Szijjártó szerint Obama a magyarok döntését minősítette

  • narancs.hu
  • 2021. január 11.

Külpol

A korábbi amerikai elnök Orbánra tett megjegyzést. A miniszter pedig szeretné, ha kevesebb lenne a komment. 

„Ne felejtsük el, hogy Magyarországon a miniszterelnöki pozíciót nem lottón nyeri valaki, hanem egy nyertes választás után. Az ilyen tipusú kritikája az ország vezetőinek az a magyar emberek döntésének a minősítgetése” – mondta Szijjártó Péter külgazdasági- és külügyminszter az RTL Híradójának, amit a hvg.hu szemlézett

A nyilatkozat előzménye, hogy Barack Obama, korábbi amerikai elnök az „erős ember” vezetői típust jellemezte vasárnap, aki szerinte egy fentről-lefelé uralkodó, hiercarchikus rendszerben, az állampolgárait alattvalókként kezelő attitűddel vezeti az országot, melynek élére megválasztották. Példaként Donald Trump mellett Magyarországot hozta fel, értelemszerűen Orbán Viktorra utalva ezzel. 

Szijjártó Péter szerint a kijelentés megfogalmazója nem nézné ki a magyarokból, hogy érett döntést tudnak hozni a jövőjükről. Hozzátette, a világpolitikában akkor beszélhetnénk jobb körülményekről, ha a tisztelet talaján állva rábíznánk minden országra, hogy a saját maga jövőjéről döntést hozzon és azt nem kommentáljuk.  „Mi sem tettük ezt az elmúlt hetek, vagy napok amerikai belpolitikai eseményei során” – mondta a miniszter. 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.