Mellet és puncit szigorúan tilos – Nagy Kriszta cenzúrázott kiállítása

Kultúra

Pornográfiára és istengyalázásra hivatkozva cenzúrázták Nagy Kriszta Tereskova kiállítását a Kiscelli Múzeumban. Utánajártunk, mi történt, és kifaggattuk a méltatlan elbánásban részesített művészt is.

Cenzúrázták Nagy Kriszta Tereskova június 13-án a Kiscelli Múzeumban megnyílt kiállítását. Pornográfiára és istengyalázásra hivatkozva az utolsó pillanatban szedték le a már kész kiállítás egy részét. A tárlat kőképei mellett megtekinthető tizenhat részes kisméretű fotósorozatból hat nem kívánatosnak ítéltet eltávolítottak, az egyetlen mozgóképes alkotásból pedig állóképet kreáltak.

A megcsonkított kiállítás kilencvenhat fotóját, a Mapplethorpe-sorozatot, amelyeken Nagy Kriszta különböző intimnek vélt szituációkban látható, Kamondi Zoltán készítette, akárcsak a vetített képpé sűrített A Karácsony című videoklipet, amelyet ha a kiállításon nem is, itt és most bárki megtekinthet:

Kamondi kérdésünkre csak annyit mondott, hogy „itt élünk, be vannak szarva”. Aligha meglepetés amúgy, hogy a kiállítás hármas címéből – Tetszélet-Tetszpornó-Tetszhalál – a pornó bizonyult vállalhatatlannak.

Legutóbb – kis túlzással – akkor volt hangos a média a Kiscelli Múzeumtól, amikor 1999-ben a bécsi akcionista művész, Hermann Nitsch kiállítása okozott igazi botrányt. Pedig ez teljesen más – folytatja Kamondi –, Nitsch a vért és a megsebzett testet helyezte művei középpontjába, ehhez képest az eltávolított ötvenöt képen nemi szervek láthatók, azoknak is az „érzelemkifejező aspektusa”.

A problémát a meghívón látható kép váltotta ki, amelyen Tereskova ruhátlanul – mint művész és modellje egy személyben – látható. Ez az egészen visszafogott akt felkelthette a kultúrpolitika felelős pozícióiban lévő döntnökeinek figyelmét, így egy-két telefon után elérték, hogy a Kiscelli Múzeum igazgatója, Fitz Péter kénytelen legyen cenzorrá változni, és a tárlat egy részét láthatatlanná tenni.

false

 

Fotó: Nagy Kriszta

Nagy Kriszta a Narancsnak elmondta: kedd este felkerült a kiállítás a múzeum templomtéri falára, majd elindultak hazafelé a kurátorral, amikor egy telefonbeszélgetést követően kiderült, hogy Bodó Sándor, a Budapesti Történeti Múzeum igazgatója (a Kiscelli Múzeum igazgatójának felettese) másnap megnézi a kiállítást, és eldönti, mi megy, és mi marad. De mindebből csak annyi valósult meg, hogy Bodó kiadta ukázba Fitznek, hogy olyan kiállítást rendezzen, amiből nem lesz botrány.

Először maga a kiállító művész akarta önkezűleg kitakarni mindazt, ami nem tudjuk, kinek a nemtetszését kiváltotta: egyszerűen lehúzgálta volna fekete csíkokkal a műveket, de aztán nem vette rá magát. Tereskova beleegyezett a cenzúrába, azért, hogy a kiállítás, ha megsebzett formában is, de megvalósulhasson, hiszen az egész tárlat úgyis a sebekről szól. „Beteljesedett végképp a történet, azt mondtam, hogy jó, akkor sebesüljünk meg, megadom magam, cenzúrázzanak, elfáradtam, több sebből vérzem.” (Nagy Kriszta személyes kommentárja itt olvasható).

Ezek után a kiállításmegnyitó fő eleme – nem kell sokat találgatni – a cenzúra volt. A laudáló Aknai Katalin művészettörténész reflektált, szép méltatásából nemcsak a kultúrpolitika iszapba süppedt mivolta vált hangsúlyossá, de a történet, így Nagy Kriszta kiállításának befejezetlensége is. A cenzúra nyoma láthatóvá vált a kiállításon: bár a képek hiánya nincs jelezve, a fotósorozat nem kapott megvilágítást, csak sötétben „látható” – így jelzi Nagy Kriszta, hogy milyen tetszkiállítás létrejöttéhez kellett asszisztálnia.

Az eset valódi szépsége pedig az, hogy míg a város egyik végében vidáman elfér a férfi nemi szervek sokasága (Ludwig Múzeum, A meztelen férfi), addig a másik felében, egy kevésbé frekventált múzeumban valakiknek súlyos, mondhatni feldolgozhatatlan problémát jelent az életében egy-két (vagy akár több) női mellet és nemi szervet ábrázoló fényképfelvétel.

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van. Teátrálisnak teátrális, végül is színházban vagyunk.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Delejező monstrum

Egy magyar regény, amelyben alig van valami magyar. Bartók Imre legújabb – nem is könnyű összeszámolni, hányadik – könyvének főszereplője a harmincas évei elején járó francia Damien Lazard, aki két év alatt szinte a semmiből robban be a nemzetközi profi sakkvilág szűk elitjébe, üstökösszerű felemelkedése már a világbajnok kihívóját sejteti.

Hatvanpuszta két hintája

Hatvanpuszta két hintáját nem Hatvanpusztán, hanem Budajenőn lengeti a szél egy takaros portán, vagyis egy takaros porta előtt, ez még nem eldöntött száz százalékig.

Két akol

Magyar Péter azt mondta a 444 élő műsorában, hogy egy válságban lévő országban a választási törvény módosítása nem fér bele az 50 legfontosabb kérdésbe. Amennyiben jövőre ők győznek, az éppen annak a bizonyítéka lesz, hogy még ebben az egyfordulós rendszerben, ilyen „gusztustalan állami propaganda” mellett is lehetséges felülmúlni az uralkodó pártot.

„Saját félelmeink rossz utakra visznek”

Kevés helye van kritikának Izraellel szemben a zsidó közösségben. De vajon mi történik a porba rombolt Gázában, és miben különbözik az arab kultúra az európaitól? A Hunyadi téri Ábrahám sátra zsinagóga vezetője egyenesen beszél ezekről a kérdésekről.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Az elmúlt fél évben háromszor is országos hír lett Szolnok ellenzéki – MSZP-s – polgármesterének fellépéséből, egy tömegverekedés után például Pintér Sándor belügyminisztertől kért rendőröket a közbiztonság javításáért. Fideszes elődje örökségéről, Szolnok helyzetéről és a nagypolitikáról kérdeztük a 43 éves városvezetőt.