Mellet és puncit szigorúan tilos – Nagy Kriszta cenzúrázott kiállítása

Kultúra

Pornográfiára és istengyalázásra hivatkozva cenzúrázták Nagy Kriszta Tereskova kiállítását a Kiscelli Múzeumban. Utánajártunk, mi történt, és kifaggattuk a méltatlan elbánásban részesített művészt is.

Cenzúrázták Nagy Kriszta Tereskova június 13-án a Kiscelli Múzeumban megnyílt kiállítását. Pornográfiára és istengyalázásra hivatkozva az utolsó pillanatban szedték le a már kész kiállítás egy részét. A tárlat kőképei mellett megtekinthető tizenhat részes kisméretű fotósorozatból hat nem kívánatosnak ítéltet eltávolítottak, az egyetlen mozgóképes alkotásból pedig állóképet kreáltak.

A megcsonkított kiállítás kilencvenhat fotóját, a Mapplethorpe-sorozatot, amelyeken Nagy Kriszta különböző intimnek vélt szituációkban látható, Kamondi Zoltán készítette, akárcsak a vetített képpé sűrített A Karácsony című videoklipet, amelyet ha a kiállításon nem is, itt és most bárki megtekinthet:

Kamondi kérdésünkre csak annyit mondott, hogy „itt élünk, be vannak szarva”. Aligha meglepetés amúgy, hogy a kiállítás hármas címéből – Tetszélet-Tetszpornó-Tetszhalál – a pornó bizonyult vállalhatatlannak.

Legutóbb – kis túlzással – akkor volt hangos a média a Kiscelli Múzeumtól, amikor 1999-ben a bécsi akcionista művész, Hermann Nitsch kiállítása okozott igazi botrányt. Pedig ez teljesen más – folytatja Kamondi –, Nitsch a vért és a megsebzett testet helyezte művei középpontjába, ehhez képest az eltávolított ötvenöt képen nemi szervek láthatók, azoknak is az „érzelemkifejező aspektusa”.

A problémát a meghívón látható kép váltotta ki, amelyen Tereskova ruhátlanul – mint művész és modellje egy személyben – látható. Ez az egészen visszafogott akt felkelthette a kultúrpolitika felelős pozícióiban lévő döntnökeinek figyelmét, így egy-két telefon után elérték, hogy a Kiscelli Múzeum igazgatója, Fitz Péter kénytelen legyen cenzorrá változni, és a tárlat egy részét láthatatlanná tenni.

false

 

Fotó: Nagy Kriszta

Nagy Kriszta a Narancsnak elmondta: kedd este felkerült a kiállítás a múzeum templomtéri falára, majd elindultak hazafelé a kurátorral, amikor egy telefonbeszélgetést követően kiderült, hogy Bodó Sándor, a Budapesti Történeti Múzeum igazgatója (a Kiscelli Múzeum igazgatójának felettese) másnap megnézi a kiállítást, és eldönti, mi megy, és mi marad. De mindebből csak annyi valósult meg, hogy Bodó kiadta ukázba Fitznek, hogy olyan kiállítást rendezzen, amiből nem lesz botrány.

Először maga a kiállító művész akarta önkezűleg kitakarni mindazt, ami nem tudjuk, kinek a nemtetszését kiváltotta: egyszerűen lehúzgálta volna fekete csíkokkal a műveket, de aztán nem vette rá magát. Tereskova beleegyezett a cenzúrába, azért, hogy a kiállítás, ha megsebzett formában is, de megvalósulhasson, hiszen az egész tárlat úgyis a sebekről szól. „Beteljesedett végképp a történet, azt mondtam, hogy jó, akkor sebesüljünk meg, megadom magam, cenzúrázzanak, elfáradtam, több sebből vérzem.” (Nagy Kriszta személyes kommentárja itt olvasható).

Ezek után a kiállításmegnyitó fő eleme – nem kell sokat találgatni – a cenzúra volt. A laudáló Aknai Katalin művészettörténész reflektált, szép méltatásából nemcsak a kultúrpolitika iszapba süppedt mivolta vált hangsúlyossá, de a történet, így Nagy Kriszta kiállításának befejezetlensége is. A cenzúra nyoma láthatóvá vált a kiállításon: bár a képek hiánya nincs jelezve, a fotósorozat nem kapott megvilágítást, csak sötétben „látható” – így jelzi Nagy Kriszta, hogy milyen tetszkiállítás létrejöttéhez kellett asszisztálnia.

Az eset valódi szépsége pedig az, hogy míg a város egyik végében vidáman elfér a férfi nemi szervek sokasága (Ludwig Múzeum, A meztelen férfi), addig a másik felében, egy kevésbé frekventált múzeumban valakiknek súlyos, mondhatni feldolgozhatatlan problémát jelent az életében egy-két (vagy akár több) női mellet és nemi szervet ábrázoló fényképfelvétel.

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.