Világszerte tüntetnek az orosz szavazóurnáknál, de megvan a rekord választási részvétel

  • narancs.hu
  • 2024. március 17.

Külpol

Oroszországban 17 városban 74 embert vettek eddig őrizetbe a tiltakozó akciók miatt.

Ezrek sorakoznak világszerte az orosz nagykövetségek előtti sorokban, de Oroszországon belül is azért, hogy gyakorlatilag az egyetlen legális módon tüntessenek az orosz elnökválasztás harmadik, egyben utolsó napján Vlagyimir Putyin teljhatalma ellen. A furcsa tüntetést a nemrég elhunyt Alekszej Navalnij felesége, Julija Navalnija szervezte, a lényege egyszerűen annyi, hogy az emberek álljanak be hosszú sorokba a szavazóhelyiségek elé, és ne is nagyon haladjanak. Moszkva, Szentpétervár mellett többek közt Genfben, Sidney-ben, Hágában, Tbilisziben és Párizsban is beálltak a diktatúraellenes oroszok (és valószínűleg az országon kívül külföldi támogatóik), Berlinben maga Navalnija is csatlakozott. Moldovában ennél jóval radikálisabb megoldást választottak, ott Molotov-koktélt dobtak a nagykövetség udvarába.

 
Az egyik moszkvai sor eleje
Mavie / X
 

 

Oroszországban 17 városban 74 embert vettek eddig őrizetbe a tiltakozó akciók miatt. Mindeközben az orosz Központi Választási Bizottság közölte, hogy a szavazók részvétele moszkvai idő szerint vasárnap délután 4 óráig meghaladta a 70 százalékot, ami rekord az ország történelmében. 

Az eredmény nagyjából egyértelmű lesz: Vlagyimir Putyin ellenfeleként csupán három marginális jelöltet engedtek elindulni, valódi kampány nem volt, Ukrajna lerohanását összességében senki nem kritizálja a nyilvánossághoz jutó politikusok közül. A Kreml erődemonstráció gyanánt nagyon szeretné Putyint 80 százalékos győzelemmel kihozni.

(via Moscow Times)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.