára. Nem azért, mert e polgárok megtagadnák nemzeti identitásukat, hanem azért, mert a nemzeti keretekben nem tudják felismerni politikai identitásuk hordozóját, ami jórészt azzal magyarázható, hogy a kisebbségi politikai színtéren hiányzik a liberális vagy a szociáldemokrata színezetű párt.

Végel László

Eredmények, ki kicsoda

A december 28-i, egyfordulós, tisztán arányos rendszer szerint zajló parlamenti választáson a Vojislav Seselj nevével induló Szerb Radikális Párt (SRS) a szavazatok 27,7 százalékát nyerte el. Választóik ezzel 82 képviselőt juttattak a 250 fős parlamentbe. A második legjobb eredményt a Vojislav Kostunica volt szövetségi államelnök vezette és "mérsékelt" vagy "demokratikus" nacionalistának nevezett Szerbiai Demokrata Párt (DSS) érte el: a szavazatok 18 százaléka 53 képviselőt jelent a számukra. A tavaly március 12-én agyonlőtt miniszterelnök, Zoran Djindjic politikai örökségét ápoló Demokrata Párt (DS) a szavazatok 12,6 százalékát kapta: ez 37 képviselői helyre elegendő. A gazdaság liberális, racionális átalakítását szorgalmazó G17 Plus nevű szervezet a szavazatok 11,7 százalékát és 34 mandátumot kapott. Többé-kevésbé ez a három párt alkotta az eddigi kormánytöbbséget.

Az egykori ellenzéki fenegyerekből később az egyik Milosevic-kormány miniszterelnök-helyettesévé avanzsáló Vuk Draskovic pártja, a Szerb Megújhodási Mozgalom (SPO) és az Új Szerbia (NS) koalíciója 7,8 százalékot szerzett (23 képviselő). Bejutott a belgrádi törvényhozásba a Slobodan Milosevic nevével induló Szerbiai Szocialista Párt (SPS) is: a 7,4 százalékos eredmény 21 képviselőt fialt az órezsim letéteményeseinek.

Figyelmébe ajánljuk

Gombaszezon

Michelle a magányos vidéki nénik eseménytelen, szomorú életét éli. Egyetlen barátnőjével jár gombászni, vagy viszi őt a börtönbe, meglátogatni annak fiát, Vincent-t.

Világító árnyak

A klasszikus balett alapdarabját annak leghíresebb koreográfiájában, az 1877-es Marius Petipa-féle változatában vitte színre Albert Mirzojan, Ludwig Minkus zenéjére.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.

Kovács Gergő: „Igyekszünk, hogy a jelöltállítással kevésbé kavarjunk be, de ettől mi még elindulunk”

A Kutyapárt társelnöke egy éve vezeti a főváros egyik elit budai kerületét, közben rendszeresen részt vesz a Fővárosi Közgyűlés néha szürreális keretek közt zajló munkájában. Erről, no meg a Kutyapárt önálló indulásáról, a fővárosi költségvetés nehéz megszületéséről, és persze a Pride tapasztalatairól is beszélgettünk.