Zelenszkij nem szólalhat fel az Eurovíziós Dalfesztiválon

  • narancs.hu
  • 2023. május 12.

Külpol

Az Európai Műsorszolgáltatók Szövetsége szerint fontos a rendezvény politikamentessége.

„Zelenszkij úr kérésének, hogy szólhasson az Eurovíziós Dalfesztivál közönségéhez (…) az Európai Műsorszolgáltatók Szövetségének vezetése sajnálatos módon nem tud eleget tenni, mivel az ellentétes lenne az esemény szabályaival” – írja közleményében a szövetség (EBU), amit a Telex vett észre. 

Az EBU elsősorban arra hívta fel a figyelmet, hogy a dalfesztivál alapvetése a politikamentesség, és ez nem teszi lehetővé, hogy bárki is politikai közleményeket tegyen a verseny alatt. „Az EBU a kezdetektől támogatását fejezte ki arra, hogy a BBC rendezze a 2023-as Eurovíziós Dalfesztivált az ukrán közszolgálati műsorszolgáltató, az UA:PBC nevében, hogy Ukrajna, az ország zenéje, kultúrája és kreativitása mindhárom élő műsorban hangsúlyosan szerepeljen” – olvasható a közleményben.

A két elődöntőben és a döntőben összesen 11 ukrán művész szerepel, köztük a tavalyi győztes Kalush Orchestra is fellép.

A szabályok szerint a tavalyi győztes országának, vagyis Ukrajnának kellene rendezni a 2023-as versenyt. Háborús övezetben viszont ez egyértelműen lehetetlen, ezért zajlik jelenleg is Liverpoolban a verseny.

„A rendezvény arculatát egy ukrán tervezőügynökséggel közösen hozták létre, és a műsor során felcsendülő mellékzene is ukrán zenészekkel együttműködve készült. Emellett Ukrajna 37 helyszíne lesz látható a »képeslapokon«, rövidfilmeken, amelyek bemutatják a résztvevő művészeket, mielőtt színpadra lépnének” – tájékoztatott az EBU.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit.